Springen naar inhoud

- - - - -

Groeiend goud: een verrassend berglandschap

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2008 - 13:31

Dr. Marcel Rost van het Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde (LION) heeft als eerste afzonderlijke atomen gefilmd tijdens de groei van dunne lagen goud. Hij gebruikte hiervoor een zelfgebouwde scanning tunneling microscoop (STM) met speciale elektronica. En passant deed hij een aantal verrassende ontdekkingen over het gedrag van de goudatomen.

Lees meer ... Universiteit Leiden

Geplaatste afbeelding

Fotoís op vier verschillende momenten uit de STM-film, gemaakt tijdens de depositie van goudatomen op een oppervlak. De zwarte lijnen in de foto linksboven zijn de korrelgrenzen die allesbepalend blijken te zijn voor de uiteindelijke structuur van het goudoppervlak. In het vierkantje op de foto rechtsboven stromen de goudatomen in meanderstructuren zoals die ook in gletsjers worden gezien.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2008 - 22:13

Ik kan dan wel weer negatief klinken, maar ik zie geen stroming? Alleen de vorming van een korrelstructuur. Wat natuurlijk niet weg neemt dat het maken van deze 'foto's' een technisch vernuft is.

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2008 - 23:00

Dat ben ik met je eens. Het bestaan van een stroming wordt mij ook niet duidelijk zichtbaar in die foto's.

Maar het blijft wat mij betreft een bijzondere prestatie: zelf even een scanning tunneling microscoop (STM) met speciale elektronica bouwen!
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8792 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2008 - 11:59

Het aardige aan STM's is dat het betrekkelijk eenvoudige apparaten zijn, ondanks de zeer kleine zaken waaraan gemeten wordt. Bijvoorbeeld de tip die een puntje van slechts 1 atoom dik is wordt gemaakt door simpelweg een metaaldraad uit te trekken tot deze breekt.

Feitelijk is het zelfs mogelijk zoiets thuis te maken, alleen gaat in gebruik nemen lastig worden aangezien het gemiddelde woonhuis daarvoor teveel trilt.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures