Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 47

Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

Als ik het goed begrijp is het kleinste dat er bestaat in een atoom de quarks en de gluons. Uit wat zijn deze elementen opgebouwt (van waar komt hun materie?) en wat is hun relatie en doel?

Berichten: 8.614

Re: Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

Uit wat zijn deze elementen opgebouwt (opgebouwd) (van waar komt hun materie?)
Volgens de huidige modellen zijn quarks en gluonen elementaire deeltjes. D.w.z. dat ze niet te splitsen zijn in andere deeltjes. Bovendien komen quarks nooit alleen voor, dus moet je opletten wanneer je spreekt over "de massa van een quark".
en wat is hun relatie en doel?
Zie hier en hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

Deeltjes bestaan of uit twee quarks, drie quarks of zijn zelf een elementair deeltje (er is net een japanse groep die geponeerd hebben dat ze een deeltje met vier quarks hebben gevonden maar niet iedereen gelooft dat op dit moment). Quarks kunnen niet los gemaakt worden van elkaar en zitten dus altijd met z'n tweeen of drieen bij elkaar. De kracht die quarks bij elkaar houdt heet de sterke kern kracht en zoals elke kracht hoort daar een boodschapper deeltje bij. Bijvoorbeeld bij de electromagnetische kracht is dat het photon. Zodra een electron een ander electron tegenkomt zullen ze elkaar af gaan stoten omdat ze een gelijke lading hebben (allebei negatief). Dat doen ze door een photon uit te sturen die als het ware doorgeeft aan het tweede electron dat er nog een electron in de buurt is. Een soort territorium afbakenen. Het photon is hier een boodschapperdeeltje.

Elke van de vier krachten zou zo'n deeltje hebben. Voor de sterke kernkracht is dat dus het gluon en dat dient ervoor om de quarks bij elkaar te houden. Het gluon is wel heel anders dan het photon, het wonderlijke is dat de aantrekkingskracht tussen de quarks groter wordt naar mate de afstand tussen de quarks groter is. In tegenstelling tot bijvoorbeeld twee magneten die stoten elkaar het heftigst af als je ze naar elkaar toe brengt. Daarnaast trekken quarks elkaar altijd aan onafhankelijk van de lading die ze hebben. Dat is het doel van een gluon en wat het doel is van een quark zou ik niet kunnen beantwoorden, ik bedoel wat is het doel van een elektron, dat kan je ook niet zo zeggen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 8.614

Re: Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

Deeltjes bestaan of uit twee quarks, drie quarks of zijn zelf een elementair deeltje (er is net een japanse groep die geponeerd hebben dat ze een deeltje met vier quarks hebben gevonden maar niet iedereen gelooft dat op dit moment).
Kleine aanvulling: ook het bestaan van een pentaquark wordt geclaimd.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

Verplaatst naar atoom- en deeltjesfysica.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 47

Re: Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

StrangeQuark schreef:Deeltjes bestaan of uit twee quarks, drie quarks of zijn zelf een elementair deeltje (er is net een japanse groep die geponeerd hebben dat ze een deeltje met vier quarks hebben gevonden maar niet iedereen gelooft dat op dit moment). Quarks kunnen niet los gemaakt worden van elkaar en zitten dus altijd met z'n tweeen of drieen bij elkaar. De kracht die quarks bij elkaar houdt heet de sterke kern kracht en zoals elke kracht hoort daar een boodschapper deeltje bij. Bijvoorbeeld bij de electromagnetische kracht is dat het photon. Zodra een electron een ander electron tegenkomt zullen ze elkaar af gaan stoten omdat ze een gelijke lading hebben (allebei negatief). Dat doen ze door een photon uit te sturen die als het ware doorgeeft aan het tweede electron dat er nog een electron in de buurt is. Een soort territorium afbakenen. Het photon is hier een boodschapperdeeltje.

Elke van de vier krachten zou zo'n deeltje hebben. Voor de sterke kernkracht is dat dus het gluon en dat dient ervoor om de quarks bij elkaar te houden. Het gluon is wel heel anders dan het photon, het wonderlijke is dat de aantrekkingskracht tussen de quarks groter wordt naar mate de afstand tussen de quarks groter is. In tegenstelling tot bijvoorbeeld twee magneten die stoten elkaar het heftigst af als je ze naar elkaar toe brengt. Daarnaast trekken quarks elkaar altijd aan onafhankelijk van de lading die ze hebben. Dat is het doel van een gluon en wat het doel is van een quark zou ik niet kunnen beantwoorden, ik bedoel wat is het doel van een elektron, dat kan je ook niet zo zeggen.
Eigenlijk zijn quarks gelaten deeltjes die gluonen produceren of uitstralen naar een ander en die krachten of die boodschappen doorsturen naar een ander medium vb: elektron?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

Nee en ja. Quarks hebben een lading en vormen met z'n drieen bijvoorbeeld protonen en neutronen. Electronen bestaan niet uit quarks, die zijn zelf elementaire deeltjes zoals dat heet. Oftewel ze bestaan uit een element, nergens anders uit.

In de natuur zijn er vier oer-krachten die alles regelen. Van jouw wetenschapsforum op je pc tot de lichamen waar we inzitten en de ruimte waar we doorheen zweven. Deze vier krachten heten: De Zwaartekracht (u wel bekend, houdt u op aarde), de electromagnetische kracht (electriciteit, licht, magnetisme worden hier door veroorzaakt), De zwakke kernkracht (zorgt voor radioactiviteit) en tot slot de sterke kernkracht.

De sterke kernkracht houdt quarks bij elkaar en doet niets met electronen. Het is een beetje dat je wel een smsje kan versturen naar een andere telefoon maar niet naar je televisie, het werkt gewoon niet met elkaar. De sterke kernkracht doet niets met electronen maar wel met quarks.

Dus Quarks communiceren onderling met gluonen net zoals electronen onderling met photonen communiceren. Gluonen zorgen voor de aantrekking tussen de quarks. Het gluon houdt ze als het ware bij elkaar met een hele sterke veer. Sterker dan welke andere kracht ook. En dat is maar goed ook anders zouden alle atomen uit elkaar kunnen vallen als er een zware massa met veel zwaartekracht in de buurt zou zijn. Niets wint van de sterke kernkracht.

Dus quarks sturen geen gluonen naar electronen en electronen kan je ook geen medium noemen. Ik weet ook niet precies wat je daarmee bedoelt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 47

Re: Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

StrangeQuark schreef:Nee en ja. Quarks hebben een lading en vormen met z'n drieen bijvoorbeeld protonen en neutronen. Electronen bestaan niet uit quarks, die zijn zelf elementaire deeltjes zoals dat heet. Oftewel ze bestaan uit een element, nergens anders uit.

In de natuur zijn er vier oer-krachten die alles regelen. Van jouw wetenschapsforum op je pc tot de lichamen waar we inzitten en de ruimte waar we doorheen zweven. Deze vier krachten heten: De Zwaartekracht (u wel bekend, houdt u op aarde), de electromagnetische kracht (electriciteit, licht, magnetisme worden hier door veroorzaakt), De zwakke kernkracht (zorgt voor radioactiviteit) en tot slot de sterke kernkracht.

De sterke kernkracht houdt quarks bij elkaar en doet niets met electronen. Het is een beetje dat je wel een smsje kan versturen naar een andere telefoon maar niet naar je televisie, het werkt gewoon niet met elkaar. De sterke kernkracht doet niets met electronen maar wel met quarks.

Dus Quarks communiceren onderling met gluonen net zoals electronen onderling met photonen communiceren. Gluonen zorgen voor de aantrekking tussen de quarks. Het gluon houdt ze als het ware bij elkaar met een hele sterke veer. Sterker dan welke andere kracht ook. En dat is maar goed ook anders zouden alle atomen uit elkaar kunnen vallen als er een zware massa met veel zwaartekracht in de buurt zou zijn. Niets wint van de sterke kernkracht.

Dus quarks sturen geen gluonen naar electronen en electronen kan je ook geen medium noemen. Ik weet ook niet precies wat je daarmee bedoelt.
Ik bedoelde het volgende. Quarks en gluonen communiceren onderling onder elkaar. Maar samen (gluon en quarks) brengen zij iets over naar groter geheel naar het Proton en Neutron.

Maar wat en hoe precies die transitie van krachten zijn naar een ander meduim is me onduidelijk?

Eigenlijk te beginnen met een quark... dit is het kleinste der kleinste. Maar uit wat bestaat een quark of kunnen we het gewoon niet meer verder definiëren?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

Buyck Ruben schreef:Ik bedoelde het volgende. Quarks en gluonen communiceren onderling onder elkaar. Maar samen (gluon en quarks) brengen zij iets over naar groter geheel naar het Proton en Neutron.

Maar wat en hoe precies die transitie van krachten zijn naar een ander meduim is me onduidelijk?

Eigenlijk te beginnen met een quark... dit is het kleinste der kleinste. Maar uit wat bestaat een quark of kunnen we het gewoon niet meer verder definiëren?
Ik snap je eerste zinnen niet helemaal, kan je dat nog een keer proberen. Wat wil je precies weten.

Het standaard model is het model dat al die deeltjes beschrijft zeg dat quarks ondeelbaar zijn en dat er niets meer in die quarks zit. Het standaard model is het model dat dat soort dingen beschrijft echter het beschrijft wat er allemaal gebeurt met die deeltjes maar niet wat er onderliggend aan is of waarom ze het doen. Dan moet je op zoek gaan naar onderliggende theorien zoals bijvoorbeeld snaartheorie of andere varianten. Het standaard model doet geen uitspraak of er iets in de quarks zit en experimenteel is hier nog nooit een aanwijzing voor gevonden. Er is ook voor de theorie geen noodzaak dat de quarks nog ergens uit bestaan. Het enige wat daar misschien op duidt is dat er 6 verschillende quarks zijn en dat dat wel erg veel is en dus dat ze misschien onderling weer uit iets anders zouden kunnen bestaan, maar dat is een esthetisch (hoe mooi ziet het eruit) argument en geen hard wetenschappelijk argument. Definieren is geen probleem, er is alleen geen noodzaak of aanwijzing voor.

Dus wat wil je precies weten?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 47

Re: Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

StrangeQuark schreef:Ik snap je eerste zinnen niet helemaal, kan je dat nog een keer proberen. Wat wil je precies weten.

Het standaard model is het model dat al die deeltjes beschrijft zeg dat quarks ondeelbaar zijn en dat er niets meer in die quarks zit. Het standaard model is het model dat dat soort dingen beschrijft echter het beschrijft wat er allemaal gebeurt met die deeltjes maar niet wat er onderliggend aan is of waarom ze het doen. Dan moet je op zoek gaan naar onderliggende theorien zoals bijvoorbeeld snaartheorie of andere varianten. Het standaard model doet geen uitspraak of er iets in de quarks zit en experimenteel is hier nog nooit een aanwijzing voor gevonden. Er is ook voor de theorie geen noodzaak dat de quarks nog ergens uit bestaan. Het enige wat daar misschien op duidt is dat er 6 verschillende quarks zijn en dat dat wel erg veel is en dus dat ze misschien onderling weer uit iets anders zouden kunnen bestaan, maar dat is een esthetisch (hoe mooi ziet het eruit) argument en geen hard wetenschappelijk argument. Definieren is geen probleem, er is alleen geen noodzaak of aanwijzing voor.

Dus wat wil je precies weten?
Hoe de onderlingen relaties van het allerkleinste tot het eigenlijke atoom zelf verloopt. Brengen de qaurks en glounen iets over naar een ander meduim in de atoom zelf natuurlijk, of zijn de qaurks en gluonen een gesloten circuit?

Berichten: 624

Re: Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

Hoe de onderlingen relaties van het allerkleinste tot het eigenlijke atoom zelf verloopt. Brengen de qaurks en glounen iets over naar een ander meduim in de atoom zelf natuurlijk, of zijn de qaurks en gluonen een gesloten circuit?


De sterke interactie tussen 3 quarks valt buiten het hadron heel snel weg, maar zorgt er wel voor dat protonen bij mekaar blijven, ook al hebben ze dezelfde lading. Je kunt berekenen dat de sterke kernkracht circa 100 keer sterker is dan de elektromagnetische repulsie tussen 2 protonen. Daar heb je die neutronen ook voor nodig:zij zorgen voor extra sterke kernkracht, terwijl ze geen elektrische lading hebben. Ze stabiliseren het atoom.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

De sterke interactie tussen 3 quarks valt buiten het hadron heel snel weg, maar zorgt er wel voor dat protonen bij mekaar blijven, ook al hebben ze dezelfde lading. Je kunt berekenen dat de sterke kernkracht circa 100 keer sterker is dan de elektromagnetische repulsie tussen 2 protonen. Daar heb je die neutronen ook voor nodig:zij zorgen voor extra sterke kernkracht, terwijl ze geen elektrische lading hebben. Ze stabiliseren het atoom.


Een Hadron is een familie deeltjes, protonen of neutronen bijvoorbeeld. Dus de lading blijft binnen het proton en komt er niet echt uit. Het is als het ware een hele zware steen die kan je niet ver weg gooien, maar kan wel een flinke impact hebben. Ik dacht dat de sterke kernkracht met de afstand tot de zevende macht afviel en electromagnetsiche straling met de afstand tot het kwadraat. (Kan iemand dat bevestigen?)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

Ik dacht dat de sterke kernkracht met de afstand tot de zevende macht afviel en electromagnetsiche straling met de afstand tot het kwadraat. (Kan iemand dat bevestigen?)
Google can, or rather doesn't:

http://www.vias.org/physics/bk4_03_04.html
Afbeelding

Unlike the electric forces, whose strengths are given by the simple Coulomb force law, there is no simple formula for how the strong nuclear force depends on distance. Roughly speaking, it is effective over ranges of ~1 fm, but falls off extremely quickly at larger distances
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 624

Re: Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

Een Hadron is een familie deeltjes, protonen of neutronen bijvoorbeeld. Dus de lading blijft binnen het proton en komt er niet echt uit. Het is als het ware een hele zware steen die kan je niet ver weg gooien, maar kan wel een flinke impact hebben. Ik dacht dat de sterke kernkracht met de afstand tot de zevende macht afviel en electromagnetsiche straling met de afstand tot het kwadraat. (Kan iemand dat bevestigen?)


Uhmm....ja, maar wat is je punt nu ? Dat de sterke kernkracht niet verantwoordelijk is voor de binding tussen hadronen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Quarks en gluonen van waar komen ze en hoe gedragen ze zich?

Nee, dat zou een erg anti-standaard model punt zijn. :D Nee wat ik probeer uit te leggen en dat de sterke kernkracht amper buiten de kern komt en daar heel snel af valt. Ik dacht dat ik ooit eens gelezen had dat dat met r^7 zou gaan, maar ik kan het niet zo snel terugvinden, dus waarschijnlijk heb ik dat fout onthouden. Het was een aanvulling op jou, misschien had ik dat meer moeten verduidelijken. Mijn post begon eigenlijk met uitleggen wat een hadron was, wat je opschreef. Ik dacht dat de TS misschien niet zou weten wat een Hadron was. Had ik duidelijker moeten zeggen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer