Seizoensrendement van een cv

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Seizoensrendement van een cv

Hallo,

Ik heb gisteren iemand horen zeggen dat er CV-installaties bestaan met een seizoensrendement dat groter is dan 100%.

Voor zover mijn kennis rijkt is het seizoensrendement gelijk aan de verhouding van de energie die in het water van de ketel terecht komt en de energie die je uit de brandstof kan halen.

Als de ketel stilvcalt koelt hij af en zal de warmtewisselaar van de ketel omgekeerd werken. Het water in je leidingen zal energie afgeven aan de omgeving. En hoe meer je de ketel zal laten opwarmen en dan terug afkoelen, hoe slechter het seizoensrendement.

Het kan uiteraard niet dat je meer energie in het water kan steken dan dat je uit de brandstof kan halen. Dus nu vraag ik mij af of mijn opvatting van het seizoensrendement verkeerd is. Als ik het juist heb betekent dat dus dat die persoon er grandioos naast zit.

Kan iemand hier duidelijkheid scheppen?

Bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Seizoensrendement van een cv

Het afkoelen van de warmtewisselaar bij stilstand wordt bij moderne ketels beperkt door na een paar minuten de pomp uit te zetten. Bovendien stopt bij een HR ketel de ventilator bijna direct nadat de gasklep is dichtgegaan. Dus is er dan ook geen luchtstroom door de ketel.

Wat het rendement betreft, het getal wat er uit komt hangt er vanaf of je met de onderwaarde of de bovenwaarde van de verbrandingsenergie werkt.

Vroeger, bij de klassieke ketels, werd er met de onderwaarde gewerkt, dat gaf hogere rendementspercentages.

Maar met de komst van HR ketels bleken ze daarmee soms boven de 100% te komen. Omdat dat nogal raar stond is men toen met de bovenwaarde gaan werken.

De laatste tijd merk ik echter een tendens om weer met de onderwaarde te gaan werken, dan kom je weer boven de 100%, soms zelfs tot 107%. Naar mijn mening is dat volksverlakkerij, en het geeft ook voedsel aan fantasten die beweren dat je energie uit niets kunt halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Seizoensrendement van een cv

Inderdaad. Ik vind dat ze dat zouden moeten aanpakken. Rendementen die de 100% overschrijden zorgen voor discussie.

Bedankt voor je antwoord, nu ben ik gewapend voor de volgende keer als die discussie nog eens drijgt op te flakkeren :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Seizoensrendement van een cv

Maar met de komst van HR ketels bleken ze daarmee soms boven de 100% te komen. Omdat dat nogal raar stond is men toen met de bovenwaarde gaan werken.

De laatste tijd merk ik echter een tendens om weer met de onderwaarde te gaan werken, dan kom je weer boven de 100%, soms zelfs tot 107%.
Bij mijn weten is het nooit anders geweest dan dat rendement gedenieerd is op onderste verbrandingswaarde (stookwaarde).

Een HR ketel is per definitie een ketel met een rendement van 100 % of hoger, vandaar aanduidingen als HR104 of HR107.

Klazon en ik hebben daar al eerder een discussie over gehad: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=56312

In de industrie rekent iedereen met onderste verbrandingswaarde (LHV, lower heating value). Rendementen van bijvoorbeeld kolencentrales of gasgestookte centrales (STEG, combined cycles) of dieselmotoren of wat dan ook zijn altijd gebaseerd op LHV. Dat heeft echt niks met volksverlakkerij te maken.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Seizoensrendement van een cv

Fred, hier moet ik je echt tegenspreken.

Ik weet zeker dat bij HR ketels het rendement op de bovenwaarde werd betrokken. Jij zegt dat een HR ketel per definitie boven de 100% komt. Maar bij de introductie van de HR ketel was de afspraak dat er alleen maar HR op mocht staan als het rendement minstens 90% was, betrokken op bovenwaarde.

Ik heb altijd in de energieopwekking gewerkt, en ook daar wordt altijd met de bovenwaarde gewerkt bij het vaststellen van rendementen. De laatste jaren van mijn werkzame leven heb ik me bezig gehouden met metingen t.b.v. de subsidieverstrekking aan WKK-installatie (MEP-subsidie). Ook daar wordt bij het bepalen van de verbrandingswaarde van brandstoffen altijd met de bovenwaarde gewerkt.

Op het vraagstuk van bovenwaarde/onderwaarde laat ik me echt niet onderuit lullen, want ik heb er bijna 40 jaar middenin gezeten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Seizoensrendement van een cv

Ik heb altijd in de energieopwekking gewerkt, en ook daar wordt altijd met de bovenwaarde gewerkt bij het vaststellen van rendementen.
Merkwaardig. Ik heb bijna 30 jaar ervaring met ontwerp van (inter)nationale projecten maar ik heb nog nooit iemand (behalve een onnozele schoolverlater) met rendement gebaseerd op bovenste verbrandingswaarde zien rekenen. Niet in de petroleum, niet in de petrochemie en ook niet in de energieopwekking.

En zoals ik al eerder zei: rendementen van bijvoorbeeld kolencentrales of gasgestookte centrales (STEG, combined cycles) of dieselmotoren of wat dan ook zijn altijd gebaseerd op onderste verbrandingswaarde. De moderne combined cycles (STEG) op aardgas die nu gebouwd worden hebben een rendement van ongeveer 58 %. De geplande (superkritische) kolencentrales in Nederland hebben een rendement van ongeveer 46 %. De allermodernste ultrakritische centrales kunnen (met de juiste kolen) rendementen van bijna 50 % halen. En al die, ook in de media gepubliceerde, rendementen zijn gebaseerd op onderste verbrandingswaarde.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Seizoensrendement van een cv

Het is inderdaad heel merkwaardig. De rendementsgetallen die je noemt liggen voor mijn gevoel nogal hoog. Maar als ik ze vermenigvuldig met 0,9 (de verhouding tussen onderwaarde en bovenwaarde bij aardgas) dan komen ze me ineens vrij bekend voor.

Reageer