Springen naar inhoud

[scheikunde] evenwichtsreactie no(g)

• Log in om te kunnen reageren

aec2105

aec2105

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2008 - 02:40

Ik en mijn leraar zijn het oneens over deze opgave: Er is een evenwichtsmengsel: N2(g)+O2(g) -> 2NO(g). Iemand beweert dat als je het gasmengsel samenperst dat er minder NO(g) zal ontstaan. Je moet dus aantonen of diegene gelijk heeft of niet.
Mijn lerares zegt dat doordat de evenwichtvoorwaarde: [NO]^2/([N2][O2])=K dat bij het samenpersen (volume wordt kleiner) de teller groter wordt dan de noemer, de teller is namelijk in het kwadraat. Zij zegt dat de concentratiebreuk dreigt te groot te worden dus is de reactie naar links in het voordeel en wordt er minder NO(g) aangemaakt.
Nu heb ik het gedaan : ([NO]/a)^2 / (([N2]/a)([O2]/a)) Daaruit volgt a^2/a^2 x [NO]^2/([N2][O2]) dus de concentratiebreuk blijft gelijk aan de evenwichtsvoorwaarde. (a is de factor waarmee de volume wordt verkleind) Dus er is geen reactie in het voordeel en er zal niet minder NO worden aangemaakt. Ik heb het getest met getallen en het komt uit zoals ik het hebt uitgelegd. Heb ik een fout gemaakt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 januari 2008 - 07:47

N2(g)+O2(g) -> 2NO(g)

Tegenwerking van de drukverhoging is het verkleinen van het totaal aantal moleculen. pV=nRT. Dat gebeurt hier niet, want tijdens het samenpersen blijft het totaal aantal moleculen namelijk gelijk. Conclusie: het evenwicht verschuift niet. Je hebt dus gelijk.

Veranderd door thermo1945, 17 januari 2008 - 07:51

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures