Springen naar inhoud

Verhouding aantal windingen en de weerstand van een transfomator

• Log in om te kunnen reageren

Speed

Speed

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2008 - 21:20

Hallo,
Voor school moet ik de volgende vraag beantwoorden:
De waarde van de verhouding tussen Up en Ip van de eerste spoelen (N = 100, 200 en 300 windingen) is ongeveer evenredig met het aantal windingen in het kwadraat. Verklaar dit.
De verhouding van
Up en Ip is gelijk aan R want Up/Ip= R. Dus R/windingen˛ moet ongeveer constant zijn. Kan iemand dit verklaren want zelf heb ik geen idee hoe dit komt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 januari 2008 - 22:10

Als je met R de ohmse weerstand van de wikkeling bedoelt dan kan ik je geruststellen. Die is verwaarloosbaar en niet van belang voor de vraagstelling.

Bij een onbelaste trafo wordt de primaire stroom vrijwel uitsluitend bepaald door de zelfinductie van de primaire wikkeling. Bij een belaste trafo wordt de primaire stroom bepaald door de overzetverhouding en de secundaire belasting.

Probeer het eens met een voorbeeld te benaderen, neem b.v. eens aan dat de secundaire 100 windingen heeft en dat daar een weerstand van 100 ohm aan hangt. En probeer dan eens uit te rekenen wat er primair gebeurt in de 3 situaties, dus met een primaire wikkeling van 100, resp. 200 of 300 windingen.

Speed

Speed

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2008 - 16:22

Bedankt, nu kom ik er denk ik wel uit

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures