Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Blonde ouders met een kind wat donkerbruin haar heeft, kan dit?

Ik heb bij biologie geleerd dat bruin dominant is en blond recessief, dus dan kunnen zijn ouders dit bruine gen toch nooit hebben? Hoe kan het dan dat hun zoon zulk donker haar heeft? Een vriend van me heeft namelijk zeer donkerbruin haar, bijna zwart, terwijl zijn vader donkerblond haar heeft, en zijn moeder tussen licht-donkerblond zit :D

Zijn er uitzonderingen op deze regel? Of moet er dan gewoon een andere vader zijn? Hij lijkt in ieder geval erg veel op zijn moeder ;)

Berichten: 168

Re: Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Bij mijn weten is dat mogelijk, zolang er maar iemand bruin haar heeft gehad in de familie, grootouders, overgrootouders of nog verder terug. Het is zelfs mogelijk -- en dat gebeurt een enkele keer ook -- dat twee blanke ouders een zwart kind krijgen. Zolang een van de ouders een Afrikaan in de familie heeft als (verre) voorouder, bestaat die kans.
Existentie gaat vooraf aan essentie -- Sartre

Berichten: 12.262

Re: Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Het kan inderdaad, zowel de tint van de huid als die van het haar worden elk bepaald door meerdere genen. 2 blonde mensen zullen beide voornamelijk de blanke versies van die genen hebben, maar wellicht toch ook wel een aantal die feitelijk voor bruin coderen maar weinig zichbaar effect hebben. Het kan dan zijn dat toevallig de donkere versies overerven van iedere ouder (veronder stelt dat hun beide kleine set donkere genen anders is) wat een kind oplevert dan donkerder is dan elk van zijn ouders. Uiteraard ook vice versa.

Een echt zwart kind uit 2 blanke ouders kan niet ontstaan, beide ouders moeten dan toch de nodige donkere genen gehad hebben waarbij ze onmogelijk melkwit kunnen zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Maar het recessief of dominant zijn van een gen geld toch niet bij iedereen hetzelfde? Want blond haar kan in principe ook dominant zijn en donker haar dus recessief. Dan zou het dus ook goed mogelijk kunnen zijn.
Righteous judgement is passed on those who commit crimes against justice in full conscience.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Het is zelfs mogelijk -- en dat gebeurt een enkele keer ook -- dat twee blanke ouders een zwart kind krijgen. Zolang een van de ouders een Afrikaan in de familie heeft als (verre) voorouder, bestaat die kans.
Bij mijn weten is dat een fabeltje

Als we spreken van kleur zijn er wel meerdere genen aanwezig die daarvoor coderen. Waarschijnlijk hebben uw vriend zijn ouders twee onderdrukte genen die door 25% kans tot uiting zijn gekomen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Er bestaan anders wel blanke negers... Heeft te maken met een genetische afwijking, iets met albino?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 12.262

Re: Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Want blond haar kan in principe ook dominant zijn en donker haar dus recessief. Dan zou het dus ook goed mogelijk kunnen zijn.
Dat zou wel kunnen, maar voor zover ik weet zijn de meeste genen die iets dergelijks toen in zekere mate dominant. Dat is logisch als ze bijvoorbeeld gewoon voor een productie van een pigment coderen. Of je nou 1 of 2 allelen hebt maakt dan voor het resultaat relatief weinig verschil (denk bijv aan bruine ogen).

Ik denk dat je het voor huidskleur echt als combinatie van genen moet zien. Stel dat er een stuk of 10 zijn die je a t/m j noemt, en je zou ouders hebben met ABCdefghij en abcDEfghij dan zou je een kind kunnen hebben met ABCDEfghij. Als het zo uitvalt dan je bij 3 allelen nog tamelijk wit bent maar bij 5 al behoorlijk bruin is dat wel een verklaring.
Victory through technology

Berichten: 8.614

Re: Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Er bestaan anders wel blanke negers... Heeft te maken met een genetische afwijking, iets met albino?
Bedoel je eventueel vitiligo?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Bedoel je eventueel vitiligo?
Nee, ik bedoelde albinisme.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Iemand is blond als beide ouders het 'recessieve' blonde gen hebben. het kan dus zijn dat opa en opa beide bruine haren hadden, en oma en oma beide blonde haren. Dus, als opa bruin is en oma blond kan pa blond zijn, echter heeft het nog wel het bruine gen bij. Het zelfde voor mama. Papa en Mama hebben dus beide een blond en bruin gen. Sterker nog, ook al had er eentje maar het bruin gen bij zich kan het kind al bruin haar hebben.

Het kind heeft dus wel degelijk het recessieve blonde gen. Maar klaarblijkelijk ook het bruine.

Kinderen kunnen ook van haarkleur veranderen over hun leven. Zo ben ik blond geboren, maar steeds donkerder geworden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Ik was vroeger lichtblond, nu donkerblond.

Ik vroeg eens aan mijn leraar biologie hoe dit kwam. Ik zei dat genen toch niet konden veranderen. Hij antwoorde mij dat kinderen veel buiten spelen en dat hun haar door de zon lichter werd. Dat vind ik een rare stelling, omdat ik tijdens de zomer ook veel buiten ben maar mijn haar niet echt meer van kleur veranderd.

Iemand een verklaring?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 85

Re: Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Jona444 schreef:Ik was vroeger lichtblond, nu donkerblond.

Ik vroeg eens aan mijn leraar biologie hoe dit kwam. Ik zei dat genen toch niet konden veranderen. Hij antwoorde mij dat kinderen veel buiten spelen en dat hun haar door de zon lichter werd. Dat vind ik een rare stelling, omdat ik tijdens de zomer ook veel buiten ben maar mijn haar niet echt meer van kleur veranderd.

Iemand een verklaring?
Als het 1 ding is dat ik heb geleerd tijdens mijn cursus Genetica (hopelijk niet de enige ;) ), dit jaar, is dat bijna niks zwart-wit is uit te leggen, als het op de genen aankomt. Genen worden geactiveerd, gedeactiveerd, wel getransleerd, niet getransleerd, gedeeltelijk getransleerd (d.m.v. mutaties e.d.) etc. Overigens heb je ook genen, die op een later tijdstip van een levenscyclus van een organisme worden geactiveerd, zoals genen die transleren voor de hormonen die ervoor zorgen dat je secundaire geslachtskenmerken zich gaan ontwikkelen.

Al geef je hier geen verklaring, wat ik ermee probeer te zeggen is, zulke dingen zijn niet altijd makkelijk te verklaren.

Berichten: 12.262

Re: Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Genen veranderen inderdaad niet, maar hun transcriptie en opvolgende translatie is natuurlijk wel gereguleerd. Hoe belangrijk dat is blijkt wel als je kijkt naar een rups en zijn vlinder - genetisch compleet identiek maar totaal verschillende organismen.

Dat de expressie van genen ook in het volwassen leven veranderd lijkt me duidelijk - het lijkt me bijvoorbeeld de reden dat veel mensen op latere leeftijd grijs haar krijgen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Ik denk dat je het voor huidskleur echt als combinatie van genen moet zien. Stel dat er een stuk of 10 zijn die je a t/m j noemt, en je zou ouders hebben met ABCdefghij en abcDEfghij dan zou je een kind kunnen hebben met ABCDEfghij. Als het zo uitvalt dan je bij 3 allelen nog tamelijk wit bent maar bij 5 al behoorlijk bruin is dat wel een verklaring.


Ik dacht gelezen te hebben dat de huidskleur door drie verschillende genen op drie verschillende chromosomen geregeld wordt.

Berichten: 8.614

Re: Blonde ouders met een kind met donkerbruin haar?

Huidskleur wordt bepaald door de hoeveelheid en het type melanine in de huid. Er zijn namelijk twee typen melanine: eumelanine en feomelanine. De hoeveeheid en het type (of de verhoudingen tussen de types) worden bepaald door maar liefst vier tot zes genen, waarvan verschillende allelen voor. Eén van die genen, misschien wel het belangrijkste, is SLC24A5, dat op chromosoom 15 ligt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer