[php forum]

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

[php forum]

Wanneer je op een php forum ergen een tekst wil plaatsen zoals bijvoorbeeld hier in het huiswerkforum 'de intenties' en wanneer er een forumonderhoud komt dit op de indexpagina staat. Hoe moet je dan zo'n tekst plaatsen ?

Moet je dan de index.php pagina van het forum gaan editen ?

Zo je, met welke programma's doe je dat, hoe kan je testen of de aangepaste pagina correct werkt vooraleer je ze online gaat brengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [php forum]

Je hebt het nog steeds over phpBB3? Dan kun je forumspecifieke regels laten zien (met Invision ook). In phpBB3:
  1. Ga naar beheerderspaneel
  2. Tabblad forums
  3. Navigeer naar het gewenste forum of de gewenste categorie en klik daarachter op het groene tandwieltje ("wijzig")
  4. Scroll naar beneden (blokje forumregels)
  5. Plaats een link naar de regels of voer de regels in als bericht
  6. Bevestigen
  7. Een glimlach op je gezicht krijgen omdat het gelukt is. ;)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [php forum]

Bedankt Ger,

Ik kan het niet testen want het forum ligt blijkbaar plat ;) .

Ik heb niks gedaan, misschien een medebeheerder.

Moet je eigenlijk soms iets aanpassen in de php bestanden van het forum zelf ?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [php forum]

Nee hoor, aanpassen in de PHP-files is niet nodig. Het is een standaard-functionaliteit en wordt opgeslagen in de database.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [php forum]

Nee hoor, aanpassen in de PHP-files is niet nodig. Het is een standaard-functionaliteit en wordt opgeslagen in de database.
Ik denk dat je mijn vraag verkeerd begrepen heb of ik heb ze verkeerd gesteld ;) .

Die board berichten instellen lukt inderdaad via het control panel van het forum.

Ik wou eigenlijk weten of er zaken zijn waar je echt de php files zelf voor moet gaan editen, zo ja met welke programma's kan je dat dan best doen en testen.

Nog een bijvraagje, wat is het verschil juist tussen mysql_connect en mysql_pconnect. Het forum lag deze middag plat doordat de partitie op de server waar de MySql database staat vol was. Daardoor krijg ik een foutmelding: Too many connections met een commandolijn uit een bepaald bestand op de server.

Wanneer ik ging kijken stond daar mysql_connect . Is het niet beter mysql_pconnect of helpt dat niks ?

Nu moest die partitie handmatig wat lichter gemaakt worden door zaken te verwijderen, bestaat er niks dat dit automatisch gebeurd ofzo ? Het is misschiene een domme vraag maar ik weet daar niet zo heel veel van.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [php forum]

mysql_pconnect() doet bijna hetzelfde als mysql_connect(), met twee grote verschillen.

Ten eerste, wanneer je verbinding maakt, zal de functie eerst proberen een (persistente) link te openen die al open staat met dezelfde host, username en password. Als er een gevonden wordt zal een identifier ervoor worden teruggegeven, in plaats van een nieuwe verbinding te openen.

Ten tweede, de verbinding met de SQL server zal niet worden gesloten wanneer de executie van het script klaar is. In plaats daarvan zal de link open blijven voor toekomstig gebruik (mysql_close() zal geen links sluiten die werden gemaakt door mysql_pconnect()).
Ik weet niet echt wat de nadelige gevolgen zijn van alles over 1 mysql connectie te loodsen maar ik vermoed dat zoiets voor heel wat vertraging kan zorgen indien er veel gebruikers online zijn omdat meerdere connecties over meerdere threads kunnen verspreid worden terwijl dit bij 1 mysql connectie niet gaat en iedereen dus bij wijze van spreken zijn beurt zou moeten afwachten. Maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Overigens heeft de error 'too many connections' niks te maken de partitie die volloopt, daar zou je volgens mij totaal andere errors voor krijgen.

En als laatste: Je moet slechts php bestanden gaan aanpassen voor zaken die phpBB niet heeft geïmplenteerd, en je kan php bestanden aanpassen in elke text editor (van kladblok tot de meest complexe editors).

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [php forum]

Ik wou eigenlijk weten of er zaken zijn waar je echt de php files zelf voor moet gaan editen, zo ja met welke programma's kan je dat dan best doen en testen.
Voor normaal gebruik hoeft dat niet, tenzij je echt functionaliteit wilt gaan aanpassen. Zo heb ik bijvoorbeeld alle redirect melding uitgeschakeld. Je krijgt bijvoorbeeld niet meer eerst een melding dat je bericht succesvol is geplaatst, maar direct na het klikken op OK wordt de boel verzonden en wordt je naar het bericht gestuurd.

Je komt via je FTP bij de bestanden. Die download je, bewerk je in een scripteditor naar keuze (het open source Notepad++ is mijn favoriet) en vervolgens weer uploaden. Zo ook met alle andere bestanden (css, html, etc).

Testen doe je het beste in een afgeschermde directory waar je een kopie hebt van het openbare forum. Werkt het daar, dan is het simpelweg een kwestie van de betreffende bestanden kopiëren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [php forum]

Ik weet niet echt wat de nadelige gevolgen zijn van alles over 1 mysql connectie te loodsen maar ik vermoed dat zoiets voor heel wat vertraging kan zorgen indien er veel gebruikers online zijn omdat meerdere connecties over meerdere threads kunnen verspreid worden terwijl dit bij 1 mysql connectie niet gaat en iedereen dus bij wijze van spreken zijn beurt zou moeten afwachten. Maar daar ben ik niet 100% zeker van.
Het kan dus geen kwaad om pconnect te gebruiken ?
Overigens heeft de error 'too many connections' niks te maken de partitie die volloopt, daar zou je volgens mij totaal andere errors voor krijgen.
Nadat de boel daat was opgekuist was alles terug oké dus hopelijk was dat het enige probleem.
Voor normaal gebruik hoeft dat niet, tenzij je echt functionaliteit wilt gaan aanpassen. Zo heb ik bijvoorbeeld alle redirect melding uitgeschakeld. Je krijgt bijvoorbeeld niet meer eerst een melding dat je bericht succesvol is geplaatst, maar direct na het klikken op OK wordt de boel verzonden en wordt je naar het bericht gestuurd.
Ik heb daar al heel lang voor aan het zoeken geweest in het control panel om dat af te zetten. Dat is namelijk nogal ambetant in de standaard phpBB.

Dat moet dus via de php bestanden, waarschijnlijk niks voor mij aan te beginnen, ik denk dat het dan nog wel wat vaker plat zal gaan.
Je komt via je FTP bij de bestanden. Die download je, bewerk je in een scripteditor naar keuze (het open source Notepad++ is mijn favoriet) en vervolgens weer uploaden. Zo ook met alle andere bestanden (css, html, etc).
Hoe ik aan die bestanden moet geraken dat wist ik ook al ;) .

Bedankt voor de tip van Notepad++.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [php forum]

Och, het is een vrij eenvoudige aanpassing hoor. Ik zal het binnenkort eens opzoeken voor je hoe ik het ook alweer had gedaan.

PS: ik ben inmiddels wel nieuwsgierig naar je forum. ;)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer