Springen naar inhoud

Liberalisering van de energiemarkt

• Log in om te kunnen reageren

filemod

filemod

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2008 - 10:02

In de geliberaliseerde elektriciteitsmarkt zijn productie, transmissie, distributie en verkoop gescheiden firmaís.
Klopt het dat voor transmissie er verplicht een monopolie moet zijn(Elia in BelgiŽ), of is dit eerder een natuurlijk monopolie?
Klopt het dat voor productie, distributie en verkoop er verplicht concurrentie moet zijn en een monopolie
verboden is?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 januari 2008 - 10:39

Voor transmissie (ook genoemd transport en distributie) is er een natuurlijk monopolie omdat er maar ťťn netwerk is. Theoretisch zou elke leverancier zijn eigen netwerk kunnen aanleggen, maar het is niet moeilijk in te zien dat daardoor alles veel duurder wordt.

Voor productie en verkoop is er opgelegde concurrentie. Producenten verkopen aan handelmaatschappijen die op hun beurt weer doorverkopen aan eindgebruikers. Maar alles loopt via dat ene netwerk.
Ik weet niet hoe het in BelgiŽ is georganiseerd, maar in Nederland zijn er 4 grote regionale netwerkbedrijven, en daarnaast nog een paar kleintjes. Daarboven staat Tennet, dat is de beheerder van het landelijke koppelnet. Ik denk dat Tennet vergelijkbaar is met Elia in BelgiŽ.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 januari 2008 - 11:44

Bij libralisering is er een bedrijf die voor de infrastructuur zorgt. Dus het bijhouden van de kabels. Dit is vaak een door de overheid gecontroleerd bedrijf. Bijvoorbeeld in de spoorwegen is dit raillion of zoiets. Zij hebben niet zozeer winst bejag en worden gecontroleerd door de staat zodat ze geen gekke dingen doen.

Hier in Ierland zijn ze niet zo slim, bijvoorbeeld in de telefonie die onlangs gelibraliseerd is, kennen we de Ierse KPN, of Eircom die voor het netwerk moet zorgen, maar ook als geprivatiseerd bedrijf data-services mag verkopen (ADSL/Tel/Mob) je kunt dus wel indenken dat dat het heel moeilijk maakt voor andere telefoon bedrijven om op de markt te komen. Eircom kan namelijk heel makelijk de nieuwe bedrijven dwarsbomen, door lang te wachten om nieuwe leden aan te sluiten bijvoorbeeld.

Ik denk dat ik dit maar naar economie verhuis.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 januari 2008 - 13:35

In hoeverre een nieuwkomer door de gevestigde bedrijven gedwarsboomd wordt hangt ook af van de overheid, oftewel van de door de overheid aangestelde toezichthouder. In Nederland worden over het algemeen korte metten gemaakt aan dit soort pesterijen.

Overigens: de netbeheerder van het spoor is Prorail. Railion is een goederenvervoerder (fusie van NS goederen en DB goederen)

filemod

filemod

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2008 - 20:12

Weten jullie toevallig hoe het zit met distributiebeheerders? Is dit ook best een natuurlijk monopolie
of is concurrentie verplicht?

In BelgiŽ zijn er volgens mij op dit moment meerdere distributiebeheerders, waaronder Eandis en Infrax.
Klopt dat?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 januari 2008 - 22:22

Ik weet niet wat je precies bedoelt met distributiebeheerders, maar ik vermoed dat dat hetzelfde is als wat we in Nederland de regionale netbeheerders noemen. En die hebben dus het natuurlijk monopolie omdat er maar 1 net is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures