Vijf jaar overbruggen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 976

Vijf jaar overbruggen

Stel, door wiskundigen is berekend dat de levensduur van de mensheid tot 2200 duurt. Dit leidt tot een hoop stress en onderzoekers gaan hard hun best doen het probleem te verhelpen. Zij ontdekken dat in een bepaald organisme een stof is die de mensheid in het jaar 2200 helpt overleven. Er is echter een probleem, de wiskundigen op hun beurt hebben berekend dat dit organisme in 2195 zal zijn uitgestorven. Het idee wordt geopperd dat het organisme in juist die versnelling moet worden gebracht zodat het toch het jaar 2200 zal halen. Is dat mogelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vijf jaar overbruggen

Ik denk dat je iets vollediger moet zijn. Is het bewuste organisme 'bruikbaar' als redmiddel als hij de gewenste versnelling heeft en blijft hebben, of moet hij op het juiste tijdstip weer worden vertraagd (tot snelheid nul) om hem te ontdoen van de gewilde stof?

Verborgen inhoud
Ik zou me trouwens weinig zorgen maken als degenen achter de berekening wiskundigen zijn :D Ik zou meer vertrouwen op geneeskundigen/biologen/virologen e.d. (niet allen wiskundigen kunnen rekenen).

Bovendien zouden we misschien beter direct de stof uit het organisme halen en het stofje bewaren tot 2200 :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Vijf jaar overbruggen

Ik denk dat je iets vollediger moet zijn
Ik ben inderdaad vergeten te melden het stofje zich zelf afbreekt en ten onder gaat samen met de drager. Het stofje zou dus eventueel geabstraheerd mogen worden.
Ik zou me trouwens weinig zorgen maken als degenen achter de berekening wiskundigen zijn Ik zou meer vertrouwen op geneeskundigen/biologen/virologen e.d. (niet allen wiskundigen kunnen rekenen).
Ok.

Ik vraag me dus af of het zinvol is het stofje onder die versnelling te brengen waardoor de afbouw ervan vijf jaar langer duurt. Voor het gebruik zelf maakt dan de snelheid niet uit, behalve dat het voor ons bruikbaar zou moeten zijn. Of is juist het terugbrengen van het stofje in ruststand een probleem?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vijf jaar overbruggen

Ik ben inderdaad vergeten te melden het stofje zich zelf afbreekt en ten onder gaat samen met de drager. Het stofje zou dus eventueel geabstraheerd mogen worden.
Maar waarom abstraheren we het niet direct en bewaren we het tot het juiste tijdstip?
Ok.
Voor de duidelijkheid, dat was een beetje een flauw 'grapje' van mij :D
Voor het gebruik zelf maakt dan de snelheid niet uit, behalve dat het voor ons bruikbaar zou moeten zijn.
Hmm...wat is het nu: de snelheid maakt niet uit, of het moet een snelheid lager dan een bepaalde maximumsnelheid hebben zodat het bruikbaar is?

Ik kan me zo voorstellen dat een organisme die de stof draagt en een snelheid (t.o.v. ons) heeft van enkele honderdduizenden meters per seconde, moeilijk gebruikt kan worden om van de stof ontdaan te worden.
Of is juist het terugbrengen van het stofje in ruststand een probleem?
Volgens mij is dat een essentieel punt. Versnellen we het organisme alleen, of moet het ook nog op een bep. tijdstip 'terug' vertraagd worden?

Ik moet bekennen dat SRT voor mij een tijdje geleden is, en versnellingen heb ik ook niet leren beschrijven met SRT. Misschien een meer competente naturkuundige op dit forum?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Vijf jaar overbruggen

We hebben hier versnelling meegenomen in het verhaal van de tweelingparadox. Besluit: het is geen probleem dat het deeltje versneld wordt, hij is jonger als hij terug komt. Conceptueel is er dus geen enkel probleem met wat TS wil doen. Of we de technologie ooit goed krijgen is een andere vraag. Misschien is het over 100 jaar wel doenbaar om sterke gravitatievelden op te wekken, en gebruik te maken van gravitationele tijddilatatie. 5 jaar gewone dilatatie vergt namelijkal absurd hoge snelheden.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Vijf jaar overbruggen

in 200 jaar tijd 5 jaar verschil opbouwen kan niet lijkt mij.

Er zijn russische astronauten voor meer dan een jaar in de ruimte geweest (international space station ). En zij vershillen enkele duizenste seconden van diegenen die op aarde zijn gebleven.

Om in 200 jaar tijd 5 jaar verschil op te bouwen zou je vele malen sneller dan het licht moeten reizen of met de zwaartekracht moeten rotzooien. Beide zie ik in de komende 200 jaar zeker niet gebeuren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Vijf jaar overbruggen

vele malen sneller dan het licht
Gewoon 0.99969c volstaat hoor :D . (uit tijddilatatie:
\(v=\sqrt{1-\left(\frac{5}{200}\right)^2}c\)
)
Beide zie ik in de komende 200 jaar zeker niet gebeuren.
Dat besluit blijf ik uiteraard onderschrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Vijf jaar overbruggen

Waarom moet de wortel worden getrokken? Ik vermoed dat het te maken heeft met c?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vijf jaar overbruggen

Die wortel zit nu eenmaal in de Lorentzfacotr; zie ook Lorentztransformatie en Tijddilatatie.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer