Schaak voor 4

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 710

Schaak voor 4

Afbeelding

Ik heb een schaakbord voor 4 ontworpen... Is dit een "funtioneel" schaakbord?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Schaak voor 4

Geen idee of dit goed werkt, je kan eens kijken hoe ze het hier aanpakken (probeer zelf hier).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Schaak voor 4

Voor drie spelers heb ik vaak gespeeld, maar dan verkies ik toch liever gewoon schaken.

Kijk ook eens naar het 'doorgeef schaken' (bughouse in het engels denk ik), dit kan ook leuk zijn als je met vier bent
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7.068

Re: Schaak voor 4

Ik heb een schaakbord voor 4 ontworpen... Is dit een "funtioneel" schaakbord?
Hoe laat je op dat bord alle stukken nog steeds de 'gewone' bewegingen maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Schaak voor 4

bewegingen blijven gewoon hetzelfde, enkel dat pionnen zullen afwijken van de rechte lijn

EDIT: edit andere stukken ook, er is immers geen 'diagonaal' meer
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Schaak voor 4

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Schaak voor 4

Ik heb een schaakbord voor 4 ontworpen... Is dit een "funtioneel" schaakbord?
Ik heb het zelf een keer gespeeld, het duurde wat langer dan een gewoon potje schaak, en je moest af en toe goed nadenken over hoe de stukken zich kunnen verplaatsen. Vooral een loper kan bij dit soort schaakvarianten bijzonder goed van pas komen, want je vergeet al gauw hoever die loper zich kan verplaatsen. Het paard is in het middengedeelte ronduit lastig, zelfs al hou je de gewone regel aan '1 recht, 1 schuin'. Wij speelden 2 wit tegen 2 zwart, da's wat makkelijker dan ieder voor zich. Je moet ook goed opletten, welke stukken van jou zijn en welke van je medespeler.

Ik heb zelf een schaakspel voor 3 spelers, de stukken van de 3e speler zijn daarbij rood. Deze dus:
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Schaak voor 4

Mooi bedacht. Ik wel benieuwd hoe dit spel zou verlopen. De beginnende speler kan bijvoorbeeld al meteen ongestraft met zijn toren een andere toren slaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Schaak voor 4

Mooi bedacht. Ik wel benieuwd hoe dit spel zou verlopen. De beginnende speler kan bijvoorbeeld al meteen ongestraft met zijn toren een andere toren slaan.
Nee hoor, er staan overal keurig pionnen voor...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Schaak voor 4

Wel voor ja, maar niet naast zoals dat op dit schaakbord ook van toepassing is...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Schaak voor 4

disregard, ik zie wat je bedoeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Schaak voor 4

Ik heb dat voor 4 spelers eens geoefend, maar ik vond de pc niet zo sterk
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer