Foutstroom

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 155

Foutstroom

Waarom is het slecht dat er een foutstroom door de nulgeleider vloeit? Hoe beïnvloedt dit de rest van je systeem?

Wat is trouwens het verschil tussen aarde en massa?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Foutstroom

Wat bedoel je precies met een foutstroom?

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Foutstroom

Een stroom die in een aardingsgeleider vloeit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Foutstroom

Aha, dat is al wat anders, want de aardgeleider is niet hetzelfde als de nulgeleider.

Het is de bedoeling dat de verbruiksstroom die via de fasegeleider binnenkomt via de nul weer teruggaat.

De aardgeleider is een veiligheidsvoorziening, die zorgt er voor dat aanraakbare omhulsels van apparaten op aardpotentiaal blijven. En als er in het apparaat toch een fout ontstaat, dan kan er inderdaad een stroom door de aardgeleider lopen.

Maar dan ontstaat er een verschil tusen de stroom in de fase en de stroom in de nul. Het resultaat is dat de aardlekbeveiliging de zaak afschakelt. En dat is ook de bedoeling, omdat de verschilstroom ontstaat door een fout die levensgevaar kan veroorzaken.

Het verschil tussen aarde en massa kan ik je niet vertellen, want het begrip massa kennen we niet in de elektriciteitsvoorziening.

Berichten: 866

Re: Foutstroom

In Nederlandstalig België en dan vooral in de autotechniek wordt de uitdrukking gebruikt "aan de massa leggen ". Waarschijnlijk heeft dat zijn oorsprong in de Franse uitdrukking.

De betekenis is, vermoed ik, wel duidelijk : één van de polen vd batterij wordt verbonden met de metalen masa vd auto. Daardoor heeft elke verbruiker slechts één draad nodig en dient de massa als terugvoer voor de stroom.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Foutstroom

Dat weet ik wel, maar in de elektriciteitsvoorziening werkt dat niet zo.

Het is misschien beter om dit soort zijpaadjes achterwege te laten om geen verwarring te kweken.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Foutstroom

Maar bijvoorbeeld in een TN-C net is de aardgeleider van een verbruiker gekoppeld met de nulgeleider. De nulgeldeider is dan ook een aardgeleider. Is dit een gevaarlijke situatie, omdat de nulgeleider een stroom kan voeren en dus niet noodzakelijk op aardpotentiaal staat?

TN-C net: http://www.pnv.be/TN-C-net.235.0.html

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Foutstroom

Dat is een typisch Belgische situatie. In Nederland mag dat niet zo. Zeker niet in woonhuizen.

In Nederland zijn de aarddraad en de nuldraad vaak wel gecombineerd, maar dan tot in de huisaansluiting.

Vanaf de huisaansluitkast gaan ze hun eigen weg, en binnen de woning mogen ze absoluut niet verbonden worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Foutstroom

En wat is dan juist gevaarlijk aan deze situatie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Foutstroom

Er kan stroom lopen door de gecombineerde nul/aarde geleider. Daardoor kan de behuizing van het apparaat al bij normaal bedrijf een spanning voeren t.o.v. aarde.

Het kan zijn dat ze in België wat makkelijker over dit soort dingen denken, maar in Nederland mag het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Foutstroom

Ik weet ook niet of het vaak wordt toegepast in Belgie, maar het stond in elk geval in mijn cursus.

Bedankt voor de uitleg!

Berichten: 20

Re: Foutstroom

Redbok schreef:Ik weet ook niet of het vaak wordt toegepast in Belgie, maar het stond in elk geval in mijn cursus.

Bedankt voor de uitleg!
We kennen in Nederland wel een PEN leiding, dat is een combinatie van aarde en nul!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Foutstroom

We kennen in Nederland inderdaad de PEN-leiding, ook wel collectieve aarding genoemd. Maar dat loopt niet verder dan de huisaansluitkast.

Vanaf dat punt gaan nul en aarde hun eigen weg. Ik heb nog nooit situaties gezien waar de aarde en nul als gecombineerde leiding doorlopen tot aan een verbruiksapparaat.

Berichten: 20

Re: Foutstroom

klazon schreef:We kennen in Nederland inderdaad de PEN-leiding, ook wel collectieve aarding genoemd. Maar dat loopt niet verder dan de huisaansluitkast.

Vanaf dat punt gaan nul en aarde hun eigen weg. Ik heb nog nooit situaties gezien waar de aarde en nul als gecombineerde leiding doorlopen tot aan een verbruiksapparaat.
In huisinstallaties misschien niet, maar in bedrijven en fabrieken wordt het best wel vaak toegepast.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Foutstroom

In België wordt het TN-C stelsel ook nooit in huisinstallaties toegepast. Huishoudelijke elektriciteitsvoorziening gebeurt altijd met een TT-net. In bedrijven werken ze hier heel vaak met TN-C netten maar huishoudelijk ben ik het nog nooit tegengekomen. De straatlampen in België zijn echter wel aangesloten op een TN-net wat me ook logisch lijkt. Dat zal in Nederland ook wel het geval zijn.

Reageer