Probleem met buffers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 824

Probleem met buffers

Ik loop vast bij opdracht 8.101 van curie (scheikunde)

De opdracht luid als volgt:

Beschrijf hoe je uitgaande van 100mL 0,25 M azijnzuur met 0,10 M natronloog een bufferoplossing kunt maken met pH 4.50

Ik kwam zover als

Kz=[H3O+] * Cb/Cz

1,7*10^-10 = 3,2 * 10^-5 * Cb/Cz

Cb/Cz = 0,53

Nu kom ik echter niet meer verder en weet ik niet precies wat ik nu moet doen. Wat is precies Cb en Cz en wat moet ik hiermee? Wie helpt?
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Probleem met buffers

Cb = concentratie acetaat

Cz = concentratie azijnzuur

Je voegt X ml NaOH toe, dus je hebt 100 + X ml oplossing.

1) brutoconcentratievergelijking:

Je weet met hoeveel mol azijnzuur je begon, dus na toevoegen van X ml NaOH heb je een verband voor de som van Cb + Cv.

2) elektroneutraliteitsvergelijking:

geeft verband tussen Ac- en H+ plus Na+

3) evenwichtvergelijking: uit de pH weet je de verhouding van beiden, dus Cb = ....... * Cz.

Drie vergelijkingen met drie onbekenden: piece of cake.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 824

Re: Probleem met buffers

Dat gaat wat snel. Ik snap nog steeds niet helemaal wat ik moet uitrekenen en hoe. Die eerste formule snap ik al niet hoe die werkt; Kz=[H3O+] * Cb/Cz...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Probleem met buffers

Algemeen geldt voor een (zwak) zuur:

Kz = [H+] * [Z-] / [HZ]

het zout Z- van een zwak zuur HZ is een zwakke base.

In plaats van met concentraties te werken is het eenvoudiger om met aantallen molen te werken.

Komt op hetzelfde neer omdat alle ionen toch in dezelfde hoeveelheid oplossing (100 + X ml) zitten:

1) brutoconcentratievergelijking: molen(HZ) + molen(Z-) = molen azijnzuur waarmee je begon

2) elektroneutraliteitsvergelijking: molen((Z-) + molen (OH-) = molen(H+) + molen(Na+)

OH- en H+ kan in dit geval verwaarloosd worden t.o.v. andere ionen: molen(Z-) = molen(Na+)

3) evenwichtsvergelijking: molen(HZ) = molen(Z-) * [H+] / Kz

verg. 3) invullen in verg. 1) geeft molen(Z-) die je invult in verg. 2) en dan heb je molen(Na+) wat gelijk is aan de molen NaOH die je moet toevoegen. Uit de concentratie van de natronloog bereken je dan het aantal milliliters X dat toegevoegd moet worden.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 824

Re: Probleem met buffers

helemaal duidelijk, bedankt voor de hulp :D
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Reageer