(Merovingen) Merovech I

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

(Merovingen) Merovech I

Omstreeks 415 (ook 411) na christus zou een Merovech (Merovues), zijn geboren, zoon van Chlodion en kleinzoon van de graaf Pharamond. Deze Merovech zou de grondleggen zijn van het Merovingers zijn, de voorloper van de Franken. Het probleem met deze Merovech dat er geen 100% bewijs is dat hij wel heeft bestaan. Veel zaken die Merovech zou hebben gepresteerd zou wijzen op legenden en mythen.

Wellicht dat er licht op deze zaak geworpen kan worden.

Op http://www.seti2.nl/de_merovingen.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: (Merovingen) Merovech I

De merovingische dynastie zijn geen voorlopers van de Franken, het zijn Franken. Van een website die op de eerste regel steenkoud beweert dat de Merovingen direct afstammen van Christus, lees ik trouwens de tweede zin al niet meer.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 1.286

Re: (Merovingen) Merovech I

Excuseer mij, van mijn fout. U heeft gelijk. De Merovingers werden opgevolg door de Pippiniden, later door de Karollingen.

Berichten: 1.404

Re: (Merovingen) Merovech I

Misschien kun je die link beter verwijderen. Deze doet de wetenschap der geschiedenis maar oneer aan.

Deze site is iets beter http://home.wish.net/~mgelten/Staatshoofde...ngen/Clovis.htm

Merovec (de grondlegger van de dynastie der merovingers was de grootvader van Clovis (Chlodovech) en waren Salische Franken.

Deze dynastie verzwakte in de loop van de geschiedenis (De zogenaamde vadsige koningen) en hun hofmeiers namen langzaam aan de macht over. Deze drie opeenvolgen hofmeiers (pepijn van Landen, Grimoald van Landen en Pepijn van Herstal) zijn de pippiniden. Karel Martel zoon van Peppijn van Herstal wordt aanzien als eerste Karolinger en is de grootvader van Karel de Grote.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 1.286

Re: (Merovingen) Merovech I

Bedank peterdevis, deze was mij reeds al bekend.

Reageer