hoe van wetenschap te houden?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 293

hoe van wetenschap te houden?

(beta) wetenschap is steeds belangrijker voor landen om relatief rijk te worden. Probleem is alleen het publiek te overtuigen dat het toch echt niet iets "voor nerds" ed is. De politiek is hier niet goed in en met hun overwegend alfa achtergronden (sorry voor de generalisatie), zijn ze vaak wel goed in het overtuigen van mensen, maar het probleem is dat ze er zelf niet van houden en niets van weten en dus misschien de verkeerde mensen proberen over te halen of de boodschap niet duidelijk is ('jouw techniek heeft de toekomst' lijkt me eerder iets om mensen aan het sleutelen te zetten dan ze aan het rekenen te krijgen).

Omdat dit dus vrij belangrijk is, leek me het een keertje leuk om de vraag "hoe moet je van (beta) wetenschap houden" te stellen aan mensen die er inderdaad mee door gegaan zijn.

Jammer dat ik zelf nog niet echt kan zeggen dat ik ermee doorgegaan ben, maar 1 ding is voor mij zeker: ik hou er wel van. Ik ga dus lekker die vraag niet beantwoorden en het beantwoorden overlaten aan de mensen die wel in ieder geval in beta studies (hbo/universiteit) zitten of hebben gedaan (of er gewoon wat vanaf weten, maar als je dit beweert, moet iemand uit de beta hbo/universiteit hoek dit bevestigen).

Misschien een leuke afwiseling op het hele quantum-zwaartekracht/astrologie/complottheorie gedoe wat hier normaal gebeurt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: hoe van wetenschap te houden?

Van wetenschap hou je omdat je je interesseert voor allerlei (natuur)verschijnselen. En omdat je met "goh, dat is apart" geen genoegen neemt: je wil tot in detail begrijpen waarom iets zo gaat als het gaat. Nieuwsgierigheid is echt het sleutelwoord.

(Tevens verplaatst naar Algemene discussie)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: hoe van wetenschap te houden?

Behalve wat Elmo al opmerkte kan ik toevoegen dat het verslavend werkt. Ik moet eerlijk toegeven dat dat niet altijd zo geweest is bij mij. Wiskunde was altijd al een mooi vak op de middelbare school, want het was (zoals je wel vaker hoort van mensen die het leuk vinden) een vak waar je relatief weinig voor hoefde te doen. Ik was ook één van die gelukkigen.

Echter de echte drang naar meer en meer ontbrak toen nog.

Door vele zaken die er de jaren erna zijn gebeurd (ervaringen etc.) ben ik het steeds leuker gaan vinden, want ik oefende dag en nacht. Iets wat ik nooit had durven dromen gebeurde: het werd een automatisme en ik voelde me beter worden in de stof. Het ging me gemakkelijk af om wiskunde-b stof uit te leggen aan eindexamenkandidaten en het gaf me steeds een kick on het zelf te weten en zorgen dat je steeds vóór een ander (de leerling) bent.

Hoe dan ook, behalve het sleutelwoord "nieuwsgierigheid" gelden voor mij ook nog de volgende sleutelwoorden: "plezier", "ordening", "voldoending" en ik kan er nog wel een paar opnoemen.

Let wel: ik ben totaal geen alfamens, althans niet om in het alfagebied te werken. Ik hou ervan om geordend te werk te gaan met een duidelijk antwoord en regels. Voor mij lag het dus eigenlijk ook al een beetje vastgelegd in de genen...

Edit: ik merk, nu ik het nalees, dat ik het enkel over wiskunde heb, maar het geldt in feite voor veel meer wetenschappen. Wiskunde heeft echter mijn grote voorkeur :wink:
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: hoe van wetenschap te houden?

Boven dat, is het gewoon leuk, om met de kennis die je hier, op school of ergens anders opdoet, met anderen te delen.

Zodat zij ook een reactie hebben van, 'oja joh?' en dan is staat zijn dat uit te leggen. Zoiets is heerlijk. Vooral als je met iemand in discussie raakt over bepaalde theorieën, waar eigenlijk niemand anders van de klas of iets dergelijks iets vanaf weet.

Kennis is gewoon leuk, om mensen te verbazen, en jezelf... :shock:
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: hoe van wetenschap te houden?

Het geeft mij altijd een enorm goed gevoel als ik opeens het verband ergens tussen snap. Als ik opeens inzicht krijg in hoe iets werkt, of hoe het in elkaar zit. En de natuur zit zo prachtig mooi in elkaar...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: hoe van wetenschap te houden?

hmmz...blijkbaar zijn er wat reacties verloren gegaan...jammer

Daarom zal ik nu (weer) alles samen proberen te vatten:

van wetenschap hou je als:

je je verwondert over (natuur)verschijnselen,

het leuk vind om verbanden te vinden tussen deze verschijnselen,

je over dingen wil meepraten waar niemand wat van weet,

je kennis wilt delen,

je graag dingen wilt kunnen uitleggen/begrijpen,

je houdt van duidelijke regels en orde,

je je graag in dingen verdiept en niet snel opgeeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: hoe van wetenschap te houden?

:shock: Hoi timwaagh...Vlg. mij vergeet je in 't rijte...Je moet er wel de aanleg voor hebben en de kansen.

.

Je hebt mensen zat met die aanleg...maar missen de kansen er voor!.

Je hebt mensen zat met de kansen...maar missen de aanleg ervoor!

Je hebt mi. ook erg veel mensen die wel van de wetenschap houden...maar toch aan de zijlijn blijven...

Die kijken naar wetenschapsprogramma's op TV. lezen er boeken over...Gaan naar wetenschapsforum's ed. dingen, Luisteren wat de discussie's zijn over een wetenschappelijk onderwerp...

Maar zelf zijn ze het nooit geworden.

Misschien om die twee faktoren... zijn ze gebleven passieve wetenschapsliefhebbers...ipv. actieve wetenschappers.

Zou de wetenschap die fan's niet hebben...dan zou dát het echte probleem wel is kunnen zijn... voor de wetenschap zelf!

maw. Gelukkig dat die er ook zijn!

Gr van Lady ;)
Ik ben geen wetenschapper, heb wel veel belangstelling voor van alles. Ik hoop veel te leren van de mede forummers

Reageer