Talenten

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 846

Talenten

Hey,

mensen hebben elk hun talenten, de één is meer creatief dan de ander of je kent misschien iemand die wiskundig of taalkundig getalenteerd is, een talent is dus iets waar je van nature uit gewoon goed in bent.. mijn vraag is nu, kan iemand die mss creatief is maar niet zo goed in wiskunde op hetzelfde niveau komen als iemand die wiskundig begaafd is, door bijvoorbeeld voldoende te oefenen?

Ik vraag me dit af omdat ik het laatste jaar een ongeloofelijke intresse heb gekweekt in ind. wetenschappen maar uit nature nooit echt wiskundig aangelegd ben geweest..

Thx

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Berichten: 95

Re: Talenten

Geboren worden doe je met bepaalde kenmerken, niet met talenten. Hieruit vloeit voort : talenten worden ingeoefend (spelen is oefenen). Zo staat het vast dat bv coördinatie op een bepaalde leeftijd moet geoefend/ontwikkeld worden. De op latere leeftijd maximaal te ontwikkelen vaardigheden zoals de maximale balvaardigheid van een individu, is afhankelijk van de geoefende coördinatie op jongere leeftijd (ontwikkelingsfasen) Een tekort is later nog moeilijk in te halen.

Uiteraard speelt het milieu een belangrijke rol, welke delen meer of minder ontwikkeld zullen worden wat later eventueel een talent zou kunnen zijn. Uw plan moeten trekken met weinig mogelijkheden (ontwikkelingslanden) kan er toe bijdragen dat je creatieve vaardigheden beter geoefend worden dan je wiskunde.

De kenmerken die je van bij de geboorte mee kreeg, bepalen wel voor een deel waar je talentvol zal kunnen zijn (oa rode/witte spiervezels), maar dat is dan eerder "aanleg".

Bijwerken kan uiteraard wel, het zal dan veel meer tijd en moeite kosten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Talenten

kan iemand die creatief is maar niet zo goed in wiskunde op hetzelfde niveau komen als iemand die wiskundig begaafd is, door bijvoorbeeld voldoende te oefenen?
Ja, je kunt een laatbloeier zijn. Zorg, dat je definities ien stellingen goed begrijpt; dan kom je heel ver.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Talenten

Hier komt geen algemene discussie over de ontwikkeling van bepaalde vaardigheden. In het WSF café lopen echter wel enkele topics waar je tips kunt verzamelen:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=74765

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=75325

-slotje-

Gesloten