universiteit en de leermomenten

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

universiteit en de leermomenten

Hoi,

Wie kan mij vertellen wat een universiteit onderscheid van de rest? Heeft er iemand ook duidelijke leermomenten ervaren? Zo ja welke?

Gr. Rhisma

Berichten: 656

Re: universiteit en de leermomenten

Hoe bedoel je?

Een universiteit tov een ander?

Of universiteiten tov mbo, middelbare school, hbo?

Berichten: 3

Re: universiteit en de leermomenten

T.o.v. mbo en hbo. Wat is bepalend voor het niveau van een universiteit.

Berichten: 656

Re: universiteit en de leermomenten

HBO

Hbo zit langzaam te verdwijnen. Dit worden langzaam gelijk getrokken en geïntergreerd met universiteien. Mijn persoonlijke voorbeeldje is Windesheim.

Bachelor op hbo staat gelijk aan bachelor universiteit. (mits je ipv een minor verdieping kiest geloof ik).

Het enige verschil is dat je er een paar jaartjes langer over doet en dat je daarnaast veel meer stage hebt (het gebrek aan praktijk ervaring op het WO hoor ik vaak als klacht). Na je bachelor zul je als je master wilt doen naar de universiteit moeten gaan voor je master (dan stroom je dus rechtstreeks de master binnen). Op Windesheim weet ik dat als je verdieping kiest ook colleges aan de VU volgt in je derde jaar.

Kort gezegd, het verschil tussen hbo en universiteit zal in de komende jaren verdwijnen en zal het allemaal universiteit zijn. Net zoals in het buitenland het nu is. Daar heb je meestal ook geen hbo.

MBO

Het hangt natuurlijk van de school af. Maar over het algemeen:

Je hebt er een heel stuk minder verantwoordelijkheid.

Als eerst heb je niveau 1,2,3,4. 1 en 2 was vroeger gewoon LBO.

MBO is eigelijk zoals het VMBO. 1 en 2 is VBO B niveau. 4 is mavo niveau.

Je zou kunnen zeggen dat wat er met het mbo gebeurd is (lbo en mbo in één tot een ROC dus) het zelfde is als nu met hbo en universiteit staat te gebeuren.

Het verschil met niveau 2 en 4 is best groot. Maar zowizo heb je een stuk minder verantwoordelijkheid en ik krijg er meer een leerling gevoel bij dan een student gevoel. Maar vooral de lage niveaus is eigelijk vooral praktijk gericht met heel veel stages. Opleiding is ook een paar jaar.

Niveau 4 is een stuk theoretischer. Gemiddeld 4 jaar. Toch heb je er een stuk minder verantwoordelijkheid. Tevens kun je op veel opleidingen niet zomaar lessen verzuimen en heb je vaak een 90% aanwezigheidsplicht.

Je hebt er lessen, geen colleges. Het doet mij een stuk meer denken aan een middelbare school maar dan voor ouderen.

Persoonlijk ben ik van mening dat ze niveau 4 meer een studenten status moeten geven. Ze zitten er nu net tussen in. En ook qua leeftijd.

Kijk bij het begin zitten er 16 jarigen in de klas. Maar in klas 4 heb ik ook wel mensen in de 20 gezien (enkele zijn 23 jaar).

Maar dat qua "cultuur".

Qua school gebouw: het verschilt misschien per mbo, maar ik heb nog nooit een MBO campus gezien. Qua manier van lesgeven: wat ik al zei, je volgt lessen, geen colleges, je moet aanwezig zijn, ze werken zover ik me herinner niet met ECTS (studiepunten systeem), verantwoordelijkheid is (te) laag, niveau is (logisch) lager, docenten zijn veel meer "leeraar".

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: universiteit en de leermomenten

Kan er over het algemeen gezegd worden dat lbo-hbo de zaken ook minder levendig, uitdagend en prikkelend biedt dan op universitair niveau?

Ik doe nu hbo informatica, ik presteer gemiddeld, maar heb af en toe bij meer ingewikkelde, uitdagende en prikkelendere zaken meer heldere momenten.

Mensen met dezelfde problemen? En is dit op de universiteit anders? Dit aangezien ik hierna tu natuurkunde wil gaan doen (een pittige opleiding ik weet het, maar kan gelukkig altijd nog terugvallen op hbo natuurkunde)

Oh ja en nog meer vragen, hoe is de trend bij de verschillende wetenschappen? Welke wetenschappelijke opleidingen bieden de stof het meest prikkelend/uitdagend aan? Denk hierbij niet alleen aan exacte wetenschappen...

Welke technische universiteit staat het beste bekend in nederland? Ik kan niet anders dan naar eindhoven.

Greetz,

Nick
What we do in life echoes in eternity

Re: universiteit en de leermomenten

Hey

Ik geloof dat de TU in delft of twente erg goed zijn.

Ook denk ik dat het ergste probleem toch wel interesse is. Als iets je interesseerd, hoe moeilijk of hoe makkelijk ook, dan haal je het wel.

Als het je niet boeit.. tja.. :shock:

word informatie levendiger gegeven?

euhm... neu.. niet levendiger.. anders..tenminste.. met wat ik gedaan heb.

bij het spw werd je handje vastgehouden bij elke stap die je deed, je zat ook van 9 tot 3 gewoon op school, bij het hbo was dit ook nog wel een beetje het geval, maar je moest toch iets meer je eigen planning maken, op de universiteit is het: dit zijn de boeken, 7 uur college per week, over 2 maanden tentamen (als je wil), succes!

er word meer stof behandeld of er word dieper op ingegaan..

de vraagstellingen bij tentamens zijn ook anders.

op de uni word meer gevraagd naar de toepassingen van wat je geleerd hebt en op het hbo was het een combinatie kennis/toepassing, mbo was vooral kennis.

de nadruk word dus op andere dingen gelegd.

Re: universiteit en de leermomenten

hoi Philosopher,

fyi: de TU delft, Eindhoven en Twente werken in verregaande mate samen. doen weliswaar deels verschillende afstudeerrichtingen, maar zouden qua niveau (en onderzoek) vergelijkbaar moeten zijn. Ik vind zelf de campus in Twente het aardigst (als je van rust, groen en ruimte houdt); Eindhoven ligt midden in de stad, kan aardig zijn, maar Eindhoven is natuurlijk niet zo'n heel erg leuke stad. Delft hoor ik eigenlijk nooit iets van.

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: universiteit en de leermomenten

Ja ik ben ook niet kapot van de stad Eindhoven...

Gelukkig ga ik heen en weer reizen als het doorgaat, is mijn enige optie, ik woon nu in Limburg

Heb dus vrij weinig met de stad Eindhoven te maken dan

Gaat dan meer over de universiteit zelf
What we do in life echoes in eternity

Re: universiteit en de leermomenten

volgens mij zit het qua niveau in Eindhoven wel goed (dankzij philips), dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. En de sfeer op de campus is ook wel OK. Wel een beetje eenzijdig (veel jongens), maar dat heb je nu eenmaal op een TU (kan ook een voordeel zijn als je een meisje bent natuurlijk). Anyway, als universiteit zit het wel goed met Eindhoven.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: universiteit en de leermomenten

wat ik gehoord heb is delft slecht onderwijs (maar ik heb daar een paar proefcolleges (voor middelbare scholieren) gevolgd, was beter en leuker dan in Utrecht...beide wiskunde, dus denk wel dat ik dan eerlijk vergelijk. Erg groot pluspunt was dat de docenten in delft goed nederlands spraken..in utrecht was 1 college in het engels en 1 in gebrekkig nederlands). Let wel dat het onderwijs slecht is zijn resultaten uit zo'n keuzegids hoger onderwijs en uit de krant.

Twente wordt geroemd om het onderwijs en Eindhoven zit er tussenin (met wel een moeilijk niveau dacht ik)...Groningen komt er net als delft slecht af (Groningen doet ook technische studies...mijn pa heeft er technische natuurkunde gedaan en dat kan nu nog steeds), maar m'n vader vond het er erg leuk ( die info is dus niet meer representatief voor deze tijd). In delft zijn de laboratoria wel erg goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: universiteit en de leermomenten

Een aantal mensen uit mijn klas (1ste jaar HBO) gaan na de vakantie beginnen in Wageningen o.a. met Theoretische Natuurkunde en Biotechnologie. Schijnen stuk voor stuk goede opleidingen te zijn.

Zelf stond ik ook voor de keuze of ik na dit jaar naar WO ging of door bleef gaan op het HBO. Uiteindlijk is mijn keuze gevallen op het HBO afmaken (HLO) en daarna m'n master te halen (waarschijnlijk Biochemie oid). Meestal moet je dan nog een paar vakken extra erbij doen, maar het schijnt goed te kunnen. Aangezien ik wel houd van praktijkproblemen zie ik het HBO ook meer zitten dan het WO. Daar komt ook nog bij dat ik bij deze opleiding gewoon heel erg op m'n plaats ben.

Het WO heeft in Nederland een 'slechte' naam (elite, kak etc.). Hoe kan dit eigenlijk?

Wat zou het nut van de HAVO nog zijn als WO en HBO gelijk worden getrokken, behalve dan dat je er bij het HBO een jaar langer over doet?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: universiteit en de leermomenten

Wat zou het nut van de HAVO nog zijn als WO en HBO gelijk worden getrokken, behalve dan dat je er bij het HBO een jaar langer over doet?
Als je het zo bekijkt idd niets, maar het klopt dan ook niet.

Ik haal even een quote aan van eerder deze thread:
OneStepForward schreef:HBO

Hbo zit langzaam te verdwijnen. Dit worden langzaam gelijk getrokken en geïntergreerd met universiteien. Mijn persoonlijke voorbeeldje is Windesheim.

Bachelor op hbo staat gelijk aan bachelor universiteit. (mits je ipv een minor verdieping kiest geloof ik).

Het enige verschil is dat je er een paar jaartjes langer over doet en dat je daarnaast veel meer stage hebt (het gebrek aan praktijk ervaring op het WO hoor ik vaak als klacht). Na je bachelor zul je als je master wilt doen naar de universiteit moeten gaan voor je master (dan stroom je dus rechtstreeks de master binnen). Op Windesheim weet ik dat als je verdieping kiest ook colleges aan de VU volgt in je derde jaar.

Kort gezegd, het verschil tussen hbo en universiteit zal in de komende jaren verdwijnen en zal het allemaal universiteit zijn. Net zoals in het buitenland het nu is. Daar heb je meestal ook geen hbo.
Bachelor op HBO staat niet gelijk aan bachelor op universiteit, maar ala daar kan ik nog mee leven. Wat zeker niet juist is, is de stelling dat master alleen op de universiteit te behalen is. Je hebt ook masters die je kunt halen op HBO, maar die staan dus niet gelijk aan masters op de universiteit behaald. Dat maakt het systeem alleen maar ingewikkelder en eigenlijk slechter, want je zou er steeds bij moeten weten waar iemand zijn/haar bacherlor of master diploma behaald heeft.

Ik vind idd ook dat vele HBO opleidingen op den duur zullen integreren in universitaire richtingen, maar dan gaat het vooral over die masteropleidingen. Op die manier willen ze de term 'master' gelijktrekken, zodat er nog maar één mastertitel zal zijn.

Het HBO blijft dus altijd van belang voor doorstromers van de HAVO om die bachelortitel te behalen. Helaas zal deze bachelortitel niet op de korte of middellange termijn één waarde krijgen, maar zal altijd het verschil zijn tussen een bachelor behaald op de HBO en een bachelor behaald op de eerste jaren van de universiteit. De aansluiting die heel soepel zou moeten zijn van een afgestudeerde bachelor op de HBO naar het mastergedeelte van de universiteit is dan ook in veel gevallen niet soepel. Veelal moet er een apart traject gevolgd worden of moeten er zelfs extra cursussen / vakken gevolgd worden om de tekorten aan te vullen.

Dit is heel algemeen verteld, maar men moet niet vergeten dat het bij sommige HBO / universiteiten best beter geregeld kan zijn. Het is onmogelijk om één omschrijving te geven voor alle universiteiten en HBO-instellingen. Het verschil in opleiding zal altijd blijven en zeker de differentiatie tussen alfa en beta opleidingen zorgen voor grote verschillen. Hiermee bedoel ik dat het best voor (ik noem maar willekeurige studies) een geschiedenis bachelor die doorstroomt naar de universiteit vrijwel geen problemen zal ondervinden, en dat een wiskundig bachelor die door wil stromen naar de master van de universiteit wel problemen ondervindt.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Reageer