Helium op 2 kelvin en bootje

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 691

Helium op 2 kelvin en bootje

Ik zit ergens aan te denken.

Stel je heb een bakje met helium op 2 kelvin.

Je zet daar een bootje van metaal met een dezelfde temperatuur op.

Wat gebeurt er?

Niet met het metaal enzo, maar blijft het drijven of zinkt het of gaat het zweven tusen het helium of ligt het op het oppervlak waarbij het helium gewoon geheel vlak blijft?

(in ieder geval moet het helium zo koud mogelijk zijn voor het experiment)

Dus 2 kan ook 1 zijn.

Volgens mij is de laatste optie de logische.

het bootje ligt op het helium zoals een blikje bier op het buro.

Mijn verklaring is dan omdat het helium maar 1 quantum-state kan aannemen zodat de druk van het bootje direkt aan de bodem van het bakje wordt doorgegeven.

Ik heb eens gehoord dat zulk koud helium zich als 1 geheel gedraagt.

Nog een vraag: loopt het bootje ook vol?
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Helium op 2 kelvin en bootje

Het is volgens mij een superfluidum dus het helium loopt om het bootje heen en stroomt in het bootje. Er is namelijk geen enkele viscositeit meer aanwezig in de helium.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 43

Re: Helium op 2 kelvin en bootje

eehhh... viscositeit? Kan dat even voor me worden vertaald? :D
"Ha ha ha... hun zijn wel dom :)"

"Wiskunde is leuker als je denkt"

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Helium op 2 kelvin en bootje

Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 294

Re: Helium op 2 kelvin en bootje

lijkt mij ook te gebeuren... zinken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Helium op 2 kelvin en bootje

De dichtheid van vloeibaar helium is kleiner dan de dichtheid van welk metaal dan ook.

Dus het metaal zinkt hoe dan ook in vloeibaar helium.

Dan neemt de zwaarte-energie van het systeem af.

Berichten: 375

Re: Helium op 2 kelvin en bootje

De dichtheid van vloeibaar helium is kleiner dan de dichtheid van welk metaal dan ook.
de dichtheid van vloeibaar Helium bij zijn kookpunt is volgens wikipedia ongeveer 0.125 g/mL, wat dus een kwart hoger is dan de dichtheid van water. Ik zou niet durven beweren dat omdat metaal zwaarder is dan water een boot niet kan drijven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Helium op 2 kelvin en bootje

de dichtheid van vloeibaar Helium bij zijn kookpunt is volgens wikipedia ongeveer 0.125 g/mL, wat dus een kwart hoger is dan de dichtheid van water.
Ik heb je cijfergegeven niet gecontroleerd, maar als die inderdaad 0,125 g/mL is, dan is dat 1/8 van de dichtheid van water (1,0 g/mL)
Ik zou niet durven beweren dat omdat metaal zwaarder is dan water een boot niet kan drijven.
Ik ook niet :D . Stalen schepen drijven per slot van rekening ook op water. Ik denk dat Thermo1945 over het woordje "bootje" heen las.

Probleem zal zijn om de inhoud van het bootje geen lucht van 2 K te laten zijn, want dan zal het bootje hoe dan ook zinken, omdat dan de gemiddelde dichtheid van boot plus vracht allicht die van vloeibaar helium zal overstijgen.
Schwartz schreef:Volgens mij is de laatste optie de logische.

het bootje ligt op het helium zoals een blikje bier op het buro.

Mijn verklaring is dan omdat het helium maar 1 quantum-state kan aannemen zodat de druk van het bootje direkt aan de bodem van het bakje wordt doorgegeven.

Ik heb eens gehoord dat zulk koud helium zich als 1 geheel gedraagt.
Eerlijk gezegd niet het vaagste idee.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 375

Re: Helium op 2 kelvin en bootje

Ik heb je cijfergegeven niet gecontroleerd, maar als die inderdaad 0,125 g/mL is, dan is dat 1/8 van de dichtheid van water (1,0 g/mL)
oops idd misser :D

Ik denk trouwens ook dat het supervloeibaar helium gewoon in het bootje loopt en het bootje dus zinkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Helium op 2 kelvin en bootje

Ik denk dat Thermo1945 over het woordje "bootje" heen las.
Ik vergat inderdaad de holte. Ik erken deze slordigheid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Helium op 2 kelvin en bootje

maar dan wel even doorklikken naar:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Supervloeibaarheid

hmm, weer wat geleerd :D . Het bootje zal dus vollopen met helium en dus alsnog zinken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer