Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

hallo medegebruikers,

Ik zit met het volgende probleem.

Graag zou ik een 24V spanning opkrikke naar 48V

dit kan doormiddel van een spanningsverdubbelaar. ik kan alleen geen goed schema vinden om er een te maken.

er zijn 2 dingen waar die aan moet voldoen

1. het rendament moet zo hoog mogenlijk zijn (90% - 99%)

2. er moet een stroom van 100 - 130A kunnen vloeien.

Wie kan me helpen?

Alvast bedankt

Tim

Berichten: 98

Re: Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

Deze eisen ga je hoogstwaarschijnlijk niet halen. Je wilt een enorme stroom, en nog een flink rendement ook. Wat is de toepassing? Misschien zijn er andere opties...

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

het is voor een boot. Er zitten 24V accu's in. (kan er geen 48V in leggen)

en het voltage voor de motor moet 48V worden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

Je kunt in principe die 24V wel omvormen naar 48V. Maar bij de stroom die je nodig hebt vergt dat een omvormer die uitgaat boven wat een amateur kan bouwen. Bovendien zal die omvormer veel groter en ook duurder worden dan je accu's, dus je kunt toch beter je 24V accu's vervangen door 48V.

Hoe lang moet je die 100A trouwens leveren, en heb je enig idee wat voor accu je daarvoor nodig hebt?

Berichten: 10

Re: Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

timm schreef:hallo medegebruikers,

Ik zit met het volgende probleem.

Graag zou ik een 24V spanning opkrikke naar 48V

dit kan doormiddel van een spanningsverdubbelaar. ik kan alleen geen goed schema vinden om er een te maken.

er zijn 2 dingen waar die aan moet voldoen

1. het rendament moet zo hoog mogenlijk zijn (90% - 99%)

2. er moet een stroom van 100 - 130A kunnen vloeien.

Wie kan me helpen?

Alvast bedankt

Tim
Tim in de electronica wereld heet dit een DC to DC converter of ook wel een boost converter en geen spanningsverdubbeling dat is namelijk een AC circuit.

en dus in deze toepassing niet bruikbaar.

een DC to DC converter van dit vermogen ( 6,25 kilo Watt ) kost een klein vermogen !!

het rendement van dergelijke oplossingen liggen rond de 95 % .

in de scheeps wereld zie je converters van vicron en mastervolt beide hebben voor zover ik kon vinden

op hun internetsites niets in het standaard programma. maar je kunt ze natuurlijk altijd bellen voor de mogelijke aanpassing van een van hun modules (vragen staat vrij niet waar).

een andere oplossing is zelf samenstellen uit standaard modules van Vicor (dat zouden dan 12 modules

van 600 watt zijn ) een en ander is wel van exceptionele kwaliteit (miltaire specs) met bijhehorende

"pricetag" . maar waarom van die afwijkende spanningen in je boot ? (gewoon nieuwschierig hoor).

vriendelijke groet johan (ook bootjesmaf)

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

klazon schreef:Je kunt in principe die 24V wel omvormen naar 48V. Maar bij de stroom die je nodig hebt vergt dat een omvormer die uitgaat boven wat een amateur kan bouwen. Bovendien zal die omvormer veel groter en ook duurder worden dan je accu's, dus je kunt toch beter je 24V accu's vervangen door 48V.

Hoe lang moet je die 100A trouwens leveren, en heb je enig idee wat voor accu je daarvoor nodig hebt?
zoals ik al zij kunnen er geen 48V accu's in. De 100 amp is een maximaal vermogen wat ik dus niet contenu gebruik. Wat ik gezien heb hoeft het maken van zo'n omvormer niet super veel geld te kosten. Daarom informeer ik ook hier voor tips.
q_at_home schreef:Tim in de electronica wereld heet dit een DC to DC converter of ook wel een boost converter en geen spanningsverdubbeling dat is namelijk een AC circuit.

en dus in deze toepassing niet bruikbaar.

een DC to DC converter van dit vermogen ( 6,25 kilo Watt ) kost een klein vermogen !!

het rendement van dergelijke oplossingen liggen rond de 95 % .

in de scheeps wereld zie je converters van vicron en mastervolt beide hebben voor zover ik kon vinden

op hun internetsites niets in het standaard programma. maar je kunt ze natuurlijk altijd bellen voor de mogelijke aanpassing van een van hun modules (vragen staat vrij niet waar).

een andere oplossing is zelf samenstellen uit standaard modules van Vicor (dat zouden dan 12 modules

van 600 watt zijn ) een en ander is wel van exceptionele kwaliteit (miltaire specs) met bijhehorende

"pricetag" . maar waarom van die afwijkende spanningen in je boot ? (gewoon nieuwschierig hoor).

vriendelijke groet johan (ook bootjesmaf)
Een DC to DC converter, had er al wel ens van gehoord ja. Weet je toevallig waar ik schema's van zo'n apparaat kan vinden? Ik heb op de sites van vicron en mastervolt gekeken, de meeste zijn voor een lager vermogen maar er moet ook wel wat groot's te vinden zijn. 12 modules van 600 watt zie ik eigenlijk niet zitten, als er 1 defect gaat, blaas ik ze allemaal op (gok ik).

het is een zonneboot, vandaar de rare spanningen, ik heb 24v van de panelen en een dc motor 24 tot 72v. bij een hoger voltage (48v) heeft deze motor een beter rendament.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

zoals ik al zij kunnen er geen 48V accu's in.
Wat ik zei: als die 48V accu's er niet in kunnen, dan kan die omvormer er waarschijnlijk ook niet in.

Ik begrijp trouwens niet waarom die 48V accu's er niet in kunnen. De 24V accu's hebben waarschijnlijk dezelfde capaciteit, dus waarom zou 48V meer ruimte innemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

het is een zonneboot, vandaar de rare spanningen, ik heb 24v van de panelen en een dc motor 24 tot 72v. bij een hoger voltage (48v) heeft deze motor een beter rendament.


de zonnepanelen leveren maar 24V

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

Je kunt de zonnepanelen toch in twee groepen verdelen. De ene groep laadt een accu van 24V, de andere groep laadt een andere accu van 24V. Beide accu's zet je in serie. Dan ben je er toch? Of levert dat ook praktische problemen op?

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

een laad regelaar kost 500 euro iv transformering etc

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

En wat denk je dat een omvormer voor 130A kost?

Dan kom je aan 500 euro vet tekort.

Probeer eens of je een commercieel verkrijgbare convertor kan vinden via google.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

de zonnepanelen leveren maar 24V
Zonnepanelen leveren nooit 24V, wat een paneel levert ligt vast aan de band-gap van de gebruikte halfgeleider, dat licht meestal tussen de 2 en 3 volt.

Je vormt het dus eerst om naar 24V, om het dan nog eens om te vormen naar 48V. Dat is een beetje raar. Hoe doe je dit dan?

Gewoon, twee panelenen in serie zetten: 24V+24V=48V.

Ofwel, wat nieuwe elektronica voor de zonnepanelen kopen.

Je moet dus inderdaad gewoon panelen in serie zetten. Zo komen ze ook aan de 24V, 10 panelen van 2.4 Volt in serie. Nou doe je er dus gewoon 20

Berichten: 5

Re: Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

als je een dc dc boost converter wilt toepassen moet je mosfets hebben met eigenschappen die nog niet op de markt te verkrijgen zijn. heb wel eens wat dc dc boost converters ontworpen. als je het mij vraagt is dit niet haalbaar met een converter.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

Jochen, het is wel haalbaar.

In mijn werk heb ik te maken gehad met convertors die 140A produceerden bij 500V. Die werkten met thyristors en later met bipolaire transistors.

En in het elektriciteitstransport bestaan er convertors die 150kV 3-fasen spanning omvormen naar 400kV gelijkspanning, en omgekeerd. En dat bij stromen in de orde van 1000A. Dus het is technisch wel te doen. maar het gaat uit boven wat je als elektronica amateur op je zolderkamertje in elkaar kunt knutselen. En het is te ingewikkeld om er hier zomaar een schema van te geven. En niet onbelangrijk, het is te duur. In ieder geval veel duurder dan andere oplossingen die hier al zijn aangegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Spanningsverdubbelaar 24v dc - 48v dc

DePurpereWolf schreef:Zonnepanelen leveren nooit 24V, wat een paneel levert ligt vast aan de band-gap van de gebruikte halfgeleider, dat licht meestal tussen de 2 en 3 volt.

Je vormt het dus eerst om naar 24V, om het dan nog eens om te vormen naar 48V. Dat is een beetje raar. Hoe doe je dit dan?

Gewoon, twee panelenen in serie zetten: 24V+24V=48V.

Ofwel, wat nieuwe elektronica voor de zonnepanelen kopen.

Je moet dus inderdaad gewoon panelen in serie zetten. Zo komen ze ook aan de 24V, 10 panelen van 2.4 Volt in serie. Nou doe je er dus gewoon 20
jij hebt het over de individuelen cellen ja, ik heb het over een geheel paneel.

ik heb een laadregelaar die ene wisselende spanning 24 - 30 v omzet naar een correcte spanning om de accu's bij te laden.

Reageer