Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 261

Re: Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

Zonder onze gevoelens heeft leven geen kleur.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

Wat een gekke opmerking Windsurfer... je afvragen welke functies gevoelens hebben vind ik niet direct een autistische stellingname.

Ik heb het me ook wel eens afgevraagd :D

Waar ik op uitkwam is dat onze emoties de grote motivator zijn tot allerlei handelingen. Ze zijn onze drijfveer, ook tot zoiets als cognitieve ontwikkeling bijv.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

Ik wil in deze context graag even wijzen op de al bestaande topic over de functie van verdriet en machteloosheid. Daarin kwamen al wat kernpunten m.b.t. emoties in het algemeen naar boven.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 954

Re: Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

-Humor (lachen enzo, hebben andere dieren trouwens een gevoel voor humor?)


Daarvoor kan ik de zeer leesbare boeken van Frans de Waal aanraden.

Berichten: 168

Re: Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

-Humor (lachen enzo, hebben andere dieren trouwens een gevoel voor humor?)
Goede vraag . Geen idee, moet ik eerlijk bekennen. Verdriet kunnen ze wel ervaren. Ik heb in elk geval wel eens gehoord van krokodillentranen.
Existentie gaat vooraf aan essentie -- Sartre

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

Even nog over humor bij dieren...

Ik denk dat je voor humor een bepaald soort intelligentie nodig hebt. Toch iets van anticiperen, verbanden leggen waardoor iets 'geks' je opvalt. (humor is vaak iets geks, buitengewoons, buiten de verwachting gebeurend)

Verder heb ik een intervieuw gezien een keer met Jane Goodall binnen de serie 'van de schoonheid en de troost'

hier link voor als je het leuk vindt:

http://www.hollanddoc.nl/dossiers/39221631/

selecteer het filmpje van Jane Goodall.

Ze vertelt veel over emoties bij chimpansees (oa humor)

groetjes!
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 672

Re: Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

Hier worden emoties van onder ’t stof gehaald.

Emoties worden door de meeste hedendaagse onderzoekers gezien als onderdeel van gevoelens. Een emotie bestaat in de basis uit een chemisch/neuraal reactiepatroon dat evolutionair adaptief is/was. De functies zijn dus gerelateerd aan overleven,voortplanten en de bij sociale wezens onoverkomelijke sociale strategieën (die op zich terugslaan op overleven en voortplanten); Kennis en cultuur zijn van invloed op de sociale betekenis van emoties maar ze berusten op evolutionair gegroeide disposities. Neuro-psychologisch onderzoek wees uit dat ze resideren in fylogenetisch oudere subcorticale gebieden die van belang zijn bij het reguleren en representeren van het lichaam (door Damasio omschreven als het theater van de emoties) Ze zijn fundamenteel stereotiep,automatisch en regulerend ,jammer genoeg vaak op de korte termijn,maar niet op de langere.

De variatie zit vooral in de uitingen,de aanleidingen en de culturele invloeden.

Een gevoel is omvattender,het omvat ook de cognitieve veranderingen die oorzaak of gevolg kunnen zijn van die veranderende fysische emotionele toestand. Evolutie heeft er een handje van weg energiebesparend te zijn,dus werd er later ook een alsof-lus voorzien. De hersenen kunnen een emotie ‘faken’ als een pavloviaans leerproces die emotie heeft gekoppeld aan een stimulus of een combinatie van stimuli,dit heeft het voordeel dat er minder energie wordt gebruikt en dat de homeostase minder wordt bedreigt,en het nadeel dat men bang kan worden van een muis.

Een ander mi belangrijk onderscheid dat moet worden gemaakt is dat tussen achtergrondemotie,een relatief stabiele toestand,en specifieke emotie die eerder stimulusgevoelig is.

Kort door de bocht:

Specifieke emotie is evo-functioneel

Achtergrondemotie kan heel ontregelend zijn en verdriet of depressie veroorzaken,het is eerder een evo-bijwerking die berust op zowel disposities als culturele en sociale factoren.

Gevoel is een zootje,deels cultureel,interpsychisch of intrapsychisch adaptief,maar het kan ons net zo goed de hemel als de vernieling in leiden.
huh?

Berichten: 261

Re: Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

Als je kijkt naar wat goed is gezien vanuit de evolutie dan kom je op egoisme en niet op gevoelens.

Een schuld gevoel omdat ik me realiseer dat ik onaardig was valt mijn inziens niet te verklaren vanuit de evolutie.

Berichten: 954

Re: Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

Michel schreef:Als je kijkt naar wat goed is gezien vanuit de evolutie dan kom je op egoisme en niet op gevoelens.

Een schuld gevoel omdat ik me realiseer dat ik onaardig was valt mijn inziens niet te verklaren vanuit de evolutie.
Juist wel. Dat heeft ermee te maken dat mensen als soort hebben overleefd door samen te werken en niet door egoisme. De absolute aanrader op dit gebied is "The evolution of cooperation" van Robert Axelrod.

Afbeelding

Berichten: 672

Re: Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

Michel schreef:Als je kijkt naar wat goed is gezien vanuit de evolutie dan kom je op egoisme en niet op gevoelens.

Een schuld gevoel omdat ik me realiseer dat ik onaardig was valt mijn inziens niet te verklaren vanuit de evolutie.
Je kunt gevoelens niet als losstaand bekijken,ze zijn combinaties van cognities en emotie.

Waarom emoties adaptief zijn is waarschijnlijk duidelijk,waarom ratio adaptief is ook,bewust denken stelt ons in staat as-if scenarios te verzinnen bvb,of een vervelende taak uit te voeren die een uitgestelde beloning inhoudt (bouwen van een hut) enz. enz.
huh?

Berichten: 261

Re: Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

peterA schreef:Je kunt gevoelens niet als losstaand bekijken,ze zijn combinaties van cognities en emotie.

Waarom emoties adaptief zijn is waarschijnlijk duidelijk,waarom ratio adaptief is ook,bewust denken stelt ons in staat as-if scenarios te verzinnen bvb,of een vervelende taak uit te voeren die een uitgestelde beloning inhoudt (bouwen van een hut) enz. enz.
Volgens mij is van de gevoelens alleen de angst adaptief. De andere gevoelens zijn niet adaptief. Ze ontstaan maar je hebt er geen controle over. Wat wel weer adaptief is is "hoe je met die gevoelens omgaat". (Ik zou graag controle willen hebben over m'n verliefdheids gevoel :D )

Onze maatschappij weet niet hoe we om moeten gaan met gevoelens en daardoor wordt ons van kinds af aan geleerd niet te reageren op onze gevoelens. Wij verdrukken onze gevoelens maar ze blijven altijd bestaan.

De link tussen cognitie en gevoel is volgens mij alleen waar bij angst. Door angst goed in beeld te brengen en te relativeren kun je controle krijgen over die gevoelens en ze kunnen zelfs verdwijnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

Kun je dat onderbouwen? Waarom hebben we die gevoelens dan? Ik ben het met je eens dat sommige gevoelens te weinig plaats krijgen in de maatschappij (rouw bij verlies bijvoorbeeld).

Berichten: 261

Re: Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

Kun je dat onderbouwen? Waarom hebben we die gevoelens dan? Ik ben het met je eens dat sommige gevoelens te weinig plaats krijgen in de maatschappij (rouw bij verlies bijvoorbeeld).
Ik weet niet waarom we die gevoelens hebben. Ze zijn er gewoon.

Ik kom niet verder dan dat het leven zonder gevoelens m.i kleurloos is.

Berichten: 954

Re: Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

Het is zeer waarschijnlijk dat het nut van gevoelens en het uiten ervan veel belangrijker is dan dat: het is best mogelijk dat zonder complexe samenlevingen niet eens mogelijk zouden zijn.

Berichten: 30

Re: Wat is het nut van de gevoelens van de mens?

Emoties zijn ook belangrijk bij het maken van beslissingen.

Dat bleek oa. uit een voorbeeld van een man die door beschadiging aan de prefrontale cortex vrijwel geen emoties meer had. Niks kon hem kwaad maken, hij was nooit verdrietig, kon nergens plezier uit halen zelfs muziek deed hem niks. Verre van puur rationeel te zijn maakte hij telkens slechte beslissingen die hem zijn baan, zijn huwelijk en zijn spaargeld kostte.

Toen hij onderzocht werd was hij wel instaat de gevolgen van een beslissing te voorspellen. Als hem, bijvoorbeeld, gevraagd werd wat er zou gebeuren als hij, bij het incasseren van een cheque bij de bank, teveel geld zou terugkrijgen, wist hij te vertellen wat de waarschijnlijke consequenties zouden zijn van weglopen met het geld of het geld teruggeven. Hij gaf echter toe nog steeds niet te weten wat te moeten doen in die situatie. Hij wist dat de ene actie hem goedkeuring zou opleveren en de andere hem waarschijnlijk in de problemen zou brengen maar hij anticipeerde waarschijnlijk niet dat de goedkeuring goed zou voelen en de afkeuring slecht. ( Damasio, 1994 )

Dat emoties een belangrijk onderdeel zijn van het beslissingsproces wil natuurlijk niet zeggen dat de gemaakte beslissing ook altijd de juiste is. Teveel emoties zorgen vaak voor irrationele beslissingen.

Reageer