Mogelijke examenvragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Mogelijke examenvragen

Hallokes,

Ik heb woensdag examen van electronische meet & regel. Nu daaromtrend enkele bedenkingen. In het begin van het jaar is onzen docent overleden, en hebben we ne vervanger gekregen. Maarja, je kent dat.. hij had deed zeker zijn best, maar hij had nog niet veel ervaring in het les geven. Om eerlijk te zijn, niemand van onze klas heeft niets bijgeleerd. Nu de docent was wel zo vriendelijk om de mogelijke examenvragen (of toch een belangrijk deel) voor te leggen aan ons.

Ik ben nu nog volop opzoek naar de antwoorden. Deels daarvan post ik ze hier ook en zou ik wel snel wat kunnen bijleren en dus ook een leuk examen afleggen moesten mensen me hierbij kunnen helpen.

Groetjes, Tim

Systemen, of processen:

Herken je een eerste-orde systeem?

Ken je de "standaardvorm" van een tweedeorde systeem?

Wat is de betekenis van beta (die griekse, b, weet u wel) en van w0 (omega nul) in deze formule?(meer bepaald, als beta groter wordt, wat gebeurt er dan met de overdracht van het systeem?)

Wat gebeurt er met de overdracht (beta en omega nul) bij terugkoppeling?

Regelaars:

Wat is een PID regelaar?

Wat is het nadeel van een P-regelaar, van een I-regelaar, van een D-regelaar?

Teken een PID regelaar met opamps (Je mag kiezen welke van de drie vormen).

Ps: Gebied regelaars ken ik toch al wel. Op de nadelen na.

Gebruikersavatar
Berichten: 77

Re: Mogelijke examenvragen

staat het antwoord niet gewoon in je cursus?
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Berichten: 3

Re: Mogelijke examenvragen

Dat zou handig zijn geweest! Nee er is geen cursus..

Berichten: 8.614

Re: Mogelijke examenvragen

Neem onze
Wat is de betekenis van beta (die griekse, b, weet u wel) en van w0 (omega nul) in deze formule?(meer bepaald, als beta groter wordt, wat gebeurt er dan met de overdracht van het systeem?)
Welke formule?
Wat is een PID regelaar?
Zie
Wat is het nadeel van een P-regelaar,
Bij een P-regelaar is het uitgansverschil evenredig aan het ingangsverschil. Het nadeel is dus dat er steeds een verschil blijft.
van een I-regelaar,
Een I-regelaar lost het nadeel van de P-regelaar op. De I-regelaar past de uitgang aan zolang er een ingangsverschil is, tot het verschil verdwijnt.

Het nadeel hiervan is dat deze aanpassing langzaam verloopt, en het verschil bij een snelveranderend proces dus pas na een relatief lange tijd weg zal zijn.
van een D-regelaar?
Een D-regelaar lost het nadeel van de I-regelaar op door een differentiërende component in te voegen.

Zie ook
Teken een PID regelaar met opamps (Je mag kiezen welke van de drie vormen).
Zoek op Google Afbeeldingen met PID opamps.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3

Re: Mogelijke examenvragen

Bedankt voor de antwoorden al.

De forumle is de volgende die bedoeld wordt.

H = K1 / ([(j.ω01)/ω]² + (2β1.j.ω)/ω01 + 1)

Reageer