Springen naar inhoud

Berekening bij titreren

• Log in om te kunnen reageren

sk16sk

sk16sk

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 23:02

Weet er iemand misschien, waar een goede uitleg te vinden is over titraties. Ik heb namelijk vrijdag een examen over titreren, en weet wel de handelingen die je daarvoor moet verrichten, zodat je van 2 stoffen het omslagpunt zoekt, en dan opschrijft van beide buizen hoeveel ml, er nodig is geweest.
Alleen ben ik niet z'n ster in het berekenen dan van de gevraagde molartiteit van een stof. Verder loop ik theoretisch ook een klein beetje achter, heeft/weet er iemand misschien een goede uitleg. :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2008 - 23:12

Je zoekt dus eigenlijk een min of meer complete cursus over alles wat met titraties heeft te maken, inclusief stoichiometrische berekeningen?

Dat is nogal wat. Misschien in de tussentijd eens beginnen met een voorbeeld van een sommetje dat je niet snapt?

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>
Al wat gevonden. Geen idee of het op je niveau is:
http://daanvanalten....le09/index.html

Veranderd door Jan van de Velde, 19 januari 2008 - 23:19

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

sk16sk

sk16sk

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2008 - 13:07

Je zoekt dus eigenlijk een min of meer complete cursus over alles wat met titraties heeft te maken, inclusief stoichiometrische berekeningen?

Dat is nogal wat. Misschien in de tussentijd eens beginnen met een voorbeeld van een sommetje dat je niet snapt?

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>
Al wat gevonden. Geen idee of het op je niveau is:
http://daanvanalten....le09/index.html

Dat is inderdaad, misschien makkelijker. Ik heb verleden week een practicum gedaan, om het ijzer(III)gehalte in ammoniumijzer(II)sulfaat te berekenen. Hiervoor moesten wij een titratie, doen. Dit stond stap voor stap beschreven.
In het bekertje waarmee we titreerden deden we 5 mL zwavelzuur. Daarna deden we de 2 titratie met 2 verdeelpipetten. In de ene zat ammonium(II)sullaat-oplossing, en in de andere kaliumpermanganaatoplossing.

We titreeden tot de oplossing lichtroze was. Deze titratie heb ik 3 maal uitgevoerd, en van 1 staan hieronder mijn waarnemingen en gegevens.

Molariteit Kaliumpermanganaat : 0,02039 M
Massa ammoniumijzer(II)sulfaat : 3,83 gram

Zoutopl. MnO4

Begin 0,20 mL 0,030 mL

Eind 4,82 mL 0,945 mL

Volume 4,62 mL 0,915 mL

Hoe bereken ik nu het massapercentage ijzer(II). Het gaat mij hier niet om de antwoorden, maar om de manier te vinden om dit zelf te kunnen berekenen, aangezien dit niet voor een cijfer was, en alleen maar om te oefenen, voor het examen, vrijdag.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures