Springen naar inhoud

Zweten in de sauna

• Log in om te kunnen reageren

Johan

Johan

• >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2008 - 12:42

Ik ga nu al jaren naar de sauna, en ik merk dat ik langzaamaan, steeds sneller ga zweten.

Zijn er nadelige gevolgen mogelijk als je teveel zweet.

Uitdroging is natuurlijk een mogelijkheid, dus je moet goed drinken.

Maar heeft het nog andere invloeden, bijv. werking nieren, samenstelling bloed etc.

Is daar iets over bekend?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo GalileÔ

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Spaceman

Spaceman

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2008 - 15:22

Zover ik weet, is zweten (met mate natuurlijk, maar wat niet) alleen maar gezond voor de huid (of het een fabeltje is weet ik niet, maar waarom zouden we anders een sauna pakken?).

Maar ik heb juist gemerkt, dat ik steeds langer in de sauna moet zitten, om te zweten zoals ik dat de eerste keer deed. Ben benieuwd of hier een verklaring voor is?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2008 - 16:33

of het een fabeltje is weet ik niet, maar waarom zouden we anders een sauna pakken?

Omdat we het fabeltje geloven?

Als je minder zweet dan voorheen in een verder even warme en droge sauna, moet je de verklaring bij lager metabolisme zoeken. Je zweet om een bepaalde hoeveelheid warmte kwijt te raken (of er niet bij te krijgen in geval van een sauna), dat doe je zo hard als nodig is. Zou je 'te weinig' zweten dan raak je snel oververhit en leg je uiteindelijk het loodje.
Victory through technology

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2008 - 17:47

Voor zover ik weet is een sauna goed voor je poriŽn, omdat ze zouden gereinigd worden door het zweet.
Ik zou niet weten welke negatieve eigenschappen kunnen verbonden zijn aan de sauna, mits zoals je zelf aanhaalde goed drinken zodat je niet uitdroogd en ook met mate naar de sauna gaan.
Hoge temperaturen zijn voornamelijk gevaarlijk omdat ze zorgen voor denaturatie van eiwitten. Zolang je kunt zweten en alles binnen je lichaam min of meer de zelfde temperatuur behoud zal er voor zover ik weet geen schade optreden.
Je zegt dat je al jaren naar de sauna gaat, dus ik vermoed dat dit proces van het sneller zweten ook jaren heeft geduurd.
Vet helpt ook als isolatie tegen warmte verandering, dus misschien dat je in al die jaren wat vet bent kwijtgeraakt en daardoor wat sneller zweet?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Rogresalor

Rogresalor

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2008 - 16:49

Is niet normaal. je kunt wel sneller gaan zweten, maar het mag geen groot verschil maken want anders moet je het inderdaad in het lagere metabolisme zoeken: gebruik je medicatie, heb je zorgen aan je hoofd of iets onder de leden?

Zweten slaat toe als een voorteken van vele kwaaltjes waaronder verkoudheid en griep en juist het immuunsysteem moet omhoog. Zelf ben ik ook fervent saunabezoeker en bij mij draait alles om de IR-A infrarood sauna.
Zoek er een op en pak deze. Deze warmte zal weldadiger zijn dan welke sauna dan ook en deze sauna zet al je poriŽn tot hun max open zodat alle onreinigheden eruit kunnen.

Zweten door zomerwarmte is anders dan zweten in een sauna omwel dit:

Zweten door warmte in combinatie met benauwd weer geeft een klam onaangenaam gevoel, dus waarom zweten in zo'n zweethok als de mussen dood van het dak vallen?

Als je zweet door warm weer komt de warmte van binnenuit. Je lichaam produceert meer hitte dan het nodig heeft en het zweet gutst er uit. het druppelen in de bus is me niet onbekend, maar omdat ik ruim zweet kan ik grote hitte langdurig verdragen. het is een resistentie die je opbouwt.

Zweten in de sauna gebeurt omdat de sauna je huid verhit en bij een IR-A sauna (een sauna met zichtbaar rood licht om het makkelijk te maken) gaat die hitte veel dieper en die blijft dagen aanwezig of om beter te zeggen zal de doorbloeding dagen lang beter zijn. Gloeiende droge voeten zijn een voorbeeld als warme behaaglijke handen.

Een ander punt is het eten. gebruik je veel koolhydraten in combinatie met dierlijk vet of heb je veel zorgen en creŽer je veel vrije radicalen in het lichaam? Dit alles zet aan tot hyperhydrosis (overmatig zweten) terwijl de naam van de ziekte ergre doet vermoeden, maar met dezelfde klachten terwijl er niets ernstigs aan de hand is.
Zo kan medicatie voor hyperhydrosis zorgen, maar ook zorgen en piekeren en/of iets onder de leden hebben.

Ik ga elke week en het liefst 2x per week. Ik weet dat het heel heilzaam op me uitwerkt en het sterkt het immuunsysteem heel gunstig. Ik ben zelden tot nooit echt ziek.

ga een dagboek bijhouden met uw lichamelijke stemming (somber, vrolijk, zweterig, moe, kramp) alles en noteer uw saunabezoeken en kijk of er een ritme in zit!

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2008 - 17:40

Ik ga nu al jaren naar de sauna, en ik merk dat ik langzaamaan, steeds sneller ga zweten.

Zijn er nadelige gevolgen mogelijk als je teveel zweet.

Uitdroging is natuurlijk een mogelijkheid, dus je moet goed drinken.

Maar heeft het nog andere invloeden, bijv. werking nieren, samenstelling bloed etc.

Is daar iets over bekend?

Een artikel gevonden op scientific blogging:

Sauna has long been a cottage industry in Finland and the entire Northern hemisphere, with Scandinavians and Russians claiming to have used saunas for cleansing and relaxation for over 2,500 years.

Saunas are the new Prius, with various studies claiming a positive influence on general health.

A recent study(1) conducted in 41 healthy volunteers and presented in Dermatology says that regular sauna also has a positive effect on skin physiology.

Well, duh, you may think, every sauna aficionado has said that all along. True, but it was never scientifically proven until now. Kowatzki, et al at the University of Jena say they have demonstrated that regular sauna leads to a more stable epidermal barrier function, an increase in stratum corneum hydration and faster recovery of both elevated water loss and skin pH.

Even better, they say heart beat rate and ionic concentration in sweat as well as epidermal blood perfusion was like any other sort of body training - the more you do it, the more your skin and heart seem to benefit.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Robjee

Robjee

• >100 berichten
  • 209 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2008 - 18:38

Een ander punt is het eten. gebruik je veel koolhydraten in combinatie met dierlijk vet of heb je veel zorgen en creŽer je veel vrije radicalen in het lichaam? Dit alles zet aan tot hyperhydrosis

Heb je daar een bronvermelding van? En wat versta je onder 'veel' koolhydraten?

Causes:
Heat, humidity, and exercise
Febrile illnesses: acute and chronic infections
Neoplasia: Hodgkin's disease
Metabolic: carcinoid, diabetes mellitus, gout, hyperpituitarism, hypoglycemia, menopause, pheochromocytoma, and thyrotoxicosis
Sympathetic discharge: shock and syncope, intense pain, alcohol and drug withdrawal
Neurologic: Riley-Day syndrome, Ross syndrome, and irritative hypothalamic lesions
Drugs: propanolol, physostigmine, pilocarpine, tricyclic antidepressants, and venlafaxine
http://www.pubmedcen...bmedid=18488053

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 13:33

Ik ga al een jaar of dertig in een sauna;1 of 2 x /week.

Vanwege medebezoek door prestatiebezoekers,welke opstookten tot 85-90 graden,heb ik nadien twee eigen saunas gebouwd van ca. 9 Kw en 6m2 opp en hoog ca.2,10 mtr.

Ik verwarm tot ca. 70-75 graden en een bijbehorende RV van 20-25%,doe drie rondes van 15 min. en daarna een KW-douche;drink tussendoor 0,5 l.vocht en daarna "Kalte Platte" en na-siesta .

Bevalt uitstekend! :D

steve

steve

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2008 - 20:08

Ik ben nochtans niet zo overtuigd van het heil van een sauna. Het enige enigzins positieve dat ik er in zie zou het openen van je porieen zijn, en dat kan je volgens mij evengoed bekomen door eens stevig te gaan lopen ofzo. Het gevoel dat ik altijd krijg in een sauna is hetvolgende: 1) overmatig zweten 2) duidelijk versneld hartritme 3) contractie van het hart is veel hoger (ik voel mijn hart veel harder kloppen) en uiteindelijk verlaagt die soms een beetje 4) ik word suffer. Ik vind de meeste van die dingen nu niet echt leuk of echt gezond klinken hoor.

Als iemand me eens wil uitleggen wat nu net maakt dat het zo gezond is (buiten dat reinigen van je porieen en mss ontstressen)? Ik zie gewoon het volgende: de mens is niet gemaakt om in een kamer van 85įC te zitten, of er in elk geval niet aan gewoon. Het lichaam zal dus extreme aanpassingen moeten doen om zijn temperatuurhomeostase te behouden. Dit impliceert het overmatig zweten, het extreem verwijden van de bloedvaten, waardoor het hart harder moet gaan kloppen om de weefsels nog voldoende te bevloeien, de nieren worden voor het grootste deel uitgeschakeld: afvalstoffen stapelen zich op, een heel aantal metabole processen worden verminderd omdat ze te veel hitte opleveren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures