Voltammetrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 40

Voltammetrie

Hallo,

Ik zit nogal ind e knoop met voltammetrie.

Polarografie:

Ik weet dat je het best via een druppelde kwik elektrode bepaalt. Maar waarom kun je beter met Hg geen oxidaties uitvoeren?

Je wil de traagheid vermijden door te werken met pulsmethoden. En je verhoogt telkens je Potentiaal met 0,4 en meet je stroom juist voor het vallen van je druppel. Maar waarom doe je dat? Ik bedoel waaorm op het einde?

Wat is het verschil tussen Heroplossinganalyse ( stripping ) en vierkantsvoltammetrie?

Het is toch bij beide dat men het net gereduceerde opnieuw gaan oxideren?

Alvast bedankt

Berichten: 199

Re: Voltammetrie

De Hg elektrode in polarografie mag niet op een te hoge potentiaal gebracht worden, omdat Hg dan wordt geoxideerd en oplost. Dit zorgt dan voor een extra stroom die de meting verstoort. Nog even afgezien van het feit dat de ontstane Hg-ionen giftig zijn.

Bovendien ligt de kracht van de Hg elektrode juist daarin, dat deze een grote overpotentiaal heeft voor waterstofvorming (reductie van H+ of H2O tot H2). Dit betekent in praktische zin, dat de Hg elektrode op potentialen kan worden gebracht lager dan die theoretisch nodig is voor waterstofvorming (de waterstofvormingsreactie 'vergeet' of 'weigert' als het ware te verlopen). Hierdoor kun je ionen reduceren bij een lagere elektrodepotentiaal dan waarbij normaalgesproken waterstofontwikkeling zou plaatsvinden.

Bij het groeien van de Hg-druppel in polarografie neemt het Hg-oppervlak steeds toe. De zg dubbellaag aan het oppervlak wordt ook opgeladen en hierdoor loopt er ook een stroom. Vlak voor het vallen van de druppel is deze opladingsstroom het geringst en daarom wordt op dat moment gemeten (dus om zo nauwkeurig mogelijk de stroom voor de eigenlijke reductiereactie te kunnen meten).

Bij stripping voltammetrie (bv ook met een Hg elektrode) wordt inderdaad eerst gereduceerd (bv Cu2+ tot koperamalgaam) en daarna het gereduceerde weer geoxideerd (Cu -> Cu2+). Zo kan men lage concentraties koper-ionen meten.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met 'vierkantsvoltammetrie'. Mogelijk dient dit een ander doel en worden hierbij de potentiaalniveau's anders gekozen. Als je hier iets specifieker over kunt zijn, kan ik je mogelijk meer vertellen.
Elektrochemici doen het vol spanning

Reageer