Wortels verkleuren je huid

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 215

Wortels verkleuren je huid

Dag Forum,

Stel, je drinkt elke dag veel verse wortelsap, soms wel wel van 1 kilogram wortels en dat 2-3 weken land. Klopt het dan dat je zelf ook orangje zult worden? (Gele/organje handen bijvoorbeeld?) of is dat een fabel? Gaat zo iets dan ook vanzelf weg of heb je er iets speciaals voor nodig?

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Wortels verkleuren je huid

Het kan. Als je zodanig veel caroteen binnenneemt dat het uitscheiden vermoeilijkt wordt zal deze molecule zich opstapelen onder de huid. Vandaar de oranje tint. Het is dus geen fabeltje. Ik weet echter niets over de gevolgen hiervan voor de gezondheid. Als de inname gestopt wordt verdwijnt de oranje tint met verloop van tijd.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 215

Re: Wortels verkleuren je huid

Word je dan geel enkel tijdens het innemen van die overdosis wortelsap of ook nog tot weken er na?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Wortels verkleuren je huid

Geel is niet de kleur. Oranje/rood achtig. Vroeger namen mensen dit in pilvorm voor ze naar de warme landen trokken. Dan hadden ze al een kleurtje.

http://www.vitsdirect.co.uk/products/betacarotene.htm

Deze pillen zijn blijkbaar nog steeds op de markt.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wortels verkleuren je huid

Ze hebben overigens ooit een experiment gedaan (bij MythBusters dacht ik) waarbij men drie mensen de kleur van een verkeerslicht wou geven: een moest rooie bieten eten, een andere wortelen, de derde sla of spinazie o.i.d. Ik geloof dat alleen de wortelen effect hadden.

Ik kan zelf niet naar het filmpje zoeken op dit moment (trafiek moet een beetje beperkt worden vanwege gedeelde internetverbinding op kot), maar 't is een tip.

Berichten: 215

Re: Wortels verkleuren je huid

en wanneer gaat die kleur dan weg?

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Wortels verkleuren je huid

Info aan het zoeken hoe langdurig het effect en hoe erg zo'n eventuele scouts- of studentendoop zou zijn misschien? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Wortels verkleuren je huid

Men heeft mij steeds vertelt dat wortelen niet alleen de huid kleurt maar de huid ook beter bestand maakt tegen zonlicht.

Dus een aantal weken wortelsap voor het op verlof gaan zou nuttig zijn.

Even zoeken op het net bevestigd dat caroteen zowel planten beschermd als de huid (niet tegen huidkanker, maar rood worden of verbranden).

http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Zon132.html

Nu ik ben geen medicus of biochemicus, dus mijn kennis ter zake is beperkt ( :D onbestaand klinkt zo frustrerend).

Het leek mij vroeger te helpen.
Eric

Berichten: 8.614

Re: Wortels verkleuren je huid

Zie ook hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Wortels verkleuren je huid

De website van Klintersaas vind ik heel betrouwbaar. Deze van E.Desart iets minder omdat het een artikel is uit "De Natuur Uw Arts". Dergelijke Magazines vind ik ietwat overdreven natuurlijk. Ik ben akkoord dat het de huid kan beschermen maar niet specifiek tegen UV stralen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Wortels verkleuren je huid

Deze van E.Desart iets minder omdat het een artikel is uit "De Natuur Uw Arts".


Ik weet het. Het was niet mijn bedoeling om een diepgaande studie te doen, maar eens op het net te checken, dat een volks "weetje" dat voor mij ingebakken was/is, ook via het net bevestigd werd.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Wortels verkleuren je huid

Ik ben akkoord dat het de huid kan beschermen maar niet specifiek tegen UV stralen.
Inderdaad.

De absorptiespectra van alfa- en bèta- caroteen tonen

een maximale absorptie van 400 tot 500nm, met daarbuiten bijna geen absorbtie.

Vandaar de oranje-gele kleur (= het niet geabsorbeerde licht).

U.V. licht (ong 1-400 nm) wordt hierdoor dus bijna niet geabsorbeerd,

dus kan caroteen ook geen bescherming bieden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Wortels verkleuren je huid

You Rule!
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Wortels verkleuren je huid

Ik weet echter niets over de gevolgen hiervan voor de gezondheid.
Ik heb ooit eens een werkstuk moeten maken voor school over toegevoegde vitaminen en dergelijke in eten en drinken en daarbij ben ik op een artikel gestoten van een vrouw die 2 liter wortelsap per dag dronk (in een artsenkrant dus vrij betrouwbaar) en die inderdaad deze kleur kreeg. Ik meen mij te herinneren dat er stond dat het voor haar gezondheid geen gevaar had, dus geen negatieve gevolgen, buiten de kleur dan. Ook kwam de kleur vooral aan haar handen en voeten voor, de rest van haar lichaam bleef vrij gelijk gekleurd. Over de tijd dat dit duurde eer het weer normaal is kan ik mij niets concreets herinneren, maar dacht toch enkele dagen tot weken. Maar ik ga het nog eens proberen op te zoeken voor meer informatie.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Wortels verkleuren je huid

Velen beschouwen wateroplosbare vitaminen als onschadelijk, omdat ze gewoon met de urine kunnen worden uitgeplast. Ik vind dat men er toch rekening mee moet houden dat men op deze manier wel de nieren kan overbelasten.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer