Springen naar inhoud

Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc


  • Log in om te kunnen reageren

#1

timm

    timm


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2008 - 13:05

hallo medegebruikers,

Ik zit met het volgende probleem.
Graag zou ik een 24V spanning opkrikke naar 48V
dit kan doormiddel van een spanningsverdubbelaar. ik kan alleen geen goed schema vinden om er een te maken.

er zijn 2 dingen waar die aan moet voldoen
1. het rendament moet zo hoog mogenlijk zijn (90% - 99%)
2. er moet een stroom van 100 - 130A kunnen vloeien.

Wie kan me helpen?

Alvast bedankt

Tim

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Mark-123

    Mark-123


  • >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2008 - 19:08

Deze eisen ga je hoogstwaarschijnlijk niet halen. Je wilt een enorme stroom, en nog een flink rendement ook. Wat is de toepassing? Misschien zijn er andere opties...

#3

timm

    timm


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2008 - 19:38

het is voor een boot. Er zitten 24V accu's in. (kan er geen 48V in leggen)
en het voltage voor de motor moet 48V worden.

#4

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 januari 2008 - 00:20

Je kunt in principe die 24V wel omvormen naar 48V. Maar bij de stroom die je nodig hebt vergt dat een omvormer die uitgaat boven wat een amateur kan bouwen. Bovendien zal die omvormer veel groter en ook duurder worden dan je accu's, dus je kunt toch beter je 24V accu's vervangen door 48V.
Hoe lang moet je die 100A trouwens leveren, en heb je enig idee wat voor accu je daarvoor nodig hebt?

#5

q_at_home

    q_at_home


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2008 - 00:49

hallo medegebruikers,

Ik zit met het volgende probleem.
Graag zou ik een 24V spanning opkrikke naar 48V
dit kan doormiddel van een spanningsverdubbelaar. ik kan alleen geen goed schema vinden om er een te maken.

er zijn 2 dingen waar die aan moet voldoen
1. het rendament moet zo hoog mogenlijk zijn (90% - 99%)
2. er moet een stroom van 100 - 130A kunnen vloeien.

Wie kan me helpen?

Alvast bedankt

Tim



Tim in de electronica wereld heet dit een DC to DC converter of ook wel een boost converter en geen spanningsverdubbeling dat is namelijk een AC circuit.
en dus in deze toepassing niet bruikbaar.
een DC to DC converter van dit vermogen ( 6,25 kilo Watt ) kost een klein vermogen !!
het rendement van dergelijke oplossingen liggen rond de 95 % .
in de scheeps wereld zie je converters van vicron en mastervolt beide hebben voor zover ik kon vinden
op hun internetsites niets in het standaard programma. maar je kunt ze natuurlijk altijd bellen voor de mogelijke aanpassing van een van hun modules (vragen staat vrij niet waar).
een andere oplossing is zelf samenstellen uit standaard modules van Vicor (dat zouden dan 12 modules
van 600 watt zijn ) een en ander is wel van exceptionele kwaliteit (miltaire specs) met bijhehorende
"pricetag" . maar waarom van die afwijkende spanningen in je boot ? (gewoon nieuwschierig hoor).


vriendelijke groet johan (ook bootjesmaf)

#6

timm

    timm


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2008 - 19:07

Je kunt in principe die 24V wel omvormen naar 48V. Maar bij de stroom die je nodig hebt vergt dat een omvormer die uitgaat boven wat een amateur kan bouwen. Bovendien zal die omvormer veel groter en ook duurder worden dan je accu's, dus je kunt toch beter je 24V accu's vervangen door 48V.
Hoe lang moet je die 100A trouwens leveren, en heb je enig idee wat voor accu je daarvoor nodig hebt?


zoals ik al zij kunnen er geen 48V accu's in. De 100 amp is een maximaal vermogen wat ik dus niet contenu gebruik. Wat ik gezien heb hoeft het maken van zo'n omvormer niet super veel geld te kosten. Daarom informeer ik ook hier voor tips.

Tim in de electronica wereld heet dit een DC to DC converter of ook wel een boost converter en geen spanningsverdubbeling dat is namelijk een AC circuit.
en dus in deze toepassing niet bruikbaar.
een DC to DC converter van dit vermogen ( 6,25 kilo Watt ) kost een klein vermogen !!
het rendement van dergelijke oplossingen liggen rond de 95 % .
in de scheeps wereld zie je converters van vicron en mastervolt beide hebben voor zover ik kon vinden
op hun internetsites niets in het standaard programma. maar je kunt ze natuurlijk altijd bellen voor de mogelijke aanpassing van een van hun modules (vragen staat vrij niet waar).
een andere oplossing is zelf samenstellen uit standaard modules van Vicor (dat zouden dan 12 modules
van 600 watt zijn ) een en ander is wel van exceptionele kwaliteit (miltaire specs) met bijhehorende
"pricetag" . maar waarom van die afwijkende spanningen in je boot ? (gewoon nieuwschierig hoor).


vriendelijke groet johan (ook bootjesmaf)


Een DC to DC converter, had er al wel ens van gehoord ja. Weet je toevallig waar ik schema's van zo'n apparaat kan vinden? Ik heb op de sites van vicron en mastervolt gekeken, de meeste zijn voor een lager vermogen maar er moet ook wel wat groot's te vinden zijn. 12 modules van 600 watt zie ik eigenlijk niet zitten, als er 1 defect gaat, blaas ik ze allemaal op (gok ik).

het is een zonneboot, vandaar de rare spanningen, ik heb 24v van de panelen en een dc motor 24 tot 72v. bij een hoger voltage (48v) heeft deze motor een beter rendament.

#7

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 januari 2008 - 19:34

zoals ik al zij kunnen er geen 48V accu's in.

Wat ik zei: als die 48V accu's er niet in kunnen, dan kan die omvormer er waarschijnlijk ook niet in.
Ik begrijp trouwens niet waarom die 48V accu's er niet in kunnen. De 24V accu's hebben waarschijnlijk dezelfde capaciteit, dus waarom zou 48V meer ruimte innemen?

#8

timm

    timm


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 17:31

het is een zonneboot, vandaar de rare spanningen, ik heb 24v van de panelen en een dc motor 24 tot 72v. bij een hoger voltage (48v) heeft deze motor een beter rendament.


de zonnepanelen leveren maar 24V

#9

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 januari 2008 - 00:03

Je kunt de zonnepanelen toch in twee groepen verdelen. De ene groep laadt een accu van 24V, de andere groep laadt een andere accu van 24V. Beide accu's zet je in serie. Dan ben je er toch? Of levert dat ook praktische problemen op?

Veranderd door klazon, 20 januari 2008 - 00:04


#10

timm

    timm


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2008 - 00:06

een laad regelaar kost 500 euro iv transformering etc

#11

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 januari 2008 - 15:25

En wat denk je dat een omvormer voor 130A kost?
Dan kom je aan 500 euro vet tekort.

Probeer eens of je een commercieel verkrijgbare convertor kan vinden via google.

#12

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2008 - 11:05

de zonnepanelen leveren maar 24V

Zonnepanelen leveren nooit 24V, wat een paneel levert ligt vast aan de band-gap van de gebruikte halfgeleider, dat licht meestal tussen de 2 en 3 volt.

Je vormt het dus eerst om naar 24V, om het dan nog eens om te vormen naar 48V. Dat is een beetje raar. Hoe doe je dit dan?

Gewoon, twee panelenen in serie zetten: 24V+24V=48V.
Ofwel, wat nieuwe elektronica voor de zonnepanelen kopen.

Je moet dus inderdaad gewoon panelen in serie zetten. Zo komen ze ook aan de 24V, 10 panelen van 2.4 Volt in serie. Nou doe je er dus gewoon 20

#13

jochen1987

    jochen1987


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 23:00

als je een dc dc boost converter wilt toepassen moet je mosfets hebben met eigenschappen die nog niet op de markt te verkrijgen zijn. heb wel eens wat dc dc boost converters ontworpen. als je het mij vraagt is dit niet haalbaar met een converter.

#14

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 januari 2008 - 23:55

Jochen, het is wel haalbaar.
In mijn werk heb ik te maken gehad met convertors die 140A produceerden bij 500V. Die werkten met thyristors en later met bipolaire transistors.
En in het elektriciteitstransport bestaan er convertors die 150kV 3-fasen spanning omvormen naar 400kV gelijkspanning, en omgekeerd. En dat bij stromen in de orde van 1000A. Dus het is technisch wel te doen. maar het gaat uit boven wat je als elektronica amateur op je zolderkamertje in elkaar kunt knutselen. En het is te ingewikkeld om er hier zomaar een schema van te geven. En niet onbelangrijk, het is te duur. In ieder geval veel duurder dan andere oplossingen die hier al zijn aangegeven.

#15

timm

    timm


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2008 - 17:30

Zonnepanelen leveren nooit 24V, wat een paneel levert ligt vast aan de band-gap van de gebruikte halfgeleider, dat licht meestal tussen de 2 en 3 volt.

Je vormt het dus eerst om naar 24V, om het dan nog eens om te vormen naar 48V. Dat is een beetje raar. Hoe doe je dit dan?

Gewoon, twee panelenen in serie zetten: 24V+24V=48V.
Ofwel, wat nieuwe elektronica voor de zonnepanelen kopen.

Je moet dus inderdaad gewoon panelen in serie zetten. Zo komen ze ook aan de 24V, 10 panelen van 2.4 Volt in serie. Nou doe je er dus gewoon 20


jij hebt het over de individuelen cellen ja, ik heb het over een geheel paneel.
ik heb een laadregelaar die ene wisselende spanning 24 - 30 v omzet naar een correcte spanning om de accu's bij te laden.

Veranderd door timm, 29 januari 2008 - 17:34






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures