Overbrengingsmechanismen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 77

Overbrengingsmechanismen

Er bestaan verschillende overbrengingsmechanismen:

- riemoverbrenging

- tandwiel "

- ketting "

- worm - en wormwiel "

- ...

Stel: bij een riemoverbrenging draait de drijver naar rechts, de volger zal ook naar rechts draaien

bij een tandwieloverbrenging is dat anders: nl de 2 tandwielen draaien in tegengestelde zin

tot zo ver klopt het hè?

nu weet ik dat bij tanwielen het zo is dat waneer de volger kleiner is dan de drijver er een versnelling zal optreden, en wanner de volger groter is dan de drijver er een vertraging optreedt

maar: geldt dit ook bij een riemoverbrenging en een kettingoverbrenging?

dus: wat gebreurt er als de wielen/schijven een verschillende diameter hebben?
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Gebruikersavatar
Berichten: 77

Re: Overbrengingsmechanismen

nu weet ik dat bij tanwielen het zo is dat waneer de volger kleiner is dan de drijver er een versnelling zal optreden, en wanner de volger groter is dan de drijver er een vertraging optreedt


ik besef dat ik hier iets zeg wat niet klopt, maar ik kan niet precies zeggen wat ...
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Overbrengingsmechanismen

Elena schreef:Er bestaan verschillende overbrengingsmechanismen:

- riemoverbrenging

- tandwiel "

- ketting "

- worm - en wormwiel "

- ...

Stel: bij een riemoverbrenging draait de drijver naar rechts, de volger zal ook naar rechts draaien

bij een tandwieloverbrenging is dat anders: nl de 2 tandwielen draaien in tegengestelde zin

tot zo ver klopt het hè?
Dat klopt inderdaad.
Elena schreef:nu weet ik dat bij tanwielen het zo is dat waneer de volger kleiner is dan de drijver er een versnelling zal optreden, en wanner de volger groter is dan de drijver er een vertraging optreedt

maar: geldt dit ook bij een riemoverbrenging en een kettingoverbrenging?

dus: wat gebreurt er als de wielen/schijven een verschillende diameter hebben?
Die termen versnelling en vertraging zijn niet echt correct, je gaat een hoger of lager toerental verkrijgen.

Bij een kettingoverbrenging en bij een riemoverbrenging is dat net hetzelfde als bij een tandwiel.

Overbrengingsverhouding i:

rechtevenredig verband:
\(i=\frac{n_1}{n_2}=\frac{\omega_1}{\omega_2} \)
omgekeerd evenredig:
\(i=\frac{r_2}{r_1}=\frac{T_2}{T_2}=\frac{d_2}{d_1}=\frac{M_2}{M_1}=\frac{z_2}{z_1} \)
verklaring van de termen:

n=toerental

omega.gif = hoeksnelheid

r= straal

T= koppel

d = diameter

M = moment

z = tand aantal (bij tandwiel)

Dit is nog niet alles maar toch al een paar grootheden waarvan je nu het verband kent.

Hopelijk heb je er iets aan :D .

Berichten: 474

Re: Overbrengingsmechanismen

Je kunt ten alle tijde zeggen dat wanneer
de volger kleiner is dan de drijver er een versnelling zal optreden, en wanner de volger groter is dan de drijver er een vertraging optreedt
(is je eigen quote!)

Wanneer de omtrek van de volger 2 zo groot is dan zal hij twee keer zo snel draaien als de drijver.

(de omtrek van de volger gedeeld door de omtrek drijver is gelijk aan de snelheid van de volger gedeeld door de snelheid van de drijver. Andersom is ook waar)

Formule:

Omtrek volger / omtrek drijver = V (snelheid) volger / V drijver

Hoe dit bij een wormwiel werkt weet ik niet.... Je zult dan de hoek van de draaiing moeten weten, mogelijk wordt er een equevelent gegeven met een tandwiel?

Misschien weet iemand anders dit.

Ik zie nu na dat ik hem gepost had dat ruben het een stuk beter vermeld en completer....

Mijne is meer teletubietaal zonder officiele benamingen
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 77

Re: Overbrengingsmechanismen

Ik wil jullie beiden bedanken voor de uitleg, maar eig wist ik de meeste dingen wel al ... Maar toch bedankt want ik heb het ingewikkelder gestudeert dan het is!

Maar nu vraag ik me alleen af, hoe is dat dan bij tandwielen?

en klopt de verhouding van n1/n2 = z2 / z1 ook bij wormwielen?
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Overbrengingsmechanismen

Kijk gewoon eens naar de kinematische relaties die er zijn...

Zo weet je bij tandwielen dat de snelheid op het contactpunt even groot is. Daar kun je erg makkelijk de overbrengingsverhouding uit halen.

Voor een wormwieloverbrenging weet je dat voor elke toer die het draait, het tandwiel 1 tand opschuift...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Overbrengingsmechanismen

Voor een wormwieloverbrenging weet je dat voor elke toer die het draait, het tandwiel 1 tand opschuift...
Zo kun je grote overbrengingsverhoudingen creëren.

Gewone tandwielen is maximaal 10:1

Bij een wormwiel kan je gaan van 10:1 tot 100:1 of zelfs in speciale gevallen tot 500:1.

Reageer