[scheikunde] coordinatiechemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] coordinatiechemie

Hallo

Zit met een vraagje.

0,500g CrCl3.6H2O (v) wordt opgelost in 100ml water. Na toevoegen van AgNO3 (aq) wordt de neerslag afgefilterd. Na wassen en drogen bekomt men 0,538g AgCl. Wat is de correcte chemische formule voor de Cr-verbinding?

Oplossing is: [Cr(H2O)5Cl]Cl2.H2O maar we hebben geen zo'n oefeningen gezien, dus als iemand dat even kan uitleggen?

Ik was zover gekomen:

De molaire massa van CrCl3.6H2O = 266,45 g/mol

0,5 g van deze stof geeft n=m/M= 0.0018765 mol

AgCl, molaire massa = 143,32 g/mol en 0,538 g van deze stof dus n=0.0037538 mol.

De verhouding van deze stoffen is dus 1/2 is, er is dubbel zoveel AgCl als CrCl3.6H2O.

Daarna lijkt het niet meer goed verder te gaan. Als ik dan de reactievgl. aanpas is het logischge gevolg:

CrCl3.6H2O + 2AgNO3 --> 2 AgCl + CrCl(NO3)2.6H2O ofzoiets. Wat dus niet in overeenstemming is met de oplossing.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: [scheikunde] coordinatiechemie

Beste Vinksje,

Misschien mis ik wat. Maar, je antwoord lijkt me helemaal goed. Uit de masa's bepaal je de molverhouding. (Je weet dan dus dat er twee Cl atomen van de Cr-verbinding worden vervangen door NO3). Volgens mij klopt je verglijking wel (het aantal Cr, Ag, NO3 en Cl is links en rechts gelijk).

Groet. Oscar

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] coordinatiechemie

De reactie die optreedt is

Ag+ + Cl- --> AgCl

De Cl- ionen komen uit de beginstof. Als je naar de molecuulformule van die stof kijkt lijkt het alsof uit 1 mol CrCl3.6H2O 3 mol Cl- ionen zouden kunnen reageren. Dat blijkt niet het geval te zijn, per mol reageert maar 2 mol Cl- ionen. De rest van het Cl reageert niet en is dus ook niet in de oplossing aanwezig als Cl- ionen, maar zit gebonden aan Cr, en vormt een complex.

Cr is een van de metalen die bij complexen door 6 liganden wordt omringd. Een ervan is dus Cl, de andere 5 moeten dus H2O zijn. Het complex wat ontstaat is dus [CrCl(H2O)5]2+, het tegenion (in de oorspronkelijke stof) is Cl- (2 stuks) en er zit ook nog 1 molecuul kristalwater in het rooster.

De uiteindelijke formule van de beginstof wordt dus

[CrCl(H2O)5]Cl2.H2O
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: [scheikunde] coordinatiechemie

Edit: Oke, ik snap het al. :D Ze vragen dus de formule vóór dat de reactie plaatsvindt! Beetje dom van mij... :D Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] coordinatiechemie

Zo dom is dat niet, want de vraag was niet bijzonder duidelijk gesteld!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer