Springen naar inhoud

Overbrengingsmechanismen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Elena

    Elena


  • >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2008 - 14:12

Er bestaan verschillende overbrengingsmechanismen:
- riemoverbrenging
- tandwiel "
- ketting "
- worm - en wormwiel "
- ...

Stel: bij een riemoverbrenging draait de drijver naar rechts, de volger zal ook naar rechts draaien
bij een tandwieloverbrenging is dat anders: nl de 2 tandwielen draaien in tegengestelde zin

tot zo ver klopt het hŤ?

nu weet ik dat bij tanwielen het zo is dat waneer de volger kleiner is dan de drijver er een versnelling zal optreden, en wanner de volger groter is dan de drijver er een vertraging optreedt

maar: geldt dit ook bij een riemoverbrenging en een kettingoverbrenging?

dus: wat gebreurt er als de wielen/schijven een verschillende diameter hebben?
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Elena

    Elena


  • >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2008 - 14:19

nu weet ik dat bij tanwielen het zo is dat waneer de volger kleiner is dan de drijver er een versnelling zal optreden, en wanner de volger groter is dan de drijver er een vertraging optreedt


ik besef dat ik hier iets zeg wat niet klopt, maar ik kan niet precies zeggen wat ...
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

#3

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2008 - 14:50

Er bestaan verschillende overbrengingsmechanismen:
- riemoverbrenging
- tandwiel "
- ketting "
- worm - en wormwiel "
- ...

Stel: bij een riemoverbrenging draait de drijver naar rechts, de volger zal ook naar rechts draaien
bij een tandwieloverbrenging is dat anders: nl de 2 tandwielen draaien in tegengestelde zin

tot zo ver klopt het hŤ?

Dat klopt inderdaad.

nu weet ik dat bij tanwielen het zo is dat waneer de volger kleiner is dan de drijver er een versnelling zal optreden, en wanner de volger groter is dan de drijver er een vertraging optreedt

maar: geldt dit ook bij een riemoverbrenging en een kettingoverbrenging?

dus: wat gebreurt er als de wielen/schijven een verschillende diameter hebben?

Die termen versnelling en vertraging zijn niet echt correct, je gaat een hoger of lager toerental verkrijgen.
Bij een kettingoverbrenging en bij een riemoverbrenging is dat net hetzelfde als bij een tandwiel.


Overbrengingsverhouding i:
rechtevenredig verband:
LaTeX

omgekeerd evenredig:
LaTeX

verklaring van de termen:
n=toerental
omega.gif = hoeksnelheid
r= straal
T= koppel
d = diameter
M = moment
z = tand aantal (bij tandwiel)

Dit is nog niet alles maar toch al een paar grootheden waarvan je nu het verband kent.
Hopelijk heb je er iets aan :D .
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#4

Hari

    Hari


  • >250 berichten
  • 474 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2008 - 14:55

Je kunt ten alle tijde zeggen dat wanneer

de volger kleiner is dan de drijver er een versnelling zal optreden, en wanner de volger groter is dan de drijver er een vertraging optreedt

(is je eigen quote!)

Wanneer de omtrek van de volger 2 zo groot is dan zal hij twee keer zo snel draaien als de drijver.

(de omtrek van de volger gedeeld door de omtrek drijver is gelijk aan de snelheid van de volger gedeeld door de snelheid van de drijver. Andersom is ook waar)

Formule:
Omtrek volger / omtrek drijver = V (snelheid) volger / V drijver

Hoe dit bij een wormwiel werkt weet ik niet.... Je zult dan de hoek van de draaiing moeten weten, mogelijk wordt er een equevelent gegeven met een tandwiel?
Misschien weet iemand anders dit.

Ik zie nu na dat ik hem gepost had dat ruben het een stuk beter vermeld en completer....
Mijne is meer teletubietaal zonder officiele benamingen

Veranderd door Hari, 12 januari 2008 - 14:57

Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.


#5

Elena

    Elena


  • >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2008 - 15:03

Ik wil jullie beiden bedanken voor de uitleg, maar eig wist ik de meeste dingen wel al ... Maar toch bedankt want ik heb het ingewikkelder gestudeert dan het is!

Maar nu vraag ik me alleen af, hoe is dat dan bij tandwielen?
en klopt de verhouding van n1/n2 = z2 / z1 ook bij wormwielen?
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

#6

Redbok

    Redbok


  • >100 berichten
  • 155 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2008 - 15:10

Kijk gewoon eens naar de kinematische relaties die er zijn...

Zo weet je bij tandwielen dat de snelheid op het contactpunt even groot is. Daar kun je erg makkelijk de overbrengingsverhouding uit halen.

Voor een wormwieloverbrenging weet je dat voor elke toer die het draait, het tandwiel 1 tand opschuift...

#7

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2008 - 15:42

Voor een wormwieloverbrenging weet je dat voor elke toer die het draait, het tandwiel 1 tand opschuift...

Zo kun je grote overbrengingsverhoudingen creŽren.
Gewone tandwielen is maximaal 10:1
Bij een wormwiel kan je gaan van 10:1 tot 100:1 of zelfs in speciale gevallen tot 500:1.

Veranderd door Ruben01, 12 januari 2008 - 15:42

BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures