Springen naar inhoud

Stro als brandstof voor auto's

• Log in om te kunnen reageren

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 januari 2008 - 13:27

WAGENINGEN - Het gebruik van stro als brandstof voor auto's komt dichterbij door het omzetten van gewasresten in ethanol. Dat concludeert onderzoeker Ronald Maas van de Wageningen Universiteit. De onderzoeker promoveert volgende week op een onderzoek naar het gebruik van gewasresten.

Lees meer... NU
Lees meer... NRC

Veranderd door PdeJongh, 11 januari 2008 - 13:33
Extra nieuwsbron

...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Filofax

Filofax

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 16:48

Er is al een tekort aan stro voor agrarisch gebruik, laat staan dat stro iets kan bijdragen tot vervanging van fossiele brandstof.
Het is natuurlijk correct dat methanol in principe geschikt is als brandstof.
Let wel op het verschil tussen ethanol en methanol.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.....

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2008 - 00:51

Hoezo "in principe"? Methanol wordt al tijden gebruikt als brandstof. Het artikel heeft het over ethanol, en ook dat wordt al tijden gebruikt als brandstof.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Filofax

Filofax

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2008 - 16:00

Waarom in principe? Heel eenvoudig omdat je de levensduur van je motor ernstig beperkt door gebruik van pure methanol.
Ga maar eens een tijdje op spiritus rijden, dan kom je er proefondervindelijk achter.
Een ander punt is dat gewasresten zoveel moogelijk naar het lande teruggebracht moeten worden teneinde deel uit te maken van een niet kunstmatige deel van bemesting. Er is al een groot stro tekort onder de boeren en het zou in het geheel niet praktisch zijn om stro te gebruiken voor het winnen van alcohol.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2008 - 16:34

Spiritus bestaat voor het grootste gedeelte uit ethanol.

Een motor die specifiek gemaakt is voor methanol kan daar prima op rijden. Je kunt het inderdaad niet zomaar in een standaard-benzinemotor gooien, maar dat verandert niets aan de vraag of het geschikt is als brandstof.

Filofax

Filofax

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 01:45

Spiritus bestaat voor het grootste gedeelte uit ethanol.

Een motor die specifiek gemaakt is voor methanol kan daar prima op rijden. Je kunt het inderdaad niet zomaar in een standaard-benzinemotor gooien, maar dat verandert niets aan de vraag of het geschikt is als brandstof.

Ik heb nooit ontkent dat het niet bruikbaar is. Het is alleen niet praktisch. In de eerste plaats is Methanol een verboden en dus illegale brandstof. Landen zoals Brazilie die een enorm overschot aan suikerriet hebben, ja - daar ligt de zaak iets anders. Daar wordt inderdaad methanol toegevoegd aan fossile brandstof. In Marine militaire kringen wordt daarom gebruik gemaakt van gasturbines omdat die vrijwel alle brandstoffen kunnen verwerken.
Waar ik me principieel tegen verzet is dat gewasresten niet op het land teruggebracht worden. Een van mijn vrienden stookt zijn diesel op zonnebloemolie, dat gaat prima, een vrijwel volledige verbranding en geen zwavelresten. Maar het telen van gewassen levert op den duur een grootschalig broeikaseffect op, redenen te over dat we die kant niet op moeten. En dat weten ze in Wageningen ook heel goed. Maak maar eens een energiebalans op en dan zie je vanzelf naar welke kant de wijzer toegaat.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2008 - 09:00

Waarom in principe? Heel eenvoudig omdat je de levensduur van je motor ernstig beperkt door gebruik van pure methanol.
Ga maar eens een tijdje op spiritus rijden, dan kom je er proefondervindelijk achter.

Toch heeft dat niet zoveel te maken met de werking van de eigenlijke motor. Een benzinemotor kan met kleine aanpassingen in het motormanagement best lopen op ethanol of methanol. Wel een probleem is de rest van het brandstofsysteem, dat is 'standaard' niet zo bestand tegen alcoholen. Dat is met andere materialen echter wel te overkomen.

Alleen vraag ik me een beetje af waarom men stro niet gewoon zou bijstoken als biomassa in electriciteitscentrales - lijkt me prima geschikt en een stuk minder bewerkelijk.
Victory through technology

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2008 - 18:25

@Filofax: Of het verboden is of niet doet niets af aan de praktische bruikbaarheid van een stof. Dat is alleen een kwestie van regelgeving. Verder is het enige wat het gebruik van methanol bemoeilijkt het feit dat motoren die ontworpen zijn voor benzine aangepast zullen moeten worden. Dat lijkt me niet zo'n probleem, want hetzelfde geldt voor rijden op LPG, biodiesel, aardgas, etc.

Verder is onlangs in Science nog een artikel verschenen waarin getoond wordt dat een groot deel van de biobrandstoffen wel degelijk een reductie van de uitstoot van broeikasgassen opleveren. Het kappen van oerbos ten behoeve van de teelt van mais voor bio-ethanol wordt overigens gegeven als een de voorbeelden die wel een toename van de uitstoot van broeikasgassen, en andere milieuschade, tot gevolg hebben. Ik kan me niet herinneren of het gebruik van stro werd genoemd.

p.s. Volgens mij haal je methanol en ethanol door elkaar.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2008 - 23:28

Alleen vraag ik me een beetje af waarom men stro niet gewoon zou bijstoken als biomassa in electriciteitscentrales - lijkt me prima geschikt en een stuk minder bewerkelijk.

Ik bedenk maar enkele reden:

Temperatuur geraakt niet hoog genoeg
Veel te grote aanvoer nodig
Veel te rap opgebrand
Veel vliegas dat moet gefilterd worden
Veel as die blijft liggen (veel reinigingen nodig)

Veranderd door Cycloon, 25 januari 2008 - 23:29

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2008 - 01:05

Ik bedenk maar enkele reden:

Temperatuur geraakt niet hoog genoeg
Veel te grote aanvoer nodig
Veel te rap opgebrand
Veel vliegas dat moet gefilterd worden
Veel as die blijft liggen (veel reinigingen nodig)

gelden deze redenen niet onverkort voor alle (behalve oliehoudende) biomassa?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2008 - 12:39

gelden deze redenen niet onverkort voor alle (behalve oliehoudende) biomassa?

Niet perse. Het ene type biomassa doet het beter dan het andere type. Het gebruik van biomassa in centrales is iets complexer dan enkel de biomassa in een oven gooien. Er gaan allerlei processen aan vooraf om het maximale uit biomassa te halen.

Trouwens, net zoals biomasse kent kolen ook dezelfde problemen met de punten die Cycloon aanstipt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2008 - 12:22

Maar toch lijkt het me allemaal veel minder bewerkelijk dan alles wat nodig is om van stro een autobrandstof te maken. Natuurlijk komt er altijd werk kijken bij het geschikt maken van biomassa voor verbranding in een centrale, bijvoorbeeld tot de gewenste grote vermalen of juist samenpersen, verlagen van vochtgehalte, kiezen van het juiste totaalmengsel etc.

Omzetten naar ethanol of methanol is echter altijd complexer, het vereist tenslotte bewerking met microorganismen in waterig milieu, waar je vervolgens het product weer tamelijk droog uit moet concenteren. En reken maar dat er dan nog meer 'derrie' overblijft dan je ooit op de bodem van een oven of in een schoorsteenfilter achterlaat.

Wat dat betreft is biodiesel maken uit bijv koolzaad veel eenvoudiger, het vereist relatief simpele mechanische en chemische bewerkingen en geen enkel proces met microorganismen.
Victory through technology

• Gast

Geplaatst op 30 januari 2008 - 16:46

Als het met stro werkt, dan werkt het ook met gras, na droging. En omdat we vrij veel gras hebben in de wereld is het gebruik van gras om vloeibare brandstof te maken een uitermate interessant vooruitzicht.

Sterker nog, als er twee dingen zijn waarvan ik zou zeggen: daarmee kunnen we de hemel op aarde realiseren dan is het goedkope kernfusie enerzijds, en goedkope vloeibare brandstof uit cellulose (AKA gras) anderzijds. Beide zijn technisch mogelijk, maar na decenia en miljarden aan onderzoek nog steeds lang niet 'goedkoop' genoeg.

Dat geldt ook voor deze nieuwste claims van Wageningen. Boeiend, hoopvol, optimistisch, maar ik wordt er niet warm van. Laat me maar eens een fabriek zien die werkt met het principe - zonder subsidie uiteraard - en dan kunnen we praten.

Voorlopig zijn al dit soort berichten niet meer dan koren op de molen van de krankzinnige duivels die voortdurend de biobrandstofhype aanwakkeren, ondanks de misselijkmakende gruwel die momenteel plaatsvindt onder de armste miljard mensen in de wereld die hun dagelijkse brood niet meer kunnen betalen, mede vanwege de explosieve vraag van 'eerste generatie' biobrandstofopwekkingsinstallaties in westerse landen.

Veranderd door Mechanieker, 30 januari 2008 - 16:49

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures