Springen naar inhoud

[fysica] - schuine worp


  • Log in om te kunnen reageren

#1

_erfan_

    _erfan_


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2008 - 06:28

Ik heb morgen examen fysica en zit vast in een paar dingen:

Ik heb 't precies moeilijk om vergelijkingen op te lossen

1) -0.860=V0*0.42-4.91*(0.42)^2 ==> hoe kan men die V0 daaruit halen??

2)Een basketbalspeler van 2,00 m groot gooit van op een afstand van 10,0 m naar de ring die op een hoogte van 3,05 m hangt. Hij gooit onder een hoek van 40,0° met de horizontale. Wat moet de beginsnelheid van de basketbal zijn zodat hij rechtstreeks in de ring gooit?


ik heb al veel oefeningen gemaakt met schuine worp maar deze kan ik niet aanuit, hoe kan men de beginsnelheid hieruit halen?? een Hint AUB !!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Mendelevium

    Mendelevium


  • >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2008 - 07:54

[b]1) -0.860=V0*0.42-4.91*(0.42)^2 ==> hoe kan men die V0 daaruit halen??

-4,91*(0,42)² naar de andere kant brengen en dan alles delen door 0,42
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

#3

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3126 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 januari 2008 - 08:26

Een basketbalspeler van 2,00 m groot gooit van op een afstand van 10,0 m naar de ring die op een hoogte van 3,05 m hangt.

Bij de worp is de maximale stijging (3,05 -2,00)m =ymax

Veranderd door thermo1945, 13 januari 2008 - 08:27


#4

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6401 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2008 - 12:15

[b]1) -0.860=V0*0.42-4.91*(0.42)^2 ==> hoe kan men die V0 daaruit halen??

Pas een combinatie van de volgende regels toe.
LaTeX
LaTeX

2)Een basketbalspeler van 2,00 m groot gooit van op een afstand van 10,0 m naar de ring die op een hoogte van 3,05 m hangt. Hij gooit onder een hoek van 40,0° met de horizontale.

Teken deze situatie op een papiertje. Heb je op dit moment al een gevoel hoe de bal zal gaan? (het goede antwoord is "ja, natuurlijk, het zal wel weer een parabool-achtig iets worden. :D )

Noem de horizontale component van de snelheid LaTeX en de verticale component LaTeX . Als het goed is kun je bij elk van deze componenten een formule opstellen waarbij de component wordt uitgedrukt in de beginsnelheid en een gonio-functie met daarin de beginhoek. Bekijk bovendien wat de verticale component gedeeld door de horizontale component is. Het zal je opvallen dat hierin de beginsnelheid niet voorkomt.

Stel een formule op voor de horizontaal afgelegde weg afhankelijk van de tijd. Doe hetzelfde met de verticaal afgelegde weg. Je kunt hiervoor de hierboven gedefinieerde componenten gebruiken.

Je weet hoeveel er moet worden afgelegd in de horizontale richting (10 meter). Gebruik de 'horizontale-weg-formule' om hiermee de tijd te berekenen tussen het begin en het moment dat de bal door de ring gaat. Deze tijd zal o.a. de horizontale beginsnelheid bevatten. Deze weet je nog niet, maar dat geeft niet zoals zo zal blijken.

Vul de gevonden tijd in in de uitdrukking voor de afgelegde verticale weg. Je zult hierin o.a. de verticale component gedeeld door de horizontale component zien. Dat is mooi, want die kunnen we dan vervangen door de term die we eerder vonden. Dit levert een formule op die slechts een term bevat die afhankelijk is van de beginsnelheid. Deze formule moet je dan gelijk stellen aan de hoogte van de basket en dan oplossen naar de snelheids-term.

Laat maar zien hoever je komt (en we helpen wel verder als je vast komt te zitten). Succes.

Bij de worp is de maximale stijging (3,05 -2,00)m =ymax

Nee.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers


Gesponsorde vacatures

Vacatures