Tu eindhoven promotie opgeschort

Moderator: Rhiannon

Berichten: 85

Tu eindhoven promotie opgeschort

Afgelasting dreigt voor promotie

17 januari 2008 - De promotie van ir. Marcoen Cabbolet, die gepland stond voor 16 januari, is op het laatste moment opgeschort. Maandag 21 januari maakt het College voor Promoties bekend of de promotie überhaupt nog doorgaat. Cabbolet ontwikkelde een theorie die ingaat tegen de wet van de kwantummechanica en de algemene relativiteitstheorie. Ook de Utrechtse Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft bracht er een negatief oordeel over uit.

Lees meer... Cursor

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Tu eindhoven promotie opgeschort

En waar het precies over gaat kun je niet erin lezen.

Informatica op zijn slechts....
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Tu eindhoven promotie opgeschort

Tja, had je gewilt dat zijn proefschrift al online stond?

Ik vind het een leuk voorbeeld van wat er fout kan gaan met het promoveren. De ene professor staat erachter, terwijl de andere er niet achter staat. Tja, wie heeft het nou aan het rechte eind.

Berichten: 85

Re: Tu eindhoven promotie opgeschort

Het is nu definitief afgeblazen:

http://www.tue.nl/cursor/internet/jaargang...dex.php?page=x4

Voor het luttele bedrag van €85 kun je zijn proefschrift bestellen, maar ik betwijfel of íe nu nog uitkomt?

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Tu eindhoven promotie opgeschort

Wat is hier loos?

Durft de universiteit haar vingers op voorhand hier niet aan te branden of is de weerlegging van de theorie van Cabbolet daadwekelijk steekhoudend? Weet iemand meer van deze zaak en de inhoud van het proefschrift? Wanneer is voor het laatst in Nederland een proefschrift afgewezen?
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Tu eindhoven promotie opgeschort

Tsss, optijd ingegrepen. Het lag al bij de boekhandel. Ze hebben daar goed liggen slapen bij de TU/e. Daar kun je die student niet op aankijken. Van een beetje begeleiding mag je toch wel vanuit gaan.

Ik hoop dat hij hier zijn theorie maar uit komt leggen

Berichten: 202

Re: Tu eindhoven promotie opgeschort

Ik weet niet of ik het kan begrijpen waar dit over zou moeten gaan, of waar ik op moet zoeken. Maar wat was er nou zo bijzonder aan zijn proefschrift, waar ging het over? Wat spreekt het tegen? Ik snap volgens mij best wat van kwantummechanica en ben best benieuwd...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Tu eindhoven promotie opgeschort

Durft de universiteit haar vingers op voorhand hier niet aan te branden
Ik heb de indruk dat ze zich nu harder verbranden dan wanneer ze stilletjes alles zijn gewone gang hadden laten gaan. Lijkt me voor alle partijen een jammere zaak.

Dat de inhoudelijke discussie niet gevoerd moet worden in de media en de blogosfeer is overigens evident, dat dan argumenten/suggesties opduiken dat het idee een open wetenschappelijk debat verdient is dat niet (zonder meer).

@ meijuh: Googlen op "elementary process theory" levert niet veel op. Een inhoudelijke bijdrage zal dus moeten komen van iemand die nauwer bij de zaak betrokken is, zoals DPW al suggereerde.

Berichten: 85

Re: Tu eindhoven promotie opgeschort

DePurpereWolf schreef:Tsss, optijd ingegrepen. Het lag al bij de boekhandel. Ze hebben daar goed liggen slapen bij de TU/e. Daar kun je die student niet op aankijken. Van een beetje begeleiding mag je toch wel vanuit gaan.

Ik hoop dat hij hier zijn theorie maar uit komt leggen
In hun verdediging zeggen ze wel dit:

'De universiteit rekent zichzelf aan dat de gebreken niet eerder zijn vastgesteld, maar wijst er ook op dat Cabbolet zijn onderzoek ,,zo'n beetje in isolement'' uitvoerde. Hij kreeg als externe promovendus niet de begeleiding die anderen van de universiteit zouden krijgen, aldus de zegsman.'

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Tu eindhoven promotie opgeschort

Dan is het inderdaad toch een beetje Cabbolet's fout. Je ziet dit bij allerhand master en PhD thesis, als je niet in contact blijft met alle prof. die er mee te maken hebben, is het niet goed voor je eindwerk.

Eerste les als je PhD of Master gaat studeren, is het interesseren van je professoren in je onderwerp.

Als je niemand geinteresseerd krijgt in je werk, moet je een andere universiteit opzoeken.

Berichten: 8.614

Re: Tu eindhoven promotie opgeschort

Verplaatst naar WSF Café. Mocht de discussie zich toespitsen op kwantummechanica, dan kan deze topic uiteraard verplaatst worden naar het betreffende subforum.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 99

Re: Tu eindhoven promotie opgeschort

Van het natuurkundige deel kan ik in ieder geval geen brood bakken. Voor wat ik van het wiskundige deel begrijp, klinkt het me ook allemaal erg vaag in de oren.

Bron:
Het lijkt mij dat Gerard ’t Hooft ook niet de juiste persoon is voor een gedegen beoordeling.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Tu eindhoven promotie opgeschort

Het lijkt mij dat Gerard 't Hooft ook niet de juiste persoon is voor een gedegen beoordeling.
Zonder enige toelichting is dit soort uitspraken een beetje zinloos...
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Tu eindhoven promotie opgeschort

De stelling van t hoofd maakt duidelijk dat hij niet aan kan tonen dat het onzin is.

Maar goed, als je een thesis schrijft en een nobel winnaar kan het al niet volgen, dan moet je het toch wat beter formuleren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Tu eindhoven promotie opgeschort

Ik zie niet goed waarom 't Hooft niet geplaatst is om dit werk te beoordelen. Het gaat over theoretische fysica, en het is een understatement te zeggen dat hij daarin thuis is.

't Hooft heeft op inconsistenties gewezen. Uiteraard heeft Cabbolet deze van de hand gewezen. Hoe dan besloten wordt dat Cabbolet per se gelijk heeft (en dat 't Hooft dus niet heeft getoond dat het onzin is) is me niet duidelijk.

Zie ook reactie 16 hier.

Reageer