Criteria sensor

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Criteria sensor

Hieronder staan enkele temperatuursensoren.

De namen zijn verzonnen (ATS-A, ATS-B en ATS-C)

Gegevens

Sensor A ATS-A

The ATS-A series silicon temperature sensors are the perfect choice for applications that require high stability and performance in harsh environmental conditions. These sensors are suitable for elevated temperatures or applications where rapid thermal cycling are present.

Electrical characteristics

Type Silicon Temperature range -40ºC to +190ºC

Operating current < 15 microA Maximum current 4mA

Operating voltage 5V Maximum voltage 7V

Output voltage ramp +10mV/ºC

Non-linearity kleiner of gelijk aan 1ºC Prijs (0-999 stuks) € 4.20

Response time 15 sec Prijs (1000+ stuks) € 3.49

Sensor B ATS-B

The ATS-B thermistor series are small epoxy coated devices with solid tin plated lead wires. The series offers a choice of precision temperature tolerance classifications for applications such as ambient temperature measurements, air temperature indication, and thermal compensation.

Electrical characteristics

Type Thermistor Temperature range -10ºC to +100ºC

Operating current 6mA Maximum current 8mA

Operating voltage 5V to 12V Maximum voltage 14V

Resistance at 0ºC 8200 Ohm plusminus 4%

Resistance at 50ºC 6000 Ohm plusminus 4% Prijs (0-999 stuks) € 1.56

Response time 21 sec Prijs (1000+ stuks) € 1.49

Sensor C ATS-C

The rugged construction of the ATS-C series thermistors is ideally suited for applications which cover a large temperature range, with leads that are suitable for welding or soldering. The brass package protects the sensor element from extreme environmental conditions.

Electrical characteristics

Type PTC Temperature range -200ºC to +800ºC

Operating current 10mA Maximum current 12mA

Operating voltage 1V to 42V Maximum voltage 45V

Resistance at 25ºC 1000 Ohm (plusminus 2Ohm)

Sensitivity 20 Ohm (plusminus 0.05 Ohm) /ºC

Response time 18 sec Prijs € 13.20

Dit zijn de gegevens van de drie gegeven temperatuursensoren.

Mijn vragen zijn:

Wat zijn de voordelen en de nadelen van de drie sensoren?

Ook moeten we een keuze maken, de temperatuursensor moet geplaats worden in een Senseo koffiezetapparaat. Op welke criteria moeten we deze keuzen baseren?


Alvast dank,

Sven

Berichten: 13

Re: Criteria sensor

Moeten we dit nu voor je gaan vertalen? Als je de voordelen wilt weten zul je zelf toch echt moeten aangeven wat ermee moet gebeuren, want hier kunnen we weinig mee. Geef antwoord op vragen zoals: Wat moet de temperatuursensor waarnemen? Dan kunnen we antwoorden...

Berichten: 7

Re: Criteria sensor

Als je het zou kunnen vertalen zou handig zijn :D

Maar de vraag is gewoon, wat de voor- en nadelen van de drie temperatuursensoren zijn?

en welke van de drie temperatuursensoren de beste keuze is vor een Senseo koffiezetaparaat, en op welke criteria deze keuze is gebaseerd?

Berichten: 13

Re: Criteria sensor

Jah dat snap ik, maar je kan niet praten over voor- en nadelen zolang je niet weet waarvoor iets gebruikt hoort te worden. Een X temperatuursensor kan bijvoorbeeld erg goed temperaturen onder nul meten, terwijl Y weer beter temperaturen bóven nul kan meten. Dan kun je niet zeggen wat de voor- en nadelen zijn omdat je niet weet wat je er precies mee wilt meten. Als je je kamertemperatuur wilt meten dan zul je dus kiezen voor Y, omdat het nadeel van X is dat hij niet precies is bij temperaturen boven nul.

En over het senseo koffiezetapparaat dezelfde vraag, wat moet hij erin doen? Moet hij meten wanneer het water op een bepaalde temperatuur is gekomen? Moet hij meten of een X deel van het apparaat niet te warm wordt? Dat moeten we weten...

Als je daar antwoord op geeft kunnen we het wel vertalen...

Berichten: 7

Re: Criteria sensor

Volgens mij moet het aan de volgende criteria voldoen:

• De ideale temperatuur om koffie te zetten is 94 ⁰C. Dus het bereik moet minstens tussen 10 ⁰C en 94 ⁰C. Het liefste iets hoger dan 94 ⁰C.

• De spanning waarop de temperatuursensor moet werken, is volgens mij niet zo van belang.

• De stroom kan het beste zo laag mogelijk zijn, want dan wordt de sensor niet warm, wat de meting kan verstoren.

• De prijs moet het liefste zo laag mogelijk zijn, maar de kwaliteit is ook belangrijk.

• Tijdsconstante bij een koffiezetapparaat hoeft niet heel snel te zijn.

• De temperatuursensor hoeft niet perfect lineair te zijn.

• De betrouwbaarheid moet hoog zijn.

• De temperatuursensor moet lang mee kunnen.

Wat ik niet zeker wist is het volgende:

• De weerstand op 25 ⁰C moet die laag zijn of maakt dat niet zoveel uit?

Berichten: 13

Re: Criteria sensor

Gezien het feit dat je te maken hebt met een snel warmer wordende temperatuur van de koffie, en het feit dat deze temperatuur redelijk hoog is en je dus zou kunnen omschrijven als 'harsh environmental condition', lijkt de ATS-A-sensor de aangewezen sensor. Het is tevens de sensor die met het laagste amperage werkt, wat je ook vraagt, dus dat is ook wel goed.

De betrouwbaarheid lijkt goed te zijn, ik kan het niet controleren, maar volgens de tekst is het OK. Er staat niet bij dat de sensor lineair geijkt is, maar dit lijkt mij persoonlijk ook niet van belang. Het lijkt mij dat de sensor een referentie-spanning geeft bij 94 graden Celsius en vervolgens een seintje geeft aan het apparaat dat hij moet proberen de temperatuur op peil te houden. Het lijkt me niet nodig om dan een perfect lineaire ijking nodig te hebben.

In principe maakt het niet uit wat de weerstand is bij 25 graden celsius lijkt mij, het gaat er namelijk om dat hij de temperatuur meet, en niet of er een hoge of lage weerstand is. De meting verandert niet door de weerstand...

Reageer