[Economie] Een nieuw paradigma voor de oliemarkt.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

[Economie] Een nieuw paradigma voor de oliemarkt.

Nadat de OPEC woensdag het historisch bericht bracht dat de 45 jaar oude vereninging van olie exporterende landen de olieprijs niet meer kan beheersen, is de wereldeconomie een nieuw tijdperk ingegaan. Na 140 jaar olie is het punt eindelijk gekomen waarbij verdere verhoging van de productie niet meer haalbaar is, een een onheroepelijk dalen zal beginnen. De daling zal een snelheid van 6% per jaar kunnen bereiken.

Hoewel de OPEC woensdag een productiestijging van 500Kbpd heeft beloofd is dit slechts cosmetisch. De groep produceert op dit moment namelijk al 700 Kbpd boven het oude officiele plafond. Bovendien is de nieuwe olie 'zware' olie, welke slechts moeizaam door bestaande rafinaderijen verwerkt kan worden.

Sinds dinsdag is de olieprijs daarom resoluut gestegen naar een nieuw record van 57.5$pb. Er zijn schattingen die een prijs van 75$ voorzien voor het einde van 2005. Een prijs van 200$pb wordt voorzien voor 2010.

Uit mijn andere bijdragen aan dit forum kunt u lezen welke gevolgen deze volstrekt nieuwe situatie op de wereld gaan hebben, en dat ik mij daar ernstige zorgen over maak. Ik ben niet de enige.

In deze topic wil ik graag van economen weten welke veranderingen er zullen komen in de wereldoliemarkt, nu de prijs niet meer gereguleerd kan worden, en dus strict zal stijgen.

Wat zal de weerslag zijn op de Nederlandse economie van de stijgende olieprijs.

Welke sectoren zullen het eerst/ergst geraakt worden?

Wat zullen de kosten zijn voor de gemiddelde Nederlander?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Economie] Een nieuw paradigma voor de oliemarkt.

Ik ben geen econoom, maar wil toch een mening geven.

Ik denk dat het inderdaad invloed zal hebben op de wereldeconomie, maar ik denk niet dat dit desastreus zal zijn. Doordat de olieprijs omhoog gaat, wordt alles wat olie nodig heeft (dus niet alleen auto's, maar ook plastic!!) duidelijk duurder. Toch denk ik niet dat dit slecht moet zijn. Voor onze energiebehoeften zijn er ook andere, milieuvriendelijkere, alternatieven. En voor de andere gebruiken van olie: ik ben plastics en de wegwerpmaatschappij liever kwijt dan rijk.

Voor mijn gevoel is het opraken van de olie zeker niet onverdeeld negatief. Ik zie best mogelijkheden en wetenschappelijke doorbraken die ervoor kunnen zorgen dat wij als mensheid een goede toekomst tegemoed gaan. Of het ook goed zal aflopen zal aan geopolitieke agenda's liggen, en niet aan de stand van de wetenschap....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Economie] Een nieuw paradigma voor de oliemarkt.

ik denk dat het de economie zeer zeker zal ontwrichten en flink ook! als die olieprijs in de komende tijd verdubbelt, dan ... tja

misschien is het een keer goed te bezinnen op minder consumptie. Aan de andere kant medische dingen word3en ook moeilijkenr
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: [Economie] Een nieuw paradigma voor de oliemarkt.

Is er dan geen visie op hoe Nederland er volgend jaar, en het jaar daarna, uitziet? Dat lijkt me nogal belangrijk! Ik heb genoeg gehoord over Hirshie Alie en Wilders. Het is pompen of verzuipen, nu, moslim of geen moslim.

Wat vind je bijvoorbeeld van deze vraag, gister gesteld tijden een perszitting van het Witte Huis:

White House press secretary, Scott McClellan was asked a question at Monday’s press conference that shed some light on the administration’s strategy for dealing with potential oil shortages: “Several OPEC oil members have said that they've received phone calls from Energy Secretary Bodman. I was wondering if you could just confirm that the Energy Secretary is, indeed, lobbying OPEC to lift production? And also, my second question is, has President Bush joined in this effort?”

Bron:

http://www.dissidentvoice.org/Mar05/Whitney0317.htm

Reageer