Cv-schakeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

Cv-schakeling

Een vriend van mij wees me op een opdracht uit zijn examenbundel, waar we allebei maar een klein deel van begrepen. Ook de uitwerking vonden we erg onduidelijk. Hij heeft de moed opgegeven, maar ik wil persé weten hoe het zit.

Het gaat over opdracht 8; CV-regeling

Bij de opdrachten: hoe loopt de stroom? Van de pluspool, naar R2, naar B, maar daarna?

En hoe loopt de stroom in de bovenste tak?

De opdrachten:

Afbeelding

De uitwerkingen:

Afbeelding

Ik verwacht dat ik met het antwoord op mijn vraag al een stuk verder kom, omdat dit het ontbrekende schakeltje is :D

Berichten: 7.068

Re: Cv-schakeling

Bij de opdrachten: hoe loopt de stroom? Van de pluspool, naar R2, naar B, maar daarna?
Waarom denk je dat B bereikt wordt?
En hoe loopt de stroom in de bovenste tak?
Je mag de stroom die de comparator ingaat verwaarlozen. Helpt dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Cv-schakeling

Waarom denk je dat B bereikt wordt?


Omdat niet duidelijk is waar de stroom heengaat na R2.

Berichten: 7.068

Re: Cv-schakeling

Omdat niet duidelijk is waar de stroom heengaat na R2.
Er zijn vanuit \(R_2\) twee paden naar S: via B en niet via B. Zie je dat? Een van deze paden heeft geen weerstand. Zal er dan stroom door het andere pad lopen?

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Cv-schakeling

Er zijn vanuit \(R_2\) twee paden naar S: via B en niet via B. Zie je dat? Een van deze paden heeft geen weerstand. Zal er dan stroom door het andere pad lopen?


Nee, want stroom zoekt de weg van de kortste weerstand. Maar wat gebeurt er dan? Als de stroom de kortste weerstand zoekt, komt 't nooit langs A, maar loopt de stroom naar de comparator. Echter, dat klinkt zeer onlogisch ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Cv-schakeling

De stroom loopt wel langs A, en gaat vandaar via R1 naar de min van de batterij.

Zoals gezegd mag je de ingang van de comparator als zeer hoogohmig beschouwen, zodat de stroom die naar de comparator gaat (of eventueel terugkomt) verwaarloosbaar is.

Wat misschien een beetje verwarrend is is de manier waarop het schema is getekend. Ik teken schema's altijd zo dat de plus van de voeding bovenaan ligt en de min onderaan. Alle circuits waar stroom door loopt lopen dan van boven naar beneden. Dat vind ik zelf veel overzichtelijker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Cv-schakeling

zo iets dus:

Afbeelding

Reageer