Springen naar inhoud

Bereken het aantal atomen

• Log in om te kunnen reageren

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2008 - 17:43

Hallo,

Had vandaag een examenvraag:

Bereken het aantal atomen in 1 g water.

Dit kon ik eenvoudig doen met de formule n= m/M, en dan te vermenigvuldigen met het getal van avogado.

Toen vroeg men mij om het aantal atomen in 1 m water te berekenen.

Ik wist dat 1 gram water x aantal atomen had, en dat 1 m gelijk staat aan 1.000.000 mililiter water, dus stelde ik 1 gram water gelijk aan 1 ml water.

Dus vermenigvuldigde ik de uitkomst van 1 gram water met 1.000.000

Ik heb bij mijn antwoord een slecht gevoel. Kan iemand mij zeggen of ik al dan niet een fout heb gemaakt?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 januari 2008 - 19:02

a) heb je er rekening mee gehouden dat er in elk watermolecuul drie atomen zitten?

b) als je het eerste deel goed had, is het tweede deel in elk geval correct aangepakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2008 - 19:14

Ik heb als moleculaire massa 18 genomen. Wat de som is van de twee waterstoffen en de zuurstof. Dus de oefening klopt. Bedankt om na te kijken, Jan.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2008 - 19:32

Met behulp van de molecuulmassa vind je het aantal moleculen. Heb je er, zoals Jan aangaf, rekening mee gehouden dat er in ieder molecuul 3 atomen zitten?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2008 - 19:33

Ik wist dat 1 gram water x aantal atomen had, en dat 1 m gelijk staat aan 1.000.000 mililiter water, dus stelde ik 1 gram water gelijk aan 1 ml water.

Die "dus" is niet helemaal vanzelfsprekend, dat hangt af van de soortelijke dichtheid. En die hangt weer af van de temperatuur, dus eigenlijk is de vraag niet helemaal te beantwoorden als ze er niet bij vertellen hoe heet die kubieke meter water is. Bij 4 oC heb je het goed gedaan (dichtheid is dan 1000 kg/m3).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2008 - 19:42

wel ik heb volgens n = m/M

n= 1/18

n vermenigvuldigen met het getal van avogado gaf mij het aantal deeltjes per gram.

dit dan naar 1.000.000 geeft het aantal atomen per m?

Mendelevium

Mendelevium

• >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2008 - 19:46

wel ik heb volgens n = m/M

n= 1/18

n vermenigvuldigen met het getal van avogado gaf mij het aantal deeltjes per gram.

dit dan naar 1.000.000 geeft het aantal atomen per m?

Dat gaf het aantal deeltjes (in dit geval moleculen per gram), maar de vraag was waarschijnlijk het aantal atomen dus nog eens vermenigvuldigen met 3
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2008 - 19:57

Ik begrijp deze redenering wel. In mijn cursus staat hetzelfde voorbeeld met kwik waar ook het aantal atomen moet worden bepaald. Men gebruikt hier dezelfde werkwijze als mij. Enkel de omzetting naar m verloopt anders, wat normaal is. Misschien is de cursus mis? De reden waarom ik niet zeker was de omzetting naar m

Veranderd door Jona444, 14 januari 2008 - 19:57

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2008 - 20:10

Het grote verschil is dat kwik uit losse atomen bestaat, en water uit losse moleculen, die ieder uit 3 atomen bestaan. Het is ons nog steeds niet duidelijk of je het aantal moleculen nu wel of niet maal 3 hebt gedaan.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2008 - 20:37

Neen, ik heb niet maal 3 gedaan. Dus de oefening was fout. Toch allen bedankt om mijn fout uit te leggen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 januari 2008 - 21:00

Welnee. Je hebt er een foutje in gemaakt. Rele schatting: is de hele opgave 10 punten waard, dan heb je nog minstens een 7 en waarschijnlijk nog een 8.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures