Oorzaak hoge aanloopstroom/startstroom asynchrone machine

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 17

Oorzaak hoge aanloopstroom/startstroom asynchrone machine

Weet iemand de reden daarvoor?

Waarom is er een hoge aanloopstroom/startstroom asynchrone machine?

Ik weet dat hij 4-10 maal de nominale stroom opneemt uit het net tijdens het starten maar waarom?

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Oorzaak hoge aanloopstroom/startstroom asynchrone machine

Zou het iets te maken hebben met het feit dat de slip op dat ogenblik 1 is en de rotor op dat moment het draaiveld erg snel ziet veranderen...

Berichten: 27

Re: Oorzaak hoge aanloopstroom/startstroom asynchrone machine

Als je het equivalent schema van een inductiemachine kent, is dit heel gemakkelijk in te zien. Bij start is s=1 en dus is het element R2'/s op zijn minimale waarde. Spanning blijft hetzelfde en totale impedantie daalt ==> hoge stroom.

Fysisch gezien kun je denk ik verklaren aan de hand van de veldopbouw. Op t=0 is het veld in de motor 0, om het veld zo snel mogelijk op te bouwen is een hoge stroom nodig.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Oorzaak hoge aanloopstroom/startstroom asynchrone machine

Je kunt het ook zo benaderen: bij stilstand gedraagt de motor zich als een transformator waarvan de secundaire wikkeling (de rotorkooi) kortgesloten is. Dus hoge stroom. Naarmate het toerental toeneemt neemt dit kortsluiteffect af.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Oorzaak hoge aanloopstroom/startstroom asynchrone machine

Fysisch gezien kun je denk ik verklaren aan de hand van de veldopbouw. Op t=0 is het veld in de motor 0, om het veld zo snel mogelijk op te bouwen is een hoge stroom nodig.


Als het statorveld snel opgebouwd moet worden, loopt er toch een grote bekrachtigingsspanning. En die is niet altijd dezelfde als de rotorstroom, behalve bij een seriebekrachtiging.

Berichten: 17

Re: Oorzaak hoge aanloopstroom/startstroom asynchrone machine

Hartstikke bedankt! Helpt me enorm

Reageer