Seksisme/seksistisch

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Seksisme/seksistisch

Wat betekent "sexisme" en "sexistisch"?

Het kan zijn dat deze woorden met "x" of "ks" geschreven dienen te worden?

Dat maakt me even niet uit, maar wat betekent het?

Ik (en iedereen uit mijn omgeving denk ik) hebben de volgende betekenis

- iemand die te veel over sex praat of aan sex denkt is sexistisch

- als iemand slechts 1 keer een sexueel getinte (dubbelzinnige) opmerking maakt

dan zou ik dat een sexistische opmerking noemen. Maar klopt dat?

Pas kwam ik n.l. iemand tegen die had het over sexisme en bedoelde daarmee

-het onderscheid maken of beoordelen van iemand op grond van het geslacht (de sekse).

Dat vond ik opzich wel logisch als ik t vergelijk met de betekenis van rascime.

Na zoeken op internet kwam ik tot de conclusie dat die betekenis van sexisme juist is.

Maar "sexistisch" of "seksitisch" wordt voor beide betekenissen gebruikt.

Kan dat? Of is een sexueel getinte opmerking niet het zelfde als een sexistische opmerking?

Wie weet hier meer van??

groeten mark

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Seksisme/seksistisch

Het is met 'ks'. Van Dale schrijft:
sek·sis·me (het)

1 verschijnsel waarbij personen op grond van hun geslacht een bepaalde rol wordt toebedeeld
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: Seksisme/seksistisch

Het kan zijn dat deze woorden met "x" of "ks" geschreven dienen te worden?
Alle samenstellingen met en afleidingen van "seks" worden in het Nederlands met -ks- geschreven op twee uitzonderingen na:
  • "sexappeal";
  • "sexy" (en diens comparatief "sexyer" en superlatief "sexyst").
markpeels schreef:Ik (en iedereen uit mijn omgeving denk ik) hebben de volgende betekenis

- iemand die te veel over sex praat of aan sex denkt is sexistisch

- als iemand slechts 1 keer een sexueel getinte (dubbelzinnige) opmerking maakt

dan zou ik dat een sexistische opmerking noemen. Maar klopt dat?
Neen, dat klopt niet. "Seksistisch" is afgeleid van het woord "sekse" (= het geslacht van een organisme, in dit geval de mens) en niet van "seks". De enige officiële en correcte betekenis van "seksistisch" is "discriminerend op grond van de sekse" (zoals "racisme" "discriminerend op grond van het ras" betekend).

Zo zijn "moppen" als "Waarom hebben mannen geen midlifecrisis? Antwoord: Ze blijven hangen in hun puberteit." seksistisch: ze maken personen van een bepaalde sekse belachelijk. Ze hebben echter niets met seks te maken.

Zo zijn er ook "moppen" die over seks gaan, maar niet seksistisch zijn (omdat ze niet beledigend zijn voor mannen of vrouwen). Uiteraard zijn er ook moppen die over seks gaan en wél seksistisch zijn.
Kan dat? Of is een sexueel getinte opmerking niet het zelfde als een sexistische opmerking?
Samenvattend: neen, dit is niet zo.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Seksisme/seksistisch

Zo zijn "moppen" als "Waarom hebben mannen geen midlifecrisis? Antwoord: Ze blijven hangen in hun puberteit." seksistisch: ze maken personen van een bepaalde sekse belachelijk. Ze hebben echter niets met seks te maken.
Puur taalkundig klopt het wel (als we de grondbetekenis van "discrimineren" gebruiken), maar ik zou niet te snel iets als "seksistisch" bestempelen (maar dat is meer een ethische discussie natuurlijk).

Reageer