Springen naar inhoud

Enthalpie vs q=cmΔt

• Log in om te kunnen reageren

Leviathan

Leviathan

• >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2008 - 22:03

Ik ben bezig met een project over Afval en elektriciteit en ik moet aangeven hoe het rendement van een boiler berekend kan worden.

Ik heb altijd geleerd dat je door middel van Q=cmΔT de benodigde energie kan berekenen die je nodig hem om een stof van m massen ΔT graden te verwarmen. (deze formule werkt volgens mij niet met druk)

Maar nu heb ik een enthalpie diagram gevonden waarin de energiewaarden staan van water op bepaalde temperaturen onder een bepaalde druk :
Geplaatste afbeelding
Kan ik door middel van de enthalpie op deze manier berekenen hoeveel aardgas er nodig is voor het verwarmen an water onder druk?

Rendement: 
Het rendement van de boiler kan bepaald worden door de energie die de stoom verkrijgt door de faseverandering te delen door de stookwaarden van de gebruikte brandstof maal 100.
Formule:
   (p in)/(p uit)  ◊100%=η=Rendement

( Toegevoegde energie water)/Stookwaarden  ◊100%=η=Rendement

Als we bijvoorbeeld 1 kilogram water in een afgesloten ruimte verwarmen van 17.5 tot 275.6 graden  neemt de energie waarden in het water toe met (1213 Ė 73) = 1140 Kilo Joule.

Als dit water verwarmd zou worden met (Gronings) Aardgas met een stookwaarde van 32 x 103  Kilo Joule per m3 zou er in een ideale omstandigheden (dus bij 100% rendement)
 (1140 Kj)/(32000 Kj)=0.035625 m3 Aardgas nodig zijn om 1 kilo water in een afgeslote ruimte te verwarmen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 januari 2008 - 22:31

Enthalpie heeft geen absolute waarde. De getalswaarde is altijd afhankelijk van de gebruikte basis. Het doet niet terzake wat de basis is zolang je alle enthalpiewaardes uit dezelfde tabel (of grafiek of programma) haalt want het gaat voor berekeningen alleen om enthalpieverschillen. In die stoomtabel is de enthalpie van vloeibaar water van 0 oC gelijk gesteld aan 0 kJ/kg en dan volgen alle andere enthalpieŽn van water en stoom vanzelf daaruit.
Bijvoorbeeld: bij 17,5 oC is het enthalpieverschil met 0 oC gelijk aan: ΔH = Q = cmΔT = 4,18 * 1 * (17,5 - 0) = 73 kJ/kg en dat getal is dan hier gedefinieerd als de enthalpie van water bij 17,5 oC.

De c van water neemt toe met de temperatuur en heeft een gemiddelde waarde van 4,42 kJ/kg.K tussen 17,5 en 275,6 oC en zo vind je dan ook dat
ΔH = Q = cmΔT = 4,42 * 1 * (275,6 - 17,5) = 1140 kJ/kg

Als dit water verwarmd zou worden met (Gronings) Aardgas met een stookwaarde van 32 x 103 Kilo Joule per m3 zou er in een ideale omstandigheden (dus bij 100% rendement)
(1140 Kj)/(32000 Kj)=0.035625 m3 Aardgas nodig zijn om 1 kilo water in een afgeslote ruimte te verwarmen.

Klopt.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures