Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 6

Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

Hoi allemaal,

ik zit op dit moment in 3 VWO en ik wil later graag neuroloog worden, ik moet op dit moment een profielkeuze maken [ dat wordt dus Natuur & Gezondheid ] maar ik wil erg graag weten welke vakken ik in ieder geval moet kiezen. Ik vroeg me onder andere af ik ook door moet gaan met Latijn, ik vind er namelijk niks aan maar als dokter gebruik je natuurlijk heel vaak [ misschien zelfs wel bijna altijd ] Latijnse termen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het kiezen want ik weet niet precies wat ik nu wel en wat ik nu niet nodig heb om neuroloog te worden.

Alvast heel erg bedankt,

Paperclip

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

Ik ben niet vertrouwd met het Nederlandse schoolsysteem,

maar op je vraag over Latijn kan ik wel antwoorden:

(*Om te beginnen zijn het wetenschappelijke termen, en geen Latijnse, maar deze zijn natuurlijk wel op Latijn gebaseerd)

Maar weet het volgende: rechtstreeks ben je niets me je Latijn voor die studie, maar wel onrechtstreeks.

Na enkele jaren heb je voeling met de Latijnse taal en structuur van Latijnse woorden,

en hierdoor leer je nu eenmaal veel eenvoudiger die wetenschappelijke termen.

En na enkele jaartjes Latijn heb je heus genoeg voeling hiermee,

dus doe dan zoals ik en kies nu zoveel mogelijk wetenschappen en wiskunde als optimale voorbereiding

op je geneeskundestudies (en daarna zien we wel...)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

Het is inderdaad van belang zoveel mogelijk wiskunde en wetenschappen te volgen. Anders geraak je zelf niet door het toelatingsexamen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 6

Re: Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

dus ik wordt wel gewoon toegelaten als ik geen latijn heb gevolgd? Het is eigenlijk alleen maar praktisch als ik het zo lees. Dan neem ik biologie / natuurkune / scheikunde / wiskunde B + D / Frans en de standaardvakken natuurlijk. Is dat een goede keuze?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

Ideaal
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 6

Re: Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

oke =), dan doe ik dat =).

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

Je moet je wel bedenken dat Geneeskunde in Nederland een numerus fixus studie is. Aangezien het aantal kandidaten tot nu toe altijd ver boven het aantal aangenomen studenten ligt is er een loting. Je bent van deze loting uitgezonderd, en sowieso toegelaten, als je een 8,0 gemiddeld haalt op het VWO, en minstens het profiel Natuur & Gezondheid hebt natuurlijk. Ik weet niet of je kans maakt om de 8 te halen, maar als je op het randje zit kan het handig zijn om die bijvakken te kiezen die ervoor zorgen dat je het wel haalt (degene die jij erg makkelijk vind dus). Als je het aankan kan je ook een extra bijvak kiezen. Heb je wel meer werk, maar dan spreid je je kansen. Als duidelijk wordt waar je de hoogste cijfers voor haalt kan je de ander laten vallen (die is toch niet verplicht).
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

dus ik wordt wel gewoon toegelaten als ik geen latijn heb gevolgd? Het is eigenlijk alleen maar praktisch als ik het zo lees. Dan neem ik biologie / natuurkune / scheikunde / wiskunde B + D / Frans en de standaardvakken natuurlijk. Is dat een goede keuze?
Natuurlijk is Latijn niet verplicht om geneeskunde te studeren. Wie deze regel ooit durft invoeren :D

Latijn moet je alleen volgen als je van plan bent leraar Latijn te worden, voor wetenschappelijke studies is het dikwijls gewoon beter zoveel mogelijk wiskunde en wetenschappen te doen, dat zal nuttiger zijn dan Latijn.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

Ik denk dat bij zoiets als Pharmacie Latijn toch zeer handig is als je al die termen moet kennen van medicatie, aandoeningen, ... Als je dan alles puur vanbuiten moet leren ga je het zwaar hebben denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

Ik denk dat bij zoiets als Pharmacie Latijn toch zeer handig is als je al die termen moet kennen van medicatie, aandoeningen, ... Als je dan alles puur vanbuiten moet leren ga je het zwaar hebben denk ik.
Farmacie is dan ook wiskundig minder dan voorbeeld scheikunde ed (van geneeskunde weet ik dat eigenlijk niet), dus kan je dan misschien beter wat Latijn gezien hebben en wat minder wiskunde (maar wiskunde is meestal wel belangrijker dan Latijn)
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Berichten: 52

Re: Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

Het enige advies dat ik je kan geven is dat je moet zorgen dat je minstens een 7,5 gemiddeld hebt. Dan zit je redelijk goed met de lotingsprocedure (in Nederland dan). Want het verschil tussen een 7,4 en 7,5 is enorm groot in dat geval, been there done that-> it sucks.

En voor de rest, zorg gewoon dat je de Biologie, wiskunde natuurkunde en scheikunde vakken goed beheerst. Er is voor de rest in het Nederlandse onderwijs geen enkel vak dat je er echt bij gaat helpen, tja Engels want de boeken zijn int Engels. En verder is het mooi dat je op V3 al weet wat je wil maar kijk eens rond op open dagen.
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

Wil je nou medicijnen (Farmacie) studeren of geneeskunde? Voor de eerste is er (nog) geen loting in Nederland.

Je kan terecht bij Groningen of Utrecht.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

Morzon schreef:Wil je nou medicijnen (Farmacie) studeren of geneeskunde? Voor de eerste is er (nog) geen loting in Nederland.

Je kan terecht bij Groningen of Utrecht.
Ik denk dat de TS met medicijnen geneeskunde bedoelt. Medicijnen vind ik op zich al een domme naam zowel voor farmacie als voor geneeskunde (net alsof je alleen maar dat ziet).

Wordt die naam in Nederland veel gebruikt? Want in België hoor je dat zelden.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Berichten: 52

Re: Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

Voor Farmacie in Utrecht is overigens wel een loting maar als je bij de eerste loting mee doet heb je een bijna zekere kans om geplaatst te worden.
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Berichten: 402

Re: Welke vakken moet ik kiezen als ik medicijnen wil studeren?

Ik doe zelf geneeskunde, nu tweedejaars. Heb zelf 2 jaar Latijn gehad en ik heb het idee dat het voornamelijk handig is in de herkenning. Anatomische en ook andere medische termen zijn vaak gebaseerd op het Latijn, het is handig als je een klein beetje basiskennis hebt zodat je de logica van de naamgeving ingaat zien, want die is er in veel gevallen wel.. helaas niet altijd. Verder is biologie inderdaad een belangrijke. Natuurkunde en scheikunde zie je nog wel een beetje terug in fysiologie en farmacologie. Als het haalbaar is om aan het eind gemiddeld een 8 te staan is dat natuurlijk heel fijn en anders is vooral de moeite waard om boven die 7,5 te blijven, wat eerder ook al genoemd werd. Ik had met mijn 7,6 genoeg om ingeloot te worden en natuurlijk geldt dat niet voor iedereen in lotingsklasse B, maar je kansen nemen zeker toe bij een hoger eindcijfer.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Reageer