[chemie]redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

[chemie]redoxreacties

hallo,

We moesten oefeningen maken en we hebben 1 oef als voorbeeld gemaakt,maar ik snap zelfs het voorbeeld niet...

1)Voorspel hoe de volgende reacties zullen verlopen.

a)aluminiummetaal+loodnitraat-oplossing--->



2Al+3Pb(NO3)2--->2Al(NO3)3+3Pb



2Al+3PB2+--->2Al3++3Pb

hoe komt de leraar hier aan? en hoe zit dat met koperfluoride+dijood???

dank bij voorbaat

Berichten: 22

Re: [chemie]redoxreacties

Bij een redoxreactie worden elektronen door een atoom afgestaan en door een ander atoom opgenomen. Een redoxreactie verloopt tussen een reductor (staat elektron(en) af) en een oxidator (neemt elektron(en) op).

Een redoxreactie kun je opstellen door de halfreacties met elkaar "op te tellen". Zoek de halfreacties op (Binas tabel 48), of leidt ze af uit de gegevens.

Een oplossing van loodnitraat noteer je als aparte ionen, namelijk: Pb2+(aq) + 2 NO3-(aq).

Je zoekt in Binas op wat je sterkste reductor, en wat je sterkste oxidator is, die zullen met elkaar reageren. De sterke reductoren staan rechts-onder in het tabel, en de sterke oxidatoren staan links-boven (uit mijn hoofd, heb Binas niet bij de hand).

Dan schrijf je de halfreacties op:

Al ---> Al3+ + 3e- (e is een elektron)

Pb2+ + 2e- ---> Pb

Je ziet dat lood maar 2 elektronen nodig heeft, maar dat aluminium er 3 afstaat. Dus maak je de elektronenbalans op:

2Al ---> 2Al3+ + 6e-

3Pb2+ + 6e- ---> 3Pb

Je telt de reacties op:

2Al + 3Pb2+ + 6e- ---> 2Al3+ + 3Pb + 6e-

Aan beide kanten staan 6 elektronen, dus die mag je wegstrepen, en je krijgt:

2Al + 3Pb2+ ---> 2Al3+ + 3Pb

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk wordt. Lukt het koperfluorde met dijood nu zelf?

Reageer