Sigaretten vs joints

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Sigaretten vs joints

Hallo,

Ik hoorde in de kroeg (toch wel de bakermat voor gedegen wetenschappelijk onderzoek), dat een joint ongeveer 7 keer zo schadelijk is aan de longen als een sigaret.

Is dit bartalk of een bewezen feit?

Het lijkt mij dat ze ongeveer evenveel schade aanrichten.
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Berichten: 85

Re: Sigaretten vs joints

Dit is dan wat ik met een simpele google search ben tegengekomen:

http://www.elsevier.nl/nieuws/wetenschap/a...2291/index.html

Helaas ben ik te lui om meer van dit soort dingen te gaan zoeken voor je.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Sigaretten vs joints

Johan schreef:Hallo,

Ik hoorde in de kroeg (toch wel de bakermat voor gedegen wetenschappelijk onderzoek), dat een joint ongeveer 7 keer zo schadelijk is aan de longen als een sigaret.

Is dit bartalk of een bewezen feit?

Het lijkt mij dat ze ongeveer evenveel schade aanrichten.
Door de rook van de wiet gaan je longblaasjes meer open, dus neem je meer giftige stoffen op (plus wat in de link van Spaceman staat). Ik weet niet waar die "zeven keer" vandaan komt, maar er is wel een verhoogd risico op longkanker.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Sigaretten vs joints

Thanx..... ik ga ook nog eens onderzoeken of er veschil zit tussen, wiet en hash.
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Sigaretten vs joints

En....uitkomst? Wiet en hashj bestaan wel uit verschillende bestanddelen, je zou zelfs de verschillende soorten hash nog kunnen vergelijken. De kneedbare brokken bevatten meer gom-achtige bestanddelen als de droge, makkelijk verkruimelende soorten. Dat zal ook een verschil in bestanddelen in de rook veroorzaken.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 6

Re: Sigaretten vs joints

Aangenomen dat er tabak in een joint zit klopt dat wel, of 7x een hard feit is (volgens mij hangt dat af van de getallenvorkeur van de verhalenverteller in kwestie, zeker in de kroeg) betwijfel ik. Ik heb het mensen varierend van 3 tot 20 keer slechter horen vertellen, maar dat is van zo veel dingen afhankelijk. Ook de uitspraak 1 joint is zo slecht als een pakje sigaretten is me wel eens te oren gekomen.

Als je wiet op een dusdanige temperatuur verdampt dat alleen de THC vrijkomt en zo min mogelijk andere stoffen (dacht 180 gr. C) dan is het minder schadelijk dan een sigaret, maar dan kun je niet meer over een joint spreken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Sigaretten vs joints

Er is een vrij uitgebreide pagina op wikipedia over hetgeen je aanhaalt: http://en.wikipedia.org/wiki/Vaporizer

Berichten: 582

Re: Sigaretten vs joints

Johan schreef:Hallo,

Ik hoorde in de kroeg (toch wel de bakermat voor gedegen wetenschappelijk onderzoek), dat een joint ongeveer 7 keer zo schadelijk is aan de longen als een sigaret.

Is dit bartalk of een bewezen feit?

Het lijkt mij dat ze ongeveer evenveel schade aanrichten.
Lijkt mij iets voor de wietbusters.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Sigaretten vs joints

Graag haak ik even in.

Ik blow al gedurende 17 jaar per dag elke dag structureel één jointz zoals nu na het eten.

Daarbij rook ik 'super silver haze' en dat is ongeveer de sterkste weed die men kan kopen.

Ik zal een lijstje opnoemen van waar ik last van heb

1. Yoga: ik doe aktief aan Yoga en het valt mij op dat mijn ademhaling het stilste is van de hele groep, hoe kan dat?

2. Overdag zonder cannabis voel ik me prima en nuchter en daar is ook niets mis mee, ik heb geen craving, nooit.

3. Op de fiets ben ik niet de langzaamste en ik kan nog prima prestaties leveren op de fiets.

4. In mijn werk als IT manager/analyticus moet je veel dingen onthouden en dat gaat me makkelijk af.

Dus hoeveel schade geeft wiet dus op het individue en dus niet op de mens?

Voor de mens is wiet over het algemeen bijster gevaarlijk, maar als je geluk hebt zoals ik verdraag je het heel goed en heb je nooit, echt nooit een bad-trip of een out.

Bij mensen met schizofrenie/psychose en/of een aanleg daarvoor is blowen niet aan te raden, maar eerder verboden in het GGZ. Ik werk in het GGZ en ik kom het tegen dat ze 500 meter buiten het terrein een snaak staan te heisen. Ik meld dit niet want dat moet ieder voor zich weten, maar het geeft wel aan dat vooral de zwakkere het meeste gevoelig zijn voor verslaving. Ik kom daar aan op mijn elektrische scooter te huize Padua en de lucht komt van een uit de straatjes me recht tegemoed en ik zie ... staan. Die schrok zich wild daar. Ziet ze ineens de IT manager langsbrommen, oeps..

Ik kan dit melden, maar daar ben ik te humaan voor. Ik doe het zelf dus ook en ik mag 'vind ik ' al helemaal niets zeggen. Ik doe het welliswaar alleen thuis en betrek mijn werk er niet mee, maar na een praatje met de dame in kwestie bleek dat ze er heel erg van opknapte. jonge knappe griet, 20 jaar en dan al aan de zware jongen.

Deze griet heeft aanleg voor psychose en heeft er nog geen last van gehad door het blowen dus ik sta tussen 2 kampen in om het zo maar te zeggen.

Ik blow in de avond 'n joint en daarmee is het af, maar deze dame rookt er ook maar een per dag en dan denk ik van "je zit in dezelfde situatie als ik, alleen heb jij een psychose indicatie en ik niet". Dat maakt me wel weemoedig.

Ik zou bijna zeggen "zei de arts maar dat ik moest kappen", maar ik ben afgelopen jaar volledig gezond verklaard en dat na 17 jaar elke dag een joint en snapt U dat deze onderzoeken me dan bombaars overkomen?

Maar zoals ik al zei in het begin is dit mijn individu die daar tegen kan, maar wie weet gaat die griet er wel harstikke aan kapot. Zolang je dat niet kunt uitsluiten kies ik voor wijsheid en zeg ik niets tegen haar groepsleiding.

Dat is dus het gevaar van blowen. Zolang je niet zeker weet dat het slecht is voor dát individu kun je het mensen niet verbieden omdat wiet nog steeds gedoogt wordt in Nederland.

Mijn super silver haze bevat 27% THC en 29% Cannabidiölen. Nederwiet bevat 8-12% THC en 3-7% Cannabidiölen en in 1960 bevatte de buitenlandse killerqueen 5% THC en 18% Cannabidiölen.

Dus waarom is het roken van wiet nu ineens een issue?

De THC waarde is hoger en men klapt harder bij dezelfde dosering. De waarde van de killerqueen weet ik van mijn vader die het altijd rookte in zijn dienst.

Je kunt super silver haze op 2 manieren gebruiken en dat is een heel groot punt ter discussie:

1. Je kunt een gram verdelen over 5 porties (een topje, net een slagje kleiner als een knikker)

2. Je kunt je joint voldouwen net zoals met skunkmix en dan merken dat je boven de plee hangt of dat toeristen in de gracht staan te kotsen (waar gebeurt).

Ze doen hunzelf het imago aan van herziening der wet. Wie er goed mee omgaat en zijn dosis aanpast gaat prima, maar zo schep je een verkeerd imago.

Discussie 2

Het roken van een joint staat gelijk aan 20 sigaretten roken met filter of 6 gram shag. dat klinkt extreem en het lijkt alsof je teer kotst, maar de longen breken dit razendsnel af door de THC want THC is een etherische olie en die nemen de teer mee het bloed in. lijkt gevaarlijk, maar de lever breekt dit af met het cytochroom IID2A3.

Voorkoming longschade:

Door wiet te eten, drinken of te verdampen breng je de longen geen schade toe en ben je ook nog eens zuiniger uit met je groengoed. Het plan ligt er al lang en dit jaar gaat het gebeuren; Rogresalor kapt met roken nu alles nóg in orde is met mijn lichaam. Ik koop dan een verdamper en dat gaat geld besparen. de helft aan wiet en geen 2 balen shag meer in de week :P

Berichten: 247

Re: Sigaretten vs joints

Je doet alsof er niets aan de hand is dat dat door een cytochroom wordt afgebroken in de lever? Daar heb je je kankerverwekker hoor :D

Reageer