[scheikunde] aldolcondensatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 107

[scheikunde] aldolcondensatie

Hoi,

ik kom hier telkens in mijn boek een aldolcondensatie tegen, maar ik begrijp niet wat er gebeurt.

Kan iemand mij uitleggen hoe zulke reacties werken, of eventueel een goede site geven (ik heb al even gezocht, maar kan niks nuttigs vinden)

Mvg,

Karen

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] aldolcondensatie

Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: [scheikunde] aldolcondensatie

Een aldolcondensatie is een reactie waarbij een C-C-binding gevormd wordt (ketenverlenging). Ketenverlenging is zeer nuttig (daarom is aldolcondensatie samen met Grignardreagens zeer belangrijk) omdat men zo langere C-verbindingen krijgt.



Voorbeeld de reactie van ethanal met zichzelf, dit is in feite een nucleofiele additieraectie, gevolgd door een eliminatie.

Voor meer uitleg zie de Engelstalige wiki.

Als je daar iets niet verstaat mag je het gerust vragen :D
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] aldolcondensatie

Voor de volledigheid: De eliminatie treedt niet per se op bij aldol-condensaties.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: [scheikunde] aldolcondensatie

Voor de volledigheid: De eliminatie treedt niet per se op bij aldol-condensaties.
Inderdaad, was ik even over het hoofd gezien, bedankt voor de aanvulling :D
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Reageer