Springen naar inhoud

Software analyse

• Log in om te kunnen reageren

amadone

amadone

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2008 - 17:32

dit is de opgave

'Maak een analyse voor een programma dat bepaald of een cursist geslaagd is of niet en wat de reden is voor het niet slagen. Om te kunnen slagen moet de cursist vier modules afleggen. Voor het totaal van de modules moet de cursist minstens 50% halen en hij mag maximum voor één module een onvoldoende scoren. De resultaten van de modules worden ingegeven op 100.'

* de cursist moet vier modules afleggen -----> aantal modules ingeven , indien kleiner dan 4 dan is cursist niet geslaagd
* cursist moet totaal minstens 50% halen -----> score per module ingeven en de som maken die mag niet < 200

nu komt het probleem: hij mag maximum voor één module een onvoldoende scoren, hoe omschrijf ik dit met een keuzefunctie? Moet ik gebruik maken van een EN -functie?

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 januari 2008 - 09:12

hij mag maximum voor één module een onvoldoende scoren, hoe omschrijf ik dit met een keuzefunctie?

Zet een teller t (geheel getal) op nul.
Geslaagd voor een onderdeel, dat t=t+1.
Aan het eind van de rit : als t>2 dan geslaagd anders niet.
Of zoiets.

Veranderd door thermo1945, 13 januari 2008 - 09:13

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2008 - 11:24

Algemener gezegd: Het totaal aantal modules dat iemand gedaan heeft is gelijk aan het aantal modules dat iemand gedaan en gehaald heeft plus het aantal modules dat iemand gedaan en niet gehaald heeft. Als je dus weet hoeveel modules iemand gedaan heeft en hoeveel hij er daarvan gehaald heeft, dan weet je ook hoeveel hij er niet gehaald heeft (en dat kun je dan gebruiken om te bepalen of hij aan de eis voldoet).

amadone

amadone

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2008 - 17:16

ik heb een probleem waar ik al twee dagen mee worstel, hier komt de opgave:

'Maak een analyse voor een programma voor het invullen van een lottoformulier. Bij de start van het programma wordt er gevraagd of het een meervoudig formulier betreft of een enkelvoudig formulier.
Indien het een meervoudig formulier is, dan moet het programma weten hoeveel cijfers je wil invullen. Het programma moet hierbij nagaan of dit getal ligt tussen 8 en 14. Is dat niet het geval, dan moet de gebruiker een nieuw getal invoeren totdat de invoer correct is.
Indien het een enkelvoudig formulier is, dan moet het programma weten hoeveel roosters je wenst in te vullen. Het programma moet hierbij nagaan of dit getal ligt tussen 2 en 10, waarbij dit getal een even getal moet zijn. Is dat niet het geval, dan moet de gebruiker een nieuw getal invoeren totdat de invoer correct is.
Bij een meervoudig formulier bestaat de uitvoer uit één rij getallen. Bij een enkelvoudig formulier bestaat de uitvoer uit twee rijen getallen en één tot maximaal 5 kolommen met telkens 6 cijfers.'

dat was de opgave, op drie punten zit ik vast, dit zijn ze:

1* hoe kan ik tegelijk nagaan of een getal tussen 2 en 10 ligt én tegelijk even? met een logische functie?
ik heb 'DOE ZOLANG (MOD(getal/2)<>0 OF NIET(2=<getal=<10)) om een ander aantal in te voeren'
is dit mogelijk?

2* bij een enkelvoudig lottoformulier is het aantal getallen bekend (het zijn er 6) en die moeten in oplopende volgorde
gesorteerd worden, ik heb eerst de grootste en de kleinste bepaald en ze een naam gegeven, de overige vier via
keuzefunctie herbenoemd, weer het grootste en kleinste bepaald van de vier ze een naam gegeven en de overige
twee vergeleken en daarna alles gesorteerd, is er een kortere methode?

3* dit is mijn echte probleem: hoe sorteer ik getallen (die al in het geheugen zitten als getal[1], getal[2], ...) waarvan ik
alleen weet dat het aantal tussen 8 en 14 ligt in oplopende volgorde?

Alvast bedankt voor alle antwoorden!

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2008 - 17:37

3* dit is mijn echte probleem: hoe sorteer ik getallen (die al in het geheugen zitten als getal[1], getal[2], ...) waarvan ik
alleen weet dat het aantal tussen 8 en 14 ligt in oplopende volgorde?[/quote]
Iets als getal.sort() en daarbij kun je meestal ook een (of meerdere) argumenten meegeven, waarmee je oplopend danwel aflopend kan sorteren.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2008 - 20:06

alleen weet dat het aantal tussen 8 en 14 ligt in oplopende volgorde?
Iets als getal.sort() en daarbij kun je meestal ook een (of meerdere) argumenten meegeven, waarmee je oplopend danwel aflopend kan sorteren.

Er zijn talloze sorteeralgoritmes.

Makkelijkste is zoiets:
void Sorteer( int *getallen, int aantal )
{
  for (int i=0; i<aantal-1; i++)
  {
	for (int j=i+1; j<aantal; j++)
	{
	  if (getallen[i]>getallen[j])
	  {
		int x = getallen[i];
		getallen[i] = getallen[j];
		getallen[j] = x;
	  }
	}
  }
}
Als je bijvoorbeeld getal[0] t/m getal[13] hebt roep je dat aan met Sorteer(getal,14);

Als je trouwens met grotere verzamelingen gaat werken is dit bepaald niet de snelste methode (deze is van orde O(n2), terwijl het ook lineair kan).

Veranderd door Rogier, 15 januari 2008 - 20:07

In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures