Springen naar inhoud

Dracht berekenen

• Log in om te kunnen reageren

grasmus

grasmus

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2008 - 22:31

Hallo allemaal,

Wij zitten met een vraagstuk waar we niet meer uitkomen:

In de westelijke muur van een kerk zit een kanonskogel, deze kogel is bij het moment van inslag geflitst door de politie met een snelheid van 259,2 km/u (=72 m/s)

Een forensisch expert kon aan de hand van de hoek van het inslagpunt,vaststellen dat de kogelbaan een hoek maakte van 26,77 graden ten opzichte van de horizon. De luchtdruk was gemeten en was 0 hPa. neem voor de zwaartekrachtversnelling g=9,81 m/s2

Wat is de dracht in functie van de vertreksnelheid en de vertrekhoek?

Wie kan ons helpen aub?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 januari 2008 - 23:10

vraag 1: waar zit je op vast?
vraag 2: weet je zeker dat de hoogte van het gat in de kerkmuur nergens genoemd wordt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

grasmus

grasmus

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2008 - 23:19

1) we hebben geprobeert de afstand te berekenen (264,22 m) volgens de regels van de elementaire ballistiek, maar de uitkomst schijnt niet te kloppen, en we weten nu niet hoe we verder moeten, het zou volgens de regels van de elementaire ballistiek op te lossen moeten zijn, maar mijn kennis hiervan is niet voldoende, en na een zoektocht op internet wordt het voor mij nog onduidelijker

2) de hoogte is niet gegeven

Veranderd door grasmus, 12 januari 2008 - 23:27

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 januari 2008 - 23:28

1) we hebben geprobeert de afstand te berekenen (264,22 m) volgens de regels van de elementaire ballistiek, maar de uitkomst schijnt niet te kloppen,

nee, dat kan innderdaad sowieso niet goed zijn

2) de hoogte is niet gegeven

als ik even uitga van een hoogte die hetzelfde is als de afvuurhoogte kom ik aan XXX . Kan dat wél kloppen?

Veranderd door Ger, 13 januari 2008 - 22:35
Op verzoek antwoord weggehaald

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

grasmus

grasmus

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2008 - 11:36

Jan,

Dit zou wel eens kunnen kloppen, maar hoe kom je aan dit cijfer, welke formule dien ik hiervoor te gebruiken?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 januari 2008 - 12:23

kogel_door_de_kerk.png

gegeven snelheid opsplitsen in een horizontale en een verticale component

met behulp van de verticale component berekenen hoelang de kogel onderweg is geweest (verticale worp)

met behulp van de horizontale component en de hierboven berekende tijd vervolgens berekenen hoever het kanon dan van de kerk verwijderd stond.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures