Formule snelheid via pitotbuis afleiden

Moderator: physicalattraction

Berichten: 7

Formule snelheid via pitotbuis afleiden

Hallo,

met een pitotbuis kan door middel van het verschil tussen dynamische en statische druk, gemeten door een micromanometer de snelheid van de luchtstroom of de vloeistofstroom worden bepaald waarna men het debiet kan berekenen.

Kan iemand me helpen deze formule correct en volledig af te leiden, beginnende met de wet van Bernouilli (wet van behoud van energie)?

Dit zou me al een heel einde op weg helpen bij het afwerken van mijn eindwerk in verband met de emissieproblematiek in de kleiverwerkende nijverheid.

Alvast bedankt,

Olivier

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Formule snelheid via pitotbuis afleiden

Bernoulli: 0.5*ρ*v2 + ρgh + P = constant

Bij gassen kan de term ρgh verwaarloosd worden:

0.5*ρ*v12 + P1 = 0.5*ρ*v22 + P2

Ver voor de pitotbuis is de snelheid = v1 en de druk = P1

Aan de tip van de pitotbuis is de snelheid v2 = 0 m/s en de druk aan de tip is daardoor P2 maar de druk naast de pitotbuis is gewoon P1

Dus gemeten drukverschil ΔP = P2 - P1 = 0.5*ρ*(v12 - v22)

ΔP = 0.5*ρ*v12
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Formule snelheid via pitotbuis afleiden

Zou rho niet variabel moeten zijn (dus rho1 en rho2) omdat gas comprimeerbaar is?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Formule snelheid via pitotbuis afleiden

Dat maakt niet echt uit (maar in principe verandert de dichtheid inderdaad): dan moet je
\(\rho \rightarrow \rho_1\)
(de
\(\rho_2\)
-term valt weg), wat enkel de notatie van de dichtheid ver voor de pitotbuis verandert.

Berichten: 3

Re: Formule snelheid via pitotbuis afleiden

Dat maakt niet echt uit (maar in principe verandert de dichtheid inderdaad): dan moet je
\(\rho \rightarrow \rho_1\)
(de
\(\rho_2\)
-term valt weg), wat enkel de notatie van de dichtheid ver voor de pitotbuis verandert.
Bij stromingen onder M=0,3 is de verandering in dichtheid verwaarloosbaar. Bij M>0,3 kan de afwijking in dichtheid groter zijn dan 5% en mag de stroming niet meer incompressibel beschouwd worden.

Berichten: 14

Re: Formule snelheid via pitotbuis afleiden

Afbeelding

is op het punt a de snelheid gelijk aan 0?

Berichten: 3

Re: Formule snelheid via pitotbuis afleiden

Heb hier zojuist een tentamen over gemaakt, zit er dus wel vers in.

Op punt b is de snelheid gelijk aan 0, omdat de pitotbuis zich vult met lucht, hierdoor zal de snelheid in de pitotbuis 0 worden en de inlaat veranderen in een stuwpunt. Het manometerbuisje zal de totaaldruk meten.

Op punt a is er wel een snelheid en kan je een statische druk meten. Het verschil in druk is gelijk aan de dynamische druk q.
\(\Delta p = q = \rho g \Delta h\)
, waarbij
\(\rho\)
de dichtheid is van de vloeistof in het manometerbuisje en g de gravitatieconstante.

Berichten: 7

Re: Formule snelheid via pitotbuis afleiden

wie kan de symbolen in de wet van bernouilli verklaren en bespreken?

liefst met de eenheden erbij want zoals ik het nu zie komen de eenheden niet uit.

Berichten: 8.614

Re: Formule snelheid via pitotbuis afleiden

\(\frac{1}{2}\rho v^2 + \rho g h + p = constant\)

  • ρ: dichtheid (in kg/m3)
  • v: snelheid (in m/s)
  • g: valversnelling (in m/s2)
  • h: hoogte (in m)
  • p: (statische) druk (in Pa)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: Formule snelheid via pitotbuis afleiden

Als je de eenheden wilt controleren kan je de formule omzetten naar lengte-eenheden:
\(\frac{v^2}{2g} + h + \frac{p}{\rho g} = H\)
met H het totale energieniveau in meter. Deze formule vind je ook hier terug. Nu vullen we de eenheden in:
\(\frac{(\frac{m}{s})^2}{\frac{m}{s^2}} + m + \frac{Pa}{\frac{kg}{m^3}\frac{m}{s^2}} = m\)
\(\Leftrightarrow\)
(Pa is N/m2)
\(\frac{(\frac{m}{s})^2}{\frac{m}{s^2}} + m + \frac{\frac{N}{m^2}}{\frac{kg}{m^3}\frac{m}{s^2}} = m\)
\(\Leftrightarrow\)
(N is kg*m/s2)
\(\frac{(\frac{m}{s})^2}{\frac{m}{s^2}} + m + \frac{\frac{\frac{kgm}{s^2}}{m^2}}{\frac{kg}{m^3}\frac{m}{s^2}} = m\)
Nu blijven enkel nog m, s en kg over. Als je verderwerkt zal je zien dat s en kg wegvallen en dat er enkel nog m overblijft.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 7

Re: Formule snelheid via pitotbuis afleiden

Ik zie niet hoe je aan die formule met die lengte-eenheden komt.

Misschien kan iemand even verklaren hoe je van de gewone wet van bernouilli naar de formule met lengte-eenheden gaat.

Berichten: 4.246

Re: Formule snelheid via pitotbuis afleiden

delen door
\( \rho g \)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 7

Re: Formule snelheid via pitotbuis afleiden

ik zie hier het nut niet van in...

Ik ben student 6de jaar industriële wetenschappen en heb van deze methode nog nooit gehoord. Iemand die een beetje uitleg kan geven? de oorspronkelijke formule begrijp ik helemaal. Het enige dat ik vreemd vind is dat als je de eenheden invult in de formule je niet echt een nuttige uitkomst bekomt. Bij de formule met lengte-eenheden is dit wel het geval. waarom delen door \rho * g ?

Berichten: 4.246

Re: Formule snelheid via pitotbuis afleiden

Heb je wikipedialink gelezen?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 7

Re: Formule snelheid via pitotbuis afleiden

ja, zou ik daar een antwoord moeten kunnen vinden?

er staat nergens denk ik waarom ment deeld door rho * g

Reageer