Springen naar inhoud

Dubbellogaritmische schaal

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 22:22

Hallo,

Stel dat je in een lineair assenstelsel een rechte hebt: y= ax.

En ik zou dit naar een dubbellogaritmische schaal omzetten. Dan krijg ik toch het volgende:

log(y) = log(a) + log(10^x)

log(y) = log(a) + x

In mijn cursus materialenleer zijn we nu bezig met Ashbydiagramma's. Die maken gebruik van de dubbellogaritmische schaal. Daar staat echter dat de rechte dan als volgt geschreven wordt:

log(y) = log(a) + log(x)

Welke is nu juist? Ik denk dat deze laatste vergelijking enkel klopt als je veronderstelt dat enkel de verticale as een logaritmische schaal heeft.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2008 - 23:30

Dat log(y)=log(a)+log(x) geldt, daar zal je het denk ik mee eens zijn (dat is een standaardformule uit de logaritmische rekenkunde). Dat geldt los van welke assen je invoert. Als je dan met logaritmische assen wil werken:

y'=log(y)
x'=log(x)

volgt y'=log(a)+x'.

De formule die jij neerschrijft is niet juist. Misschien schrijf je x daar waar x' moet staan. Dan is ze wel juist, maar irrelevant omdat links een grootheid staat in functie van je oorspronkelijke coŲrdinaten, en rechts een functie van je nieuwe coŲrdinaten.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2008 - 23:36

y= ax.

En ik zou dit naar een dubbellogaritmische schaal omzetten. Dan krijg ik toch het volgende:

log(y) = log(a) + log(10^x)

Nee. Waar komt die 10^ ineens vandaan?
Het is is simpelweg de log aan beide zijden nemen en gebruiken van log a+log b = log(ab).
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2008 - 10:42

Is het niet zo dat de fysische plaats van x nu te vinden is op een afstand 10^x van de oorsprong? Ik baseer me hiervoor op hetgeen wat ik op deze site gelezen heb:

http://www.wisfaq.nl...aq3.asp?id=4860

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2008 - 12:20

Daarom noteren we ze x' (en y').

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2008 - 19:19

Ik was aan het knoeien met de notaties blijkbaar. Bedankt voor de reacties! Nu is het duidelijk

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures