Natuurkunde kracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Natuurkunde kracht

hallo,

ik zou graag hulp krijgen met het volgende:

Blok A is met een koord verbonden met blok B. Het koord loopt via twee katrollen, die zonder wrijving kunnen bewegen. Blok A ondervindt wel wrijving. De massa van A is 150 g. Als de massa van B 50 g is, staat blok A op het punt te gaan bewegen.

Blok B word verzwaard met een massa van 10 g. Daardoor gaan blok A en B bewegen.

C) bereken de resulterende kracht op blok B.

D) bereken de spankracht in het koord.
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (4.96 KiB) 167 keer bekeken

Berichten: 1.007

Re: Natuurkunde kracht

Wil je ajb. een gerichte vraag stellen? Wat lukt wel en wat lukt niet? Waar loop je vast? Zelf al berekeningen gemaakt of een idee hoe je het aan moet pakken?

Berichten: 3

Re: Natuurkunde kracht

Wil je ajb. een gerichte vraag stellen? Wat lukt wel en wat lukt niet? Waar loop je vast? Zelf al berekeningen gemaakt of een idee hoe je het aan moet pakken?
ik dacht dat je de resulterende kracht op B uitrekende door 0,060*9,81=0,59 te doen. Maar er moet 2,8*10^2 uitkomen. En de spankracht is dan toch ook 0,59 N? Ik snap er helemaal niks van.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Natuurkunde kracht

0,060*9,81=0,59

dat is niet de resulterende kracht op B, dat is de zwaartekracht op B.

Maak er trouwens een gewoonte van om eenheden bij je (tussen)antwoorden te zetten. Voorkomt fouten.

Er werkt ook een spankracht op B. Zou die ook 0,59 N zijn, dan zou B braaf blijven hangen. Maar er is gegeven dat B juist dan zal gaan zakken. Dus is de spankracht kleiner dan 0,59 N......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Natuurkunde kracht

Jan van de Velde schreef:0,060*9,81=0,59

dat is niet de resulterende kracht op B, dat is de zwaartekracht op B.

Maak er trouwens een gewoonte van om eenheden bij je (tussen)antwoorden te zetten. Voorkomt fouten.

Er werkt ook een spankracht op B. Zou die ook 0,59 N zijn, dan zou B braaf blijven hangen. Maar er is gegeven dat B juist dan zal gaan zakken. Dus is de spankracht kleiner dan 0,59 N......
zwaartekracht is 0,59

kracht omhoog is 0,05*9,81=0,49 N

de resulterende kracht is dan 0,10 N

en kracht omhoog is dus de spankracht?

klopt dit?

Berichten: 1.007

Re: Natuurkunde kracht

ik dacht dat je de resulterende kracht op B uitrekende door 0,060*9,81=0,59 te doen.
Dat is onmogelijk want dat zou betekenen dat er geen spankracht in het koord is. Blok B zou dan een vrije val ondergaan (ofwel versnellen met g).

Probeer eerst eens de wrijvingskracht te bepalen. Hier de oplossing:
Verborgen inhoud
wrijvingskracht=spankracht touw in stilstand=
\(m_{B}g=0.150\cdot 9,81\)


Deze wrijvingskracht werkt ook tijdens het versnellen van de blokken. Teken nu beide blokken en teken op beide blokken de krachten die erop werken in bewegingsrichting. Vul vervolgens voor beide massa's de tweede wet van Newton in. Dan heb je twee vergelijkingen met twee onbekenden, namelijk de versnelling en de spankracht. Dit is op te lossen. Nu zijn beide vragen vrij eenvoudig te beantwoorden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Natuurkunde kracht

Sjakko, volgens mij klopt je oplossing voor de wrijvingskracht niet. Die is gelijk aan de spankracht die veroorzaakt wordt door het blokje van 50 g, want dan schuift de boel nét niet
oeklaboe schreef:zwaartekracht is 0,59

kracht omhoog is 0,05*9,81=0,49 N

de resulterende kracht is dan 0,10 N

en kracht omhoog is dus de spankracht?

klopt dit?
yup

Fres = 0,1 N naar beneden op B (en dus tevens naar rechts op A)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.007

Re: Natuurkunde kracht

Sjakko, volgens mij klopt je oplossing voor de wrijvingskracht niet. Die is gelijk aan de spankracht die veroorzaakt wordt door het blokje van 50 g, want dan schuift de boel nét niet
Ja, ik heb de waarden van de massa's per ongeluk omgedraaid.
\(m_{B}\)
is 50g i.p.v. 150g dus wrijvingskracht = 0,050*9,81.

Reageer