Springen naar inhoud

Seksuologie

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 januari 2008 - 09:11

Ik startte een half uur geleden deze topic,doch werd ergens gestopt en verloor alle geproduceerde zinnen die betrekking hebben op het onderwerp; het buroblad komt ineens terug,er rust mogelijk geen zegen op en ik begin opnieuw nadat ik de kop eerst veilig stel!

KATHYbe starte ergens het onderwerp seksuologie en dat dreigt te verzanden in een dispuut,waaronder dat onderwerp moet worden gerubriseerd.

Ik vind dit onderwerp te interessant om te laten verzanden in regulering door wat voor oorzaken dan ook en ga onder filosofie verder,als er interesse is,merk ik dat wel.

Elk onderwerp kun je m.i. bekijken/bespreken vanuit de wetenschappelijke hoek (met het wetenschappelijke vermogen van de mens) en ik waag dan ook om aan te vangen met een definitie,afgeleid uit een "vreemde woordenboek" en door een psychologisch docent mij aangeleerd!

Seksuologie is de wetenschap,die zich bezig houdt met het gedrag van levende materie en voor ons mensen dus het menselijke seksuele gedrag,zijn seksuele leven.

Dit heeft een heel breed spectrum en je kunt veel vragen produceren en wel:

Wat is de reden van dit gedrag van levende wezens en dus ook van de mens.

Is de seksule (sexuele,spelling ga ik geen discussie over) drang bij een vrouw sterker dan bij een man of omgekeerd en waarom is die drang aanwezig.

Wat is de reden dat er duidelijke kenmerken zijn om een man te onderscheiden van een vrouw.

Wat is de reden,de bedoeling, de functie van een clitorus bij een vrouw bij de entree voor haar geslachtsdeel en waar is een dergelijk iets bij een man.

Hoever gaat de invloed van het seksuele gedrag (denken en handelen) op het handelen in een sociale omgeving,het werken in een beperkt gezelschap,het omgaan van mensen met elkaar in een prive leven,politiek leven,etc.

Wordt het seksuele leven (gedrag) door de mens in bepaalde sociale groeperingen bewust onder controle gehouden om diverse redenen.Macht op een groep,regulering hoeveelheid mensen,etc.

Zijn er in de westerse samenleving normen en waarden ontstaan,mede of vooral door religieuze invloed,dat men wel kan praten over lekker eten in een restaurant of genieten van een mooi concert maar niet over het aangename gevoel bij het doen van seksuele handelingen in wat voor "standjes"dan ook.
Heeft de natuur toch wel een bedoeling met de potentiele aanwezigheid van prettig of lekker genotsgevoel bij de uitvoering van sex,om het nu eens in deze spelling te zetten.

Men -niet dit moderatum volgens reacties van die kant- spreekt over een taboe inzake het bovenvermelde;ik zou wel de bijbehorende vunzigheid,viezigheid willen filteren,maar het onderwerp aan de orde stellen in zijn diverse facetten,zonder dat er aanstoot aan genomen kan worden door een "redelijk denkend mens"! :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 januari 2008 - 10:02

De een aangekondigde fout (in het roze) werd mijn verhaal onderbroken-ik voerde steeds een paar zinnen in en wijzigde dan mijn bericht,dus in een nieuw antwoord herhaal ik het verlopig einde:

Men -niet de leden van dit moderatum volgens reacties van die kant- spreekt over een taboe inzake het bovenvermelde;ik zou wel de bijbehorende vunzigheid,viezigheid willen filteren,maar het onderwerp aan de orde stellen in zijn diverse facetten,zonder dat er aanstoot aan genomen kan worden door een "redelijk denkend mens"! ;)

Het gebruik van het m.i. grove woord neuken,dat in de jaren zestig publiekelijk opgang maakte om openheid in de "sex" te bevorderen,wordt de laatste paar jaar gevolgd door het softere woord wippen,dat ik oa.hoorde gebruiken in de serie "De PFaffs" ,een kijkserie over het leven van een belgische -vlaamse-familie,waarin de bruid bij het afscheid nemen na de festiviteiten in het openbaar haar verse man opriep om op te schieten,want ze had nu zin in een lekkere wip en dat vond ik niet grof of storend klinken.
Ik zou het leuk kunnen noemen,recht voor zijn raap!

Door de anonimiteit van de bezoekers van dit forum heeft men eerder de neiging om zich te mengen in een dispuut/discussie dan wanneer je eerst moet zijn aangemeld met je complete personalia en cv.

Dus ik ben benieuwd naar vooral de reactie van KATHYbe in welke deel van de brede spectrum van de seksuologie er bij hem/haar er vragen/disputen zijn te voeren;ook overige reacties van forumbezoekers zijn van belang. :D

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2008 - 11:41

Hou er rekening mee dat 25% van de bezoekers Vlaams is, en niet zo open zijn als Nederlanders over dit onderwerp. (m.i. terecht)
Its supercalifragilisticexpialidocious!

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 januari 2008 - 12:00

Ik zocht in een oude encyclopedie van 1835 iets omtrent seksuologie en vond met veel moeite iets over schaamte en wat dat allemaal inhield.

Vervolgens werd er een verwijzing gegeven naar een latijns begrip (!) genitalis des partes (mogelijk vol met taalfouten in de ogen van latinisten!),hetgeen naar schaamdelen verwijst.

Ik tracht het onderwerp decent (!) te houden!

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2008 - 12:46

Oktagon, wat wil je eigenlijk bereiken met dit topic? Je hebt namelijk geen specifieke vraag gesteld, of een welomlijnd punt gegeven waarover gediscussieerd kan worden. Het lijkt erop dat je de nood voelt om tegen het maatschappelijk taboe aan te schoppen. Misschien zou het nuttig zijn om te kijken in hoeverre dergelijke onderwerpen nog taboe zijn, en welke problemen daar mogelijk uit voortkomen. Ik wil daarbij toch nogmaals opmerken dat we (het moderatorteam) er niet op uit zijn het taboe in stand te houden. We zijn een wetenschapsforum, dus alles is bespreekbaar, indien het op wetenschappelijke wijze gebeurt. Het seksleven van de familie Pfaff hoort daar niet in thuis. Dat is iets om de "boekskes" mee te vullen, en desnoods iets voor het WSF-cafť. Ik zie echter weinig reden om seksuologie-discussies te houden onder filosofie.

Ik zie hier wel een aantal mogelijke onderwerpen:

Wat is de reden van dit gedrag van levende wezens en dus ook van de mens.

=> Kan onder psychologie (m.n. evolutionaire psychologie).

Is de seksule (sexuele,spelling ga ik geen discussie over) drang bij een vrouw sterker dan bij een man of omgekeerd en waarom is die drang aanwezig.

=> Kan onder psychologie.
Verborgen inhoud
De juiste spelling is overigens "seksuele". Je hoeft daar niet over te discussiŽren, het staat gewoon zo in de WNT.

Wat is de reden dat er duidelijke kenmerken zijn om een man te onderscheiden van een vrouw.

=> Kan zowel onder psychologie, als onder fysiologie.

Wat is de reden,de bedoeling, de functie van een clitorus bij een vrouw bij de entree voor haar geslachtsdeel en waar is een dergelijk iets bij een man.

=> Anatomie en fysiologie. Dit soort dingen wordt in BelgiŽ trouwens al vrij vroeg aangebracht bij de seksuele voorlichting.

Hoever gaat de invloed van het seksuele gedrag (denken en handelen) op het handelen in een sociale omgeving,het werken in een beperkt gezelschap,het omgaan van mensen met elkaar in een prive leven,politiek leven,etc.

=> Psychologie.

Wordt het seksuele leven (gedrag) door de mens in bepaalde sociale groeperingen bewust onder controle gehouden om diverse redenen.Macht op een groep,regulering hoeveelheid mensen,etc.

=> Sociologie.

Zijn er in de westerse samenleving normen en waarden ontstaan,mede of vooral door religieuze invloed,dat men wel kan praten over lekker eten in een restaurant of genieten van een mooi concert maar niet over het aangename gevoel bij het doen van seksuele handelingen in wat voor "standjes"dan ook.

=> Psychologie en sociologie.

Dit zijn echter wel allemaal aparte onderwerpen die we hier niet op een hoopje moeten gooien.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2008 - 13:13

En dat specifieke lichaamsdeeltje bij vrouwen heet trouwens Clitoris. Zomaar op te zoeken op Wikipedia zoals je ziet.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 januari 2008 - 14:52

Enkele moderatoren blijven barrieres opwerpen om bespreekbare facetten van de seksuologie te "behandelen"en blijven zeuren onder welke rubriek dat toch wel geplaatst moet worden.
Ik dacht het op deze manier te doen ,maar soit,het zij zo.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2008 - 15:04

Die uithaal was nergens voor nodig. Zoals gezegd: er zijn geen barriŤres, maar het forum werkt nu eenmaal zo: kies het juiste subforum en plaats een topic als je een vraag of discussiepunt hebt. Vermits hier aan geen van beide voldaan is, gaat dit op slot.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures