Springen naar inhoud

Energieverlies berekenen

• Log in om te kunnen reageren

sk16sk

sk16sk

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2008 - 16:50

Voor mijn profielwerkstuk heb ik een wagentje gebouwd dat op waterstof rijdt. De waterstof wordt gemaakt door een toestel van hoffman. Er is dus eerst energie nodig om waterstof te maken, en daarna wordt de waterstof weer omgezet in energie. Nu is mijn vraag, hoe je het energieverlies kunt berekenen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Redbok

Redbok

• >100 berichten
  • 155 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2008 - 16:54

Als je weet hoeveel energie je erin steekt om het waterstof te maken en je kent de kinetische energie geleverd door het wagentje, is het energieverlies gauw berekend.

sk16sk

sk16sk

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2008 - 16:58

Als je weet hoeveel energie je erin steekt om het waterstof te maken en je kent de kinetische energie geleverd door het wagentje, is het energieverlies gauw berekend.

En hoe bereken je de energie die erin gaat, en de kinetische energie?? Dat is juist mijn probleem, hoe ik dat moet berekenen

oscar2

oscar2

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2008 - 17:59

Je gebruikt electriciteit om waterstof te produceren? Het vermogen dat je dan verbruikt is: spanning*stroom. Vermenigvuldig dat met de tijd en je weet hoeveel energie je hebt verbruikt om de waterstof te produceren.

Je hebt dan overigens chemische energie. Zoek de verbrandingswarmte op en je weet hoeveel energie er in de waterstof is opgeslagen. Je kunt dan het rendement berekenen voor de waterstofproductie.

Het rendement van het wagentje is wat ingewikkelder. Je hebt inderdaad energie nodig om je wagen snelheid te geven. Het heeft dan kinetische energie (die moet je overigens gewoon even opzoeken in je boek). Maar, als de snelheid constant is verandert de (bewegings)energie van je wagentje niet meer. De motor is dan alleen nog nodig om de wrijvingskracht te overwinnen. Je kunt wel berekenen hoeveel energie hiermee gemoeid is. Maar, dan moet je eerst weten hoe groot de wrijvingskracht is. En dat is niet zo makkelijk te achterhalen. (het kan wel overigens)

Als je je motor gebruikt om iets op te tillen of b.v. water te pompen is het eenvoudiger. Je berekend dan hoeveel de hoogteenergie verandert (ook even opzoeken).

Groet. Oscar

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures