Kansrekenen: verjaardagenprobleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Kansrekenen: verjaardagenprobleem

Een probleempje waar ik niet uit geraak;

'Een student moet het vak statistiek overdoen. Zowel in de groep van vorig jaar als in de groep van dit jaar is er iemand met precies zijn verjaardag. Bepaal de kans dat dit voorkomt. Veronderstel dat de beide groepen even groot zijn: 40 studenten.'

Alvast bedankt!

Carolien

Berichten: 22

Re: Kansrekenen: verjaardagenprobleem

Eerst berekenen wat de kans is dat het in 1 jaar zou gebeuren, en dat met zichzelf vermenigvuldigen, dan weet je de kans dat het 2 jaar achter elkaar zou gebeuren.

De kans dat iemand jarig is op dezelfde dag is 1/365, maar het is in een groep van veertig mensen, dus er zijn er 39 op een andere dag jarig, wat een kans heeft van 364/365.

Wat is dus de kans dat in een groep van veertig mensen iemand dezelfde verjaardag heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kansrekenen: verjaardagenprobleem

De berekeningen en uitleg in dit artikel kunnen je misschien ook helpen :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 22

Re: Kansrekenen: verjaardagenprobleem

Je moet trouwens uitgaan van 39 andere mensen, lijkt mij, gezien de student zelf ook tot de groep behoort :D

Berichten: 7.068

Re: Kansrekenen: verjaardagenprobleem

De berekeningen en uitleg in dit artikel kunnen je misschien ook helpen :D
Dit is niet het probleem dat hier geschetst wordt. In dit geval moet de student namelijk 1 van het 'koppel' zijn dat op dezelfde dag jarig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kansrekenen: verjaardagenprobleem

Het is inderdaad niet dit vraagstuk, maar ik dacht dat bijvoorbeeld dit misschien al nuttig kon zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: Kansrekenen: verjaardagenprobleem

Dankjewel! Ik kom een aanvaardbare uitkomst uit nu :D .

Groetjes

Reageer