Springen naar inhoud

genetische manipulatie

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 17 maart 2005 - 20:20

Hoi,
weet iemand een paar voorbeelden van genetische manipulatie (nee, nou niet gaan lachen, want ik weet dat 't makkelijk klinkt ;) )... met de toegepaste technieken (jaa! nou wordt 't moeilijker, he! :shock: ).
Groetjes! :wink:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

lobke.16

lobke.16

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2005 - 20:35

hoe bedoelt u met de toegepaste technieke?

• Gast

Geplaatst op 17 maart 2005 - 20:38

Kijk eens op deze site:
http://sintniklaas.k...technologie.htm

(laat even weten of je er iets aan hebt gehad)
Jeroen.

p.s. even zoeken op google helpt altijd een hoop :wink:

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2005 - 20:44

genetische manipulatie bij het fruitvliegje (drasophila melanogaster) is vrij ver ontwikkeld.

Hierbij moet je dan vooral denken aan het gedeelte waarbij de morfogenese wordt gevarieerd.
denk hierbij aan het verkrijgen van een extra paar poten waar eerst de voelsprieten zaten, een extra paar vleugels, ogen op de pootjes etc. etc.

dit wordt geregeld door de zogenaamde homeo-box genen. (bij gewervelden heet dit de Hox-genen)

bij fruitvliegjes is elk van deze homeo-boxen op 1 chromosoom te vinden.
elke homeobox bestaat uit 180 basenparen (nucleotide sexuenties)

stel je een lichtschakelaar voor die op zijn beurt weer andere lichtschakelaars aanzet die op hun beurt ook weer andere lichtschakelaars aanzetten:

zet je de master-switch uit, dan staat alles uit. om dan toch iets aan te zetten moet je zelf een hendeltje omzetten. Dit wordt dan gedaan door de benodigde eiwitten toe te voegen (die anders door de master-switch worden gemaakt) die weer inwerken op (een paar) 'lichtschakelaars' van de 2e serie. dit is bijna eindeloos te varieren met het uitschakelen van genen en het activeren van anderen.

Deze activiteit verschilt normaal gesproken per lichaamsdeel. laat je nou hetzelfde gebeuren in het lichaamsdeel dat het oog word als in het lichaams deel dat de vleugels zouden worden dan heb je een extra paar ogen op de rug van het fruitvliegje zitten.

Heb je nog vragen laat het dan even weten. Het is namelijk een nogal uitgebreid onderwerp en om alles wat ik hierover weet te posten is een beetje zonde van mijn tijd en de ruimte. specifieke vragen zal ik altijd proberen te beantwoorden.
"Meep meep meep." Beaker

wigsbol

wigsbol

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2005 - 19:08

http://www.vib.be/VI...s/Biotech Info/

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures